Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
65 kronor per dag för mat räcker bra om man inte är helt tappad.
Frukost: Havregrynsgröt och ett par smörgåsar (hembakt bröd).
Lunch: Hemgjord pyttipanna (OK, man får kanske snåla på köttet) och ett stekt ägg.
Middag: Pasta med hemgjord köttfärssås. Använder man billiga bönor att dryga ut med så behövs inte så mycket köttfärs.
Om man gör en sats med negerbollar och fryser in så har man dessert för flera veckor framåt.
Det handlar om disciplin och planering. Impulsköp funkar inte.
Kör inga impulsköp. Lagar nästan all mat från grunden. Hatar helfabrikat och undviker halvfabrikat. Men jag gillar att köpa mycket kött (gärna viltkött), gillar att köpa mycket god fisk (piggvar, slätvar, hälleflundra blir det oftast), skaldjur (älskar färska räkor, havskräftor även vardagar på frukostmackan, och blir gärna någon färsk svensk hummer om de är för bra pris, och ibland pilgrimsmusslor), gillar lagrade ostar på mackan som engelsk cheddar, Västerbotten, etc. Samma sak med köttpålägg att jag uppskattar kvalitet från charkdisken.
Jag är duktig på att checka priser, köper det som är bra pris för dagen i tex. fiskbilen, planerar mina inköpt till en stor del, men är nog helt enkelt för intresserad av att prioritera god mat, för att vilja klara mig på 65kr/dagen. Hade jag haft ont om pengar så hade jag hellre dragit ner på utlandsresor, prylinköp, antalet bilar, etc. Maten är helt enkelt för viktig för mig för att inte vilja köra på budget. Kvalitet framför kvantitet när det gäller mat för mig.
Så det handlar inte om jag inte skulle överleva. Skulle garanterat klara att överleva på 15kr/dagen. Bara att jag inte skulle tycka det var speciellt roligt.