2023-10-21, 13:01
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Det är väl ingen röra. Det var ju ett brittiskt protektorat. Och britterna beslutade att judarna kunde flytta till området under förutsättning att "man inte störde" de som redan bodde i där. Men detta bröt judarna mot i synnerligen hög grad. Man jagade bort 100-tusentals människor och gjorde sig till herrefolk i området. Det är dags att rätta till det nu. Palestinierna skall vara lika mycket värda som judarna. Alltså inför demokrati i området. En röst för varje jude och en röst för varje palestinier. Detta är ingen ny metod. Den har praktiserats framgångsrikt i afrikanska före detta apartheid-stater.

Du glömde nämna att araberna aldrig var intresserade av en tvåstatslösning. Tre dagar efter den israeliska statens utropande startade omkringliggande arabländer krig mot Israel (och förlorade). Vilket följts av 6-7 liknande krig initierade av araberna. Och nu detta, av Hamas. Ett unikt, perverst terrordåd.

Och om judarna nu var så pigga på att agera herrefolk och fördriva, så skulle inte Israel vara fullt av israeliska araber. Över 20 procent av befolkningen. Som har samma demokratiska rättigheter som en judisk israel.
Israel är Mellanösterns enda demokratiska land. Kanske har de araber som är medborgare här påverkats av detta och sett fördelarna med detta. De kanske inte vill leva i det kalifat Hamas ytterst strävar efter (liksom IS och andra terrorgrupper).

Israeliska araber behöver inte göra lumpen, om de inte vill. Vilket många vill, eftersom de ser sig som israeler. Många refererar till sig själva som israeliska araber eftersom de anser att termen ”palestinier” är hittepå.

Inte så mycket ”apartheid” över det eller hur.
Jag tycker också att Sydafrika är ett dåligt exempel att sträva mot. Det var hemskt under apartheid och nu är det hemskt efter apartheid.

Till sist ett råd i all välmening.

Glöm aldrig att vi lever i ett land som formats av 68-rörelsens radikala idéer och deras ”långa marsch genom institutionerna”, de senaste 50 åren. Fullständigt galna idéer har presenterats som mainstream. Vi har matats med föreställningar om att väst är ont, kristen tro är ont, traditionella värderingar är onda, att försvara vårt land är ont. USA är ont men ondast av alla är Israel.
Kuba är däremot ett spännande föregångsland, liksom DDR. Arafat, Castro, och Robert Mugabe är schyssta killar som poserar på bild med Palme och den svenska kultureliten.

Flyktingar?!
Vi vill ha så många som möjligt! Islam är en ädel, vis religion. Håll med din jävel, annars är du rasist.

Detta är tankebanor som varje svensk groomats in i. Finnarna brukar säga att svenskar är fredsskadade (inte krigsskadade). Det är så länge sedan vi har behövt kämpa för vårt land, att vi blivit fullständigt naiva och femininiserade i vårt sätt att tänka.

Det sitter djupt. Var medveten om det!
Senast redigerad av Aprak69 2023-10-21 kl. 13:27.
Citera
2023-10-21, 13:02
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Om du ogillar offerkofta kan du sluta tjata om hur synd det är om Israel.
Israel har precis blivit utsatta för en terrorattack á la 9/11. De har trots detta alltså inte dina sympatier? Du finner det fullt motiverat med mass-slakt av småbarn med mera?
Citera
2023-10-21, 13:04
Medlem
Citat:
Om du ogillar offerkofta kan du sluta tjata om hur synd det är om Israel.

Det är skillnad på att bli upprörd över att civila våldtas, barn kidnappas och skjuts i sina sängar jämfört med att tjata om att USA är anledningen till att Gaza är ett skithål.
Citera
2023-10-21, 13:05
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razler
Problemet är att det är helt fel timing att snacka om palestiniers rättigheter precis efter att de utfört den största massakern på judar sedan andra världskriget. Inte nog med det, man firar det också. Det har skadat palestiniernas sak något oerhört. Dessutom borde de fokusera på att utveckla demokrati istället för att skylla alla sina problem på judarna. Faktum är att inte ett enda muslimskt land har äkta demokrati. Undrar varför det går åt helvete.

Driver du med mig?
Vad tror du Israel har bedrivit och bedriver mot palestinier sedan decennier?

Då har det minsann aldrig varit fel timing att prata om sionisternas rättigheter.

Demokrati kan inte tvingas fram utan måste få utvecklas organiskt.
Tyvärr har väst inte låtit detta ske utan utfört skatskupper, tillsatt mariondiktatorer och bedrivit invasioner och proxykrig.

Lycka till att få någon trevlig demokrati att växa ur det.
Citera
2023-10-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Israel har precis blivit utsatta för en terrorattack á la 9/11. De har trots detta alltså inte dina sympatier? Du finner det fullt motiverat med mass-slakt av småbarn med mera?

Nej, det är fullständigt omotiverat att massmörda barn. När det kommer till sådana illdåd leder Israel med milslängder över Hamas. Därför kan jag ej sympatisera med Israel.
Citera
2023-10-21, 13:06
Medlem
Du kanske slår mig i svenska men tydligen inte matematik

Han var FN ambassadör 1984

Bibi är uppvuxen i Philadelphia antar jag då hans accent är Philadelphia accent

Och gissa nu var Biden var senator???

Biden träffade Bibi första ggn efter Yom Kippur Kriget dvs efter 1973 under Golda Meirs regeringstid...

Så allt ditt skitsnack..och vackra ord , din vänster attityd (att man inte kan svenska lika bra, så är det omöjligt att veta om Israels politik och dess relationer) spolades i toan när du inte ens kunde grundläggande fakta. Vill du att jag ska ge dig en lektion om Bibis liv får vi starta en ny tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag skrev att du hade fel när du påstod att de lärde känna varandra när Netanyahu var FN-ambassadör och skrev att de i själva verket lärde känna varandra när Netanyahu var andreman på ambassaden i New York. Jag tänkte det var allmänt känt att Netanyahu var andreman på ambassaden innan han blev FN-ambassadör eller att det i vart fall var uppenbart eftersom man får vara bra jävla korkad för att inte förstå att en andremanspost på en ambassad är en lägre tjänst än FN-ambassadör och man typiskt sett har lägre tjänster före mer seniora tjänster. Biden och Netanyahu har alltså känt varandra längre än vad du gjorde gällande och det var det jag rättade dig på.

Du har uppenbarligen omfattande problem med läsförståelsen i tillägg till din förmåga att uttrycka dig i text. Det är inte särdeles goda förutsättningar för att delta i skriftliga meningsutbyten om man har till syfte att meningsfullt bidra till desamma, och du överraskar tyvärr inte heller härvidlag.
Citera
2023-10-21, 13:06
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Nej, det är fullständigt omotiverat att massmörda barn. När det kommer till sådana illdåd leder Israel med milslängder över Hamas. Därför kan jag ej sympatisera med Israel.
Har Israel skurit lemmarna av en enda civil och tänt eld på denne levande?
Menar du att man inte både kan fördöma eventuella krigsbrott utförda av Israel historiskt och samtidigt inse att Palestinierna beter sig människorättsvidrigt?
Varför väljer du att stödja en terrororganisation framför en demokrati? Motivera så vi förstår detta val.
Citera
2023-10-21, 13:07
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stämmer. Men jag tror det delvis beror på att många av dem är religiösa. Det finns en klar överrisk när man tar med religion i det hela att verkligheten blir en annan. Det känns i bland som två galningar som bråkar om samma kaka. Där de två patienterna blir medicinerade och "friska" vid olika tidpunkter. Och de är aldrig friska samtidigt så de kan komma överens.

Lägg till vårt historiska hat i Europa mot judar och nu senare även mot muslimer, så får man inte bara en galen värld i MÖ utan en galen tråd på FB. Jag tycker synd om moderatorerna.

Du har säkert rätt om religionens betydelse i sammanhanget.

Det från USA importerade kulturkriget som i svensk kontext innebär att en massa SD-anhängare plötsligt blivit fanatiska semitofiler och israelofiler av det enda skälet att de hatar araber och muslimer samtidigt som vänstern i betydande delar under decenniernas lopp kommit att utveckla sin palestinavänlighet till regelrätt antisemitism bidrar förstås inte heller till vare sig samtalsklimat eller trådkvalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razler
Det är skillnad på att bli upprörd över att civila våldtas, barn kidnappas och skjuts i sina sängar jämfört med att tjata om att USA är anledningen till att Gaza är ett skithål.

Nej, du är ej upprörd över det. Då hade du fördömt Israels massmördande av palestinska barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Menar du att du tror att BBC försöker lura i folk att Hamas befriat folk som suttit gisslan hos amerikanerna eller menar du att du tror att det i brittisk engelska skulle finnas något slags avgörande betydelseskillnad mellan orden ”freed” och ”released”?

På brittisk engelska betyder "free someone from captivity" att befria någon från fångenskap. Den som gör någon "free" utför en beundransvärd gärning.

BBC skulle aldrig skriva t ex att ett barn som kidnappats av en sexförbrytare har blivit "freed" om sexförbrytaren släpper barnet i stället för att mörda det. Däremot kan ordet "freed" användas om polisen hittar sexförbrytaren och fritar det kidnappade barnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Driver du med mig?
Vad tror du Israel har bedrivit och bedriver mot palestinier sedan decennier?

Då har det minsann aldrig varit fel timing att prata om sionisternas rättigheter.

Demokrati kan inte tvingas fram utan måste få utvecklas organiskt.
Tyvärr har väst inte låtit detta ske utan utfört skatskupper, tillsatt mariondiktatorer och bedrivit invasioner och proxykrig.

Lycka till att få någon trevlig demokrati att växa ur det.

När gick Israel in i Gaza och våldtog kvinnor, sköt barn i deras spjälsängar, massakerade festivaldeltagare? Det hade ju varit den proportionella "hämnden" för Israel, men de gör inte sånt. De firar inte heller när folk dör i Gaza som ni barbarer gör.
Citera
2023-10-21, 13:09
Medlem
Citat:
Nej, du är ej upprörd över det. Då hade du fördömt Israels massmördande av palestinska barn.

Det har och hade jag gjort, men ni barbarer gick ut på gatorna och firade. Så, nu står vi där på ruta ett igen. Du är en idiot och ISIS-supporter och kommer aldrig få stöd av den civiliserade världen. De enda du har på din sida är hjärndöda marxister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in