2023-10-21, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Du svarar fortfarande inte, slut-på-argument-och-hjärncellsförvaring-alkoholist. Du, inte jag, tog upp palestinier som onda för att dom dödar barn. Är 157 och 3500 barn mördade oviktigt nu helt plötsligt?

Undviker du ordet barn nu? Medborgare är det nu. Nej, krig är inte enkelt, men det var du som kallade dom onda som dödar barn, eller hur?

Att Israel har dödat fler barn kan ju delvis förklaras av två skäl

1 Extremt många barn hos Palestinierna (Gaza)

2 Hamas och Palestinska myndigheterna använder dem som sköldar och som kombattanter i konflikten - Alla vet att tonårspojkar är lättledda och tror att de är "odödliga".

Hur hemskt det än låter så kan det vara legalt att döda barn. När det gäller de israeliska barnen så var det självklart mord, om nu inte israelerna hade barn vid militära baser som anfölls Hamas. När det gäller palestinska barn måste man undersöka varje fall och se om det israeliska våldet var proportionerligt.

Jag är ganska säker att våldet i de flesta fall kan anses vara proportionerligt. Ex Hamas skjuter raketer från en plats och ställt sin raketramp vid ett barnhem. Då är de döda barnen ett palestinskt krigsbrott. Israel har begått fel i enskilda fall. Men skillnaden mellan Hamas dödar barn för det är en strategi som terrorister använder. Medan Israel försöker undvika det.

I tidigare konflikter har Hamas använd sjukhus som tortyrcentraler, militära HQ och haft raketramper bredvid sjukhusen. Det innebär att de använda sjukhus skulle ha varit legitima mål.
Citera
2023-10-21, 06:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad är det för kompromiss Judarna ska gå med på?

2005 lämnar Israel Gaza efter över 30 år av ockupation. 2007 väljer Gaza befolkning Hamas som styrande. Ett Hamas som hade som uttalat mål att mörda alla Judar. Med facit i hand skulle ju Israel aldrig ha lämnat Gaza, eller hur?

Exakt! Om det är någon som tvivlat innan så finns det inga tvivel längre efter massakern 7 oktober. Palestiniernas mål är inte i första hand att bilda en stat utan det är att förinta Israel..ch bilda en egen stat på Israels mark.

Alltså först förinta Israel..och sedan bilda ett eget Palestina..utan Israel. Det är palestiniernas mål.

Gazaborna har nu fått 18 år på sig att visa att de kan leda ett land, kan bo sida vid sida med Israel, visa viljan att sluta fred osv.

I stället väljer palestinierna en terrororganisation som i årtionden sprängt israeler i luften. Detta styre har under 16 år startat 4 krig med Israel. I stället för lycka och fred har de skapat krig, terrorism fattigdom m.m.

Det är slut med Hamas och det är slut med ett palestinskt styre. Nu är det dags att Israel tar över stafettpinnen igen i Gaza och tänka på sitt lands och medborgares säkerhet.
Senast redigerad av TenBagger69 2023-10-21 kl. 07:03.
Citera
2023-10-21, 06:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
När Hamas vann valet så gick man med på en fred efter 1967 års gränsdragning, som Israel tackade nej till.

Hamas vill förinta Israel. Det är deras mål. Har varit och kommer alltid att vara.
Citera
2023-10-21, 06:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Vildincel! Jag är ju kvinna. Och kristen så hur...? You funny though. Palesvinhumor.

Om jag har slut på förvaring åt mina hjärnceller är de ju många, alltså kallade du mig nyss intelligent? Jag tackar, jag tackar.. ..Ska inte säga något igen om din intelligens där, tystnad är en dygd ibland. (Men det måste klart svida att bli utägd av en liten kvinna..tihi)

Har redan svarat om tabellen. Hade ni avslutat kriget när ni avtalat så hade detta inte hänt och ert folk hade inte fortsatt mördas. Ni var INTE i Israel först, landet är givet av herren till Israeliterna, inte till er. Ni startade kriget, man kan inte bosätta sig hos andra och räkna med att få landet. Landet är inte givet åt er. Vad ska de göra? Bara ta att ni gör såhär? Det är klart de bombar men du? Förklara mig detta:

Hur kommer det sig att israel förvarnar 30 minuter innan de bombar och att Palesvina inte varnar alls? Är det att kriga rättvist, menar du? jag förstår helt att Israel tappat tålamodet med er, ni vill inte alls komma till någon slags förlikning.
Det är inte 30 minuter innan de bombar. Varningen som kommer i form av en minigranat ska vara på 5 minuter, men blir oftast 2-3 minuter. Vilket gör att småbarn, äldre och handikappade aldrig hinner utrymma.
Citera
2023-10-21, 06:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Hamas vill förinta Israel. Det är deras mål. Har varit och kommer alltid att vara.
.Du kan ju försöka intala dig vilka historier du vill. Men fakta är att Hamas erbjudit sig en fred enligt 67 års gränser.
Hört talas om Greater Israel politiken förresten.
Citera
2023-10-21, 06:59
Avstängd
Citat:
.Du kan ju försöka intala dig vilka historier du vill. Men fakta är att Hamas erbjudit sig en fred enligt 67 års gränser.
Hört talas om Greater Israel politiken förresten.

Läs Hamas stadgar. Deras mål är att utplåna Israel och bilda Palestina på Israels mark. De senaste 16 åren har visat detta..och ffa 7 oktober.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/terrorforskaren-om-hamas-mal-utplana-israel-och-starta-flerfrontskrig
Senast redigerad av TenBagger69 2023-10-21 kl. 07:01.
Citera
2023-10-21, 07:01
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
När Hamas vann valet så gick man med på en fred efter 1967 års gränsdragning, som Israel tackade nej till.

Om man nu ville vara goda grannar med Israel, varför hade man inskrivet i Stadgarna att mörda alla judar och utrota staten Israel? Det var den "lilla" detaljen som gjorde att Israel kände sig tvingad att införa en blockad mot Gaza.
Citera
2023-10-21, 07:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Läs Hamas stadgar. Deras mål är att utplåna Israel och builder Palestina på Israels mark. De senaste 16 åren har visat detta..och ffa 7 oktober.
Vilka stadgar menar du? Det finns ett par genom tiderna. Jag citerar den senaste som de gick till val på. Det står inget om att mörda alla judar där. Men man går med 67 års gränser.
Citera
2023-10-21, 07:07
Medlem
Citat:

Nej det var senare (2017?). Problemet är att olika Hamasledare säger olika saker. Det känns lite som Japan i slutet av WWII. Några hävdar att Japan ville kapitulera innan atombomberna. Men det fanns bara en fredsfraktion, som var i minoritet på den japanska sidan. Hamas signaler liknar Japans. Det är omöjligt veta vad Hamas vill. Beviset för att Hamas signalerar är falska beror på att de attackerar och mördar 1200+ israeliska civila. Hade Hamas bara gått in dödat några militärer och kidnappat x personer för utbyte för en massa palestinska fångar, så hade kanske Israel och omvärlden kunnat köpa Hamas fredssträvande. I stället gick de in och mördade kvinnor, barn och äldre. De verkar också ha våldtagit kvinnor. Dessutom verkar Hamas ha planerat detta i minst ett år troligen i 2+år.
Citera
2023-10-21, 07:07
Medlem
Citat:
Vad är det för kompromiss Judarna ska gå med på?

2005 lämnar Israel Gaza efter över 30 år av ockupation. 2007 väljer Gaza befolkning Hamas som styrande. Ett Hamas som hade som uttalat mål att mörda alla Judar. Med facit i hand skulle ju Israel aldrig ha lämnat Gaza, eller hur?

Hamas ska väl likställas med en slags motståndsrörelse? Judarna kanske trodde att de skulle få ett tack för all ockupation övervåld? Hur vann Hamas alla sympatier i väst? De har fått miljoner av vår regering t.ex. vi har betalat skatt så Hamas kan köpa vapen.

Med facit i hand vore det bästa om omvärlden likviderade båda sidorna. Inget positivt kan komma från den regionen någonsin.

Lite charmigt av judarna att hålla på med etnisk rensning. Det var ju jättesynd om judisarna när det var dem som blev utsatta. Idag kallar sig juden mästarrasen och oss andra för insekter. Känns igen?

Som ett tips vill jag tillägga att det är omöjligt att få reda på någon form av sanning i krig. Särskilt idag där ena parten i en konflikt har hela västvärlden i koppel.
Citera
2023-10-21, 07:08
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Vilka stadgar menar du? Det finns ett par genom tiderna. Jag citerar den senaste som de gick till val på. Det står inget om att mörda alla judar där. Men man går med 67 års gränser.

Att döda alla Judar och utrota staten Israel fanns i stadgarna 2007 när Gazaborna valde Hamas som sina ledare. Tycker du då det är konstigt att Israel sätter Gaza under blockad?
Citera
2023-10-21, 07:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Att döda alla Judar och utrota staten Israel fanns i stadgarna 2007 när Gaza borna valde Hamas som sina ledare. Tycker du då det är konstigt att Israel sätter Gaza under blockad?
Ok. Då kan du visa ecakt vart det står i stadgarna 2007.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in