2023-10-21, 12:24
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Sverige har betalat massa pengar till motståndsrörelsen Hamas precis som vi stöttade ANC. Vi är stora terrorfinansiärer av någon anledning. Naiva? Styrda av de tre paranteserna? Vem vet.

En sak är säker det är att majoriteten av de som Sossarna importerat och försatt i ett bidragsberoende i utbyte mot röster och makt - alla sympatiserar med Hamas.

Nä Sverige har inte betalar pengar till Hamas. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2023-10-21, 12:33
Medlem
Muslimfittas avatar
Är inte det här en oärlig rapportering av BBC? Hur man vrider orden så att syftningen landar rätt enligt agendan?

"Two American hostages freed by Hamas - BBC News"

Översätter man det så betyder det "Två amerikanska gisslan har befriats av Hamas".

De flesta andra medier säger "released" istället för "freed". Det blir syftningsfel med det ordet, och jag menar att man gör det med flit.

https://www.youtube.com/watch?v=1k40bkjaIGM

Först var det "felrapporteringar" om sjukhuset, nu detta. Det finns en röd tråd att följa. Äckliga, vänsterblivna och islamistvänliga BBC har förlorat ALL trovärdighet.
Citera
2023-10-21, 12:35
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är en jävla röra och ingen kan säga säkert vems land det är men uppenbarligen vet du något som ingen annan kunnat konstatera. Fram med bevisen.

Det är väl ingen röra. Det var ju ett brittiskt protektorat. Och britterna beslutade att judarna kunde flytta till området under förutsättning att "man inte störde" de som redan bodde i där. Men detta bröt judarna mot i synnerligen hög grad. Man jagade bort 100-tusentals människor och gjorde sig till herrefolk i området. Det är dags att rätta till det nu. Palestinierna skall vara lika mycket värda som judarna. Alltså inför demokrati i området. En röst för varje jude och en röst för varje palestinier. Detta är ingen ny metod. Den har praktiserats framgångsrikt i afrikanska före detta apartheid-stater.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä Sverige har inte betalar pengar till Hamas. Vad har du fått det ifrån?

Inte till Hamas men väl systerorganisationer som bl.a varit med och deltagit på massakern den 7/10
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razler
Mycket snack som vanligt. Inget av det legitimiserar Hamas brutala terrordåd och kidnappningar. Hamas har dessutom ett starkt stöd bland befolkningen i Gaza, så det går inte att separera dessa. Jag och de flesta andra civiliserade människor i Europa har noll sympati för islamister.

De får jobba på att skaffa sig demokrati istället för att gapa om att mörda judar.

Jag legitimerar ingenting.
Jag är inte för Hamas brutalitet lika lite som jag är för Israels brutalitet.

Jag är för en 2-statslösning där ultraortodoxa terroristjudar inte sitter i regering och där inte terrorist islamister inte sitter i regering.
Citera
2023-10-21, 12:39
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Inte till Hamas men väl systerorganisationer som bl.a varit med och deltagit på massakern den 7/10

Ja det är möjligt. Men nu gällde det att Lastpall500kg hävdade att Hamas vunnit respekt och fått pengar av Väst. Det stämmer så klart inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Hamas ska väl likställas med en slags motståndsrörelse? Judarna kanske trodde att de skulle få ett tack för all ockupation övervåld? Hur vann Hamas alla sympatier i väst? De har fått miljoner av vår regering t.ex. vi har betalat skatt så Hamas kan köpa vapen.

Med facit i hand vore det bästa om omvärlden likviderade båda sidorna. Inget positivt kan komma från den regionen någonsin.

Lite charmigt av judarna att hålla på med etnisk rensning. Det var ju jättesynd om judisarna när det var dem som blev utsatta. Idag kallar sig juden mästarrasen och oss andra för insekter. Känns igen?

Som ett tips vill jag tillägga att det är omöjligt att få reda på någon form av sanning i krig. Särskilt idag där ena parten i en konflikt har hela västvärlden i koppel.
Citera
2023-10-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Abbas lär tydligen ha sagt att det var ett misstag av palestinierna att vägra FN-lösningen 1948. Ja, det är väl det minsta man kan säga… Undrar om han fattar att Arafats nej 2000 var ett minst lika stort misstag men inte törs säga det eller om han inte förstår det. Jag tycker ibland det är svårt att begripa det mentala tillstånd som råder i Mellanöstern och fatta hur de tänker, det är som att de lever i en parallell verklighet.

Det stämmer. Men jag tror det delvis beror på att många av dem är religiösa. Det finns en klar överrisk när man tar med religion i det hela att verkligheten blir en annan. Det känns i bland som två galningar som bråkar om samma kaka. Där de två patienterna blir medicinerade och "friska" vid olika tidpunkter. Och de är aldrig friska samtidigt så de kan komma överens.

Lägg till vårt historiska hat i Europa mot judar och nu senare även mot muslimer, så får man inte bara en galen värld i MÖ utan en galen tråd på FB. Jag tycker synd om moderatorerna.
Citera
2023-10-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag legitimerar ingenting.
Jag är inte för Hamas brutalitet lika lite som jag är för Israels brutalitet.

Jag är för en 2-statslösning där ultraortodoxa terroristjudar inte sitter i regering och där inte terrorist islamister inte sitter i regering.

Problemet är att det är helt fel timing att snacka om palestiniers rättigheter precis efter att de utfört den största massakern på judar sedan andra världskriget. Inte nog med det, man firar det också. Det har skadat palestiniernas sak något oerhört. Dessutom borde de fokusera på att utveckla demokrati istället för att skylla alla sina problem på judarna. Faktum är att inte ett enda muslimskt land har äkta demokrati. Undrar varför det går åt helvete.
Citera
2023-10-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ah, de mänskliga sköldarna, en israelisk produkt lika känd och exporterad som de elektroniska komponenterna.

Att Israel beskyller andra för att använda mänskliga sköldar är ett av de fräckaste inslagen i israeliska propagandan. Israels eget användande av mänskliga sköldar är ett fundament i ockupationspolitiken genom att man fyller ockuperade områden med civila israeler, så kallade bosättningar. Vilket gör det helt omöjligt för araber att återerövra marken utan att orsaka stora civila förluster för Israel.

Citat:
Dina knän måste vara helt blåslagna vid det här laget, så mycket du sitter på huk och ber om förlåtelse
utanför synagogan. Sväljer du också?

Måste ändå säga att det är väldigt komiskt hur hatade "Sverigevännerna" är av Israel-lägret trots hur de konstant fjäskar för Israel.
Sverigevännerna är nöjda med att bli spottade på.
Citera
2023-10-21, 12:54
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
"Their ties span nearly four decades, beginning before they assumed the highest positions of power in their countries"

Kan du läsa?? så vad var det du sa igen?? att de inte känt varandra??

Jag skrev att du hade fel när du påstod att de lärde känna varandra när Netanyahu var FN-ambassadör och skrev att de i själva verket lärde känna varandra när Netanyahu var andreman på ambassaden i New York. Jag tänkte det var allmänt känt att Netanyahu var andreman på ambassaden innan han blev FN-ambassadör eller att det i vart fall var uppenbart eftersom man får vara bra jävla korkad för att inte förstå att en andremanspost på en ambassad är en lägre tjänst än FN-ambassadör och man typiskt sett har lägre tjänster före mer seniora tjänster. Biden och Netanyahu har alltså känt varandra längre än vad du gjorde gällande och det var det jag rättade dig på.

Du har uppenbarligen omfattande problem med läsförståelsen i tillägg till din förmåga att uttrycka dig i text. Det är inte särdeles goda förutsättningar för att delta i skriftliga meningsutbyten om man har till syfte att meningsfullt bidra till desamma, och du överraskar tyvärr inte heller härvidlag.
Citera
2023-10-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tycker du det är sunt att bomba civila på det sätt Israel gjort i Gaza tidigare? De där Hamasmedlemmarna som gick in i Israel har växt upp med ständiga anfall från Israel, sönderbombade hus, dödade civila och epidemisk PTSD. Sådant leder tyvärr till en motreaktion. Den stora skillnaden är att "civiliserade" länder bombar ihjäl civila i stor skala och kallar det "collateral damage" medan terrorister som Hamas gör samma sak men mer direkt från marken.

Då kan vi konstatera

- att du tycker att det är sunt och i sin ordning att avsiktligt döda småbarn och rejvande hippies när islamistiska palestinier står för dödandet
- att det enligt dig är omoraliskt av Israel att slå ut de militära installationer som de palestinska islamisterna använder för att urskillningslöst skjuta raketer mot civila israeler, för att planera mördarraider mot småbarn och rejvande hippies och för att förtrycka sekulära och kristna palestinier efter att Israel vid upprepade tillfällen har varnat palestinska civila och uppmanat dem att hålla sig undan från Hamas militära mål.

Jag delar inte din eller andra jihadisters uppfattning.
Citera
2023-10-21, 12:58
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Är inte det här en oärlig rapportering av BBC? Hur man vrider orden så att syftningen landar rätt enligt agendan?

"Two American hostages freed by Hamas - BBC News"

Översätter man det så betyder det "Två amerikanska gisslan har befriats av Hamas".

De flesta andra medier säger "released" istället för "freed". Det blir syftningsfel med det ordet, och jag menar att man gör det med flit.

https://www.youtube.com/watch?v=1k40bkjaIGM

Först var det "felrapporteringar" om sjukhuset, nu detta. Det finns en röd tråd att följa. Äckliga, vänsterblivna och islamistvänliga BBC har förlorat ALL trovärdighet.

Menar du att du tror att BBC försöker lura i folk att Hamas befriat folk som suttit gisslan hos amerikanerna eller menar du att du tror att det i brittisk engelska skulle finnas något slags avgörande betydelseskillnad mellan orden ”freed” och ”released”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in