2023-10-21, 02:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Fy fan 13papp för att inte göra något. Helt sjukt

Sjukskrivning brukar handla om att man inte ska göra något, annars blir man inte sjuksriven.
Citera
2023-10-21, 08:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Förstår inte hur man klara matkontot på 65 kr/dagen. Sjukt lite.

65 kronor per dag för mat räcker bra om man inte är helt tappad.

Frukost: Havregrynsgröt och ett par smörgåsar (hembakt bröd).
Lunch: Hemgjord pyttipanna (OK, man får kanske snåla på köttet) och ett stekt ägg.
Middag: Pasta med hemgjord köttfärssås. Använder man billiga bönor att dryga ut med så behövs inte så mycket köttfärs.

Om man gör en sats med negerbollar och fryser in så har man dessert för flera veckor framåt.

Det handlar om disciplin och planering. Impulsköp funkar inte.
Senast redigerad av Sonny00 2023-10-21 kl. 08:57.
Citera
2023-10-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ja och?

Det är du det du skriver??

Får jag riksnorm på 4600 plus hyran betald ska det väl inte vara några problem att lägga undan 3000 per månad.

Det är ju hyran som kostar mest.
Citera
2023-10-21, 13:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
65 kronor per dag för mat räcker bra om man inte är helt tappad.

Frukost: Havregrynsgröt och ett par smörgåsar (hembakt bröd).
Lunch: Hemgjord pyttipanna (OK, man får kanske snåla på köttet) och ett stekt ägg.
Middag: Pasta med hemgjord köttfärssås. Använder man billiga bönor att dryga ut med så behövs inte så mycket köttfärs.

Om man gör en sats med negerbollar och fryser in så har man dessert för flera veckor framåt.

Det handlar om disciplin och planering. Impulsköp funkar inte.

Kör inga impulsköp. Lagar nästan all mat från grunden. Hatar helfabrikat och undviker halvfabrikat. Men jag gillar att köpa mycket kött (gärna viltkött), gillar att köpa mycket god fisk (piggvar, slätvar, hälleflundra blir det oftast), skaldjur (älskar färska räkor, havskräftor även vardagar på frukostmackan, och blir gärna någon färsk svensk hummer om de är för bra pris, och ibland pilgrimsmusslor), gillar lagrade ostar på mackan som engelsk cheddar, Västerbotten, etc. Samma sak med köttpålägg att jag uppskattar kvalitet från charkdisken.

Jag är duktig på att checka priser, köper det som är bra pris för dagen i tex. fiskbilen, planerar mina inköpt till en stor del, men är nog helt enkelt för intresserad av att prioritera god mat, för att vilja klara mig på 65kr/dagen. Hade jag haft ont om pengar så hade jag hellre dragit ner på utlandsresor, prylinköp, antalet bilar, etc. Maten är helt enkelt för viktig för mig för att inte vilja köra på budget. Kvalitet framför kvantitet när det gäller mat för mig.

Så det handlar inte om jag inte skulle överleva. Skulle garanterat klara att överleva på 15kr/dagen. Bara att jag inte skulle tycka det var speciellt roligt.
Citera
2023-10-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Får jag riksnorm på 4600 plus hyran betald ska det väl inte vara några problem att lägga undan 3000 per månad.

Det är ju hyran som kostar mest.

Jaha?

Det var ju det jag skrev.
Alla vuxna människor jag känner spenderar klart mer än 1600kr/månad.

Men du får gärna berätta hur du lyckas.

Och ta ut dina,slantar kontant I böjan på månaden....Bara det är noll på ditt konto innan du ska ansöka om nästa månads bidrag
Citera
2023-10-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Hyran ligger inte ens på 4 papp så du ska nog inte va nån fara!

Men det stämmer väl att jag enligt lag har rätt till detta stöd? Det är ju den sista instansen man hamnar hos. De vet även att jag inte har någon rätt till bidrag hos F-kassan på socialtjänstekontoret, även läkaren har pratat med dom idag osv. om allt detta.

Det är tragiskt att det finns människor som förstår så lite om samhället som du. Googla lite om försörjningsstöd och försök förstå. Det är ofta skrivet på enkel svenska. Det har inte något att göra med din läkare, utan din ekonomiska situation. Beloppen nämndes ovan. Man får inte ha några egentliga tillgångar för att komma i fråga. Är man missnöjd med socialtjänstens beslut kan man överklaga.
Citera
2023-10-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Hyran ligger inte ens på 4 papp så du ska nog inte va nån fara!

Men det stämmer väl att jag enligt lag har rätt till detta stöd? Det är ju den sista instansen man hamnar hos. De vet även att jag inte har någon rätt till bidrag hos F-kassan på socialtjänstekontoret, även läkaren har pratat med dom idag osv. om allt detta.

De kommer tvinga dig, och du har rätt till bostadsbidrag.

Det för dock ingen skillnad för dig - Du får samma pengar ut bara att soc betalar lite mindre och FK skjuter till.

Nu har du visserligen så låg hyra så FK säger kanske att dj inte kan få, och då är det saksamma.

Men som andra skrivit.

Du får Hyra, EL, Busskort plus typ 4 lax som skall räcka till internet/mat/telefon osv.

Har du extra kostnader någon månad får du söka för det (Optiker tex.)

Systemet är mycket enkelt och rättvist.
Citera
2023-10-21, 23:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Äger du din lägenhet kommer dom be dig sälja den, tror man kan få någon medlemsavgift under försäljningen.
Så folk i bostadsrätt kan inte få "försörjningsstöd"? Hur smart är det? Det är ju oftast billigare att bo i BR och man blir bostadslös efter försäljningen, för hyresrätt är inte det lättaste att få om man inte har något jobb... Ett säkert sätt att få folk utslagna för all framtid känns det som.
Citera
2023-10-22, 00:17
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så folk i bostadsrätt kan inte få "försörjningsstöd"? Hur smart är det? Det är ju oftast billigare att bo i BR och man blir bostadslös efter försäljningen, för hyresrätt är inte det lättaste att få om man inte har något jobb... Ett säkert sätt att få folk utslagna för all framtid känns det som.

Bostadsrätt är ju en tillgång, du får inte äga tillgångar.
Frågan är vad dom säger om man går minus på försäljningen och det är billigare att bo kvar än en hyres, då bör dom gå med på att betala för boendet.

Det dom betalar för är väl avgiften, el, vatten m.m. isåfall, har svårt att se att dom skulle betala för räntan och absolut inte för amortering så i ett sådant fall får man mindre att leva för än i en hyres då man får betala räntan och eventuell amortering från de pengarna man får utöver boende som man ska leva på.
Senast redigerad av tram123 2023-10-22 kl. 00:21.
Citera
2023-10-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ska du bara betala halva hyran och äta en måltid (middag hemma) om dagen?

Hur fan ska du lyckas leva på ungefär 1600kr/månad som ska räcka till

Mat hemma
Kläder
Fritid/Hobby
Hygien
Städprylar
Ev alkohol/tobacco/utemat
Mobiltelefon
Ev icke nödvändiga resor
Ev presenter/bjuda/kompiskostnader.

Citat:
Jaha?

Det var ju det jag skrev.
Alla vuxna människor jag känner spenderar klart mer än 1600kr/månad.

Men du får gärna berätta hur du lyckas.

Och ta ut dina,slantar kontant I böjan på månaden....Bara det är noll på ditt konto innan du ska ansöka om nästa månads bidrag

Är i princip bara mat jag behöver betala då jag knappt gör nåt på min fritid som kostar.

Men man kan alltså ta ut kontanter utan att soc bryr sig?
Citera
2023-10-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Är i princip bara mat jag behöver betala då jag knappt gör nåt på min fritid som kostar.

Men man kan alltså ta ut kontanter utan att soc bryr sig?

Ja självklart kan du det.
Vem vet vad du köper kontant och änsålänge är kontanter accepterat

Är väl enda sättet att spara pengar om du går på soc.
Citera
2023-10-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Vänta lite här nu, du är alltså ute efter och få ersättning/stöd/bidrag och sen ska du spara slantarna?

Du är då inte i behov utav pengarna?

Spelar väl ingen roll?

Om man följer reglerna och är berättigad till soc/bidrag vore man väl idiot om man inte utnyttjade detta.
Alldeles oavsett om man klarar sig utan dessa slantar eller ej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in