2023-10-21, 15:48
Moderator
HelgeBuks avatar
Det här har ju potential att bli årets "Terje"

Man vill ju inte tro att folk kan vara så iskalla att de fejkar en sån här sak... Men det ser lurt ut.
Citera
2023-10-21, 15:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland11
Hon är svensk medborgare på turistvisa i Thailand, turistvisat hann dessutom gå ut under tiden hon låg på sjukhus enligt mamman. Då ska hon tillbaks till Sverige, hon får inte vistas i Thailand utan nytt visum.

Om man ska räknas som utvandrad så måste man meddela Skatteverket och man blir registrerad som emigrerad och du måste uppge din nya adress i landet du flyttat till. Allt enligt Skatteverkets sida. Vad jag förstått i tråden så står hon inte som emigrerad eller har någon adress i utlandet reggad.

Däremot är hon inte folkbokförd i Sverige, hon har dock en särskild postadress till sin bror. Om det är olagligt med det upplägget vet jag inte. Vad jag vet måste man ha en folkbokföringsadress.

Det stämmer att hon inte står som utvandrad enligt aktuell kontroll med Folkbokföringsregistret.

Hon står som skriven hos sin bror i Stockholm med en c/o till hans namn. Något som brukar göras av den som inte vill ha sitt namn på brevlådan. Enligt egen uppgift bor hon i Koh Samui, Thailand sedan oktober 2022 och jobbar /sökte jobb där.

Hon har inte betalat någon skatt i Sverige sista året och dömdes senast sommaren 2023 att betala en skuld på 40.000 till Collektor bank. Hon har ytterligare över 300.000 kr i skulder hos Kronofogden.

Eftersom hon inte officiellt skrivits sig där ”hon har sin huvudsakliga dygnsvila”, dvs i Thailand sedan 2022 har hon begått ett formellt folkbokföringsbrott.
Dock har man i samband med covid när folk blev fast i sommarstugor och utomlands inte tagit så allvarligt på det - och kanske inte gör så idag heller när någon bor utomlands?

Men hon är skriven i Stockholm och har således rätt till gratis svensk sjukvård när hon kommer hit.
Hon kan därför också hamna på KS relaterat sin sjukdomsdiagnos.
Trots att hon inte betalat svensk skatt för sina inkomster.
Senast redigerad av coli 2023-10-21 kl. 16:03.
Citera
2023-10-21, 15:55
Medlem
Angeliqas avatar
Så de har hängt ut en annan stackars patient. Ni borde maska hans namn. Han är nu för alltid sammankopplad med misstänkt bedrägeri. Alla med hans namn får dras med det vid jobbsökande i framtiden.

Man förstår hur barnen till Daniel och Susanna blev som de är. De har inte fått lära sig att läsa igenom dokument innan de undertecknar och lägger ut på interrnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Jag skulle tro att det är vad som skett. Därefter har man printat ut sida 2 i svart vitt, för att signera och sedan scannat in igen med färg. Därav signatur i färg men ej arket.

Men självklart udda att både organisationen och familjen missar detta vid påskrivning och sedan ytterligare en gång vid publicering. Föder ju ytterligare teorier om bedrägeri.

Nja jag köper inte det. Skulle det stå Khun Tun Lwin by default på mallen? Eller menar ni att man tagit en annan patients journal och ändrat på allt förutom namnet?

Tveksamt.
Citera
Medlem
Jag har hittat Khun Tun Lwin!
Var tvungen söka på deras språk.

https://www.facebook.com/people/%E1%...0068006080817/

Email: tlwin7463@gmail.com

Han kör ambulans.
"Myanmar Red Cross Society".

Varför är han inblandad i detta? Myanmar?

Jag har mailat honom nu.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-21 kl. 16:00.
Citera
2023-10-21, 15:57
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel

Han kör ambulans.
"Myanmar Red Cross Society"

Snyggt! Jag skrev till den här grabben, men det lär vara fel person då: https://www.facebook.com/profile.php?id=100022437737915
Citera
2023-10-21, 16:00
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Han kör ambulans.
"Myanmar Red Cross Society".

Varför är han inblandad i detta? Myanmar?

Kan vara som jag skrev tidigare att han haft hand om transporten?
Dokumentet kanske formulerat det fel så att man tror att det är patienten, deras engelska där nere är ju inte så super bra.
Senast redigerad av tram123 2023-10-21 kl. 16:02.
Citera
2023-10-21, 16:00
Medlem
Har mailat Khun Tun Lwin nu! Skickade kopia på de två bilderna från GoFundMe. Får se om han svarar.
Om någon av er har Facebook, hör med honom där! Har inget konto, så kan ej chatta via messenger.

Åter igen, jag hittade hans Facebook här:

Man fick söka efter namnet på deras eget språk (Myanmar/Burma):
ခြန္ထြန္းလြင္

Verkar som de gör någon "fyrkant" runt varje versal i deras språk.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-21 kl. 16:04.
Citera
2023-10-21, 16:02
Medlem
Läsförståelse är svårt!
Mr Khun Tun Lwin är den som ger förslaget i offerten om hur de planerat resan.

Ni agerar domstol o bödlar & kräver en massa bevis. Pinsamma människor som ringer/mailar olika myndigheter m.m för att bevisa er tes. Det är sluttande planet i sin värsta form.
Kommer att kvitta vad familjen presenterar i bevisform, vilket de inte är skyldiga att göra, ni kommer att hitta fel i allt.
Citera
2023-10-21, 16:04
Medlem
Som Pype säger. Personen i fråga är den som roddar tranporterna och överlämningen mellan flygen, därför hänvisar man till honom .

”Please see the proposed quotation for the medical transportation of {namnet}”

Därefter följer en punktlista med förslaget på hur allt ska gå till.
Senast redigerad av twogirlsonecup 2023-10-21 kl. 16:11.
Citera
2023-10-21, 16:05
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Har mailat Khun Tun Lwin nu! Skickade kopia på de två bilderna från GoFundMe. Får se om han svarar.
Om någon av er har Facebook, hör med honom där! Har inget konto, så kan ej chatta via messenger.

Åter igen, jag hittade hans Facebook här:

Man fick söka efter namnet på deras eget språk (Myanmar/Burma):
ခြန္ထြန္းလြင္

Verkar som de gör någon "fyrkant" runt varje versal i deras språk.

Jag skickade iväg ett meddelande. Återkommer om jag får svar.
Citera
2023-10-21, 16:08
Medlem
Hej Flashback

Jag bor i Helsingborg, är född samma år som Felicia och känner till både henne och familjen. Jag var tvungen att skaffa ett konto här för att informera er att jag polisanmält det här till 11414 som bedrägeri och att de har fått in flera fall och utreder detta med Gofundme. Tyvärr finns inte mkt att göra när man frivilligt skänkt pengar.

Jag har skickat in allt till Uppdrag Granskning och återkommer om dom svarar igen.

Citat:
Tack för ditt tips!

Vi har nu tagit emot ditt mejl och det kommer att läsas av någon av våra redaktörer.
Tyvärr har vi inte möjlighet att ge personlig respons på alla tips. Om det blir aktuellt att göra ett reportage hör vi av oss inom kort.

Med vänliga hälsningar
Uppdrag granskning-redaktionen

Det finns fler konstigheter med denna familj en enbart detta absurda bedrägeri. Är säker på att många vet. Sedan tycker jag det känns onödigt att gå på angående hennes ”yrkes”val för det gör hela tråden så oseriös utåt sett. Var och varannan tjej numera fläker ut sig. Det spelar ingen roll i denna historian.
Bättre att vi nu fokuserar på just denna påhittade olycka och allt därtill. För jag tillhör dom som absolut är säker på att det är 100 procent bluff. Iaf har inte Susanna varit i Thailand senaste veckorna. Och någon mopedolycka är osannolikt. Jag har kontaktat ”international SOS” i Bangkok via telefon idag när jag såg dokumentet de lagt upp. De säger sig inte ha något ärende med denna Felicia.

Va d som sedan har hänt - det vet jag inte. Det är det jag tycker vi ska lägga all fokus på nu att ta reda på!

1. Hitta bilden från flygplanet. Den finns garanterat någonstans online. Sök på fraser som commerical stretcher eller likande. Detta är jag säker på kommer fram snabbt om vi hjälps åt.

2. Ring upp eller skriv till morbror Daniel himself. Fråga var hans systerson ligger inlagd för ni vill skicka bud. Han har ju så fint skrivit att han gärna hörs ”face to face”.

3. Fortsätt gräv. Kontakta journalister. Rapportera insamlingen på gofundme. Jobba proaktivt.

Detta ska inte få gå under radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in