2023-10-20, 15:22
Medlem
Dagens spaning: https://ofverholms.se/till-salu-i-sigtuna/jarlers-vag-17-sigtuna/

Köpt jan 23: 8,350,000
Till salu: 8,495,000

En barnfamilj som belånat sig över öronen (85%) och nu försöker göra exit. Konjunkturkänsliga yrken. Fy fan.

Många tragiska livsöden som utspelas i skrivande stund. Hoppas för barnens skull att de reder ut situationen.
Citera
2023-10-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det gör inte jag. Jag tror det är värst för de som köpt hus med hög belåning eller nybyggd bostadsrätt med högbelånad förening under pandemihysterin. Det rör sig om mycket högre belopp än 1r köpta 2015.
Som tur är så är det många som köpt dyrt som också sålde dyrt och inte har mer ön 50% belåning och därmed har stor fallhöjd innan de förlorat pengar.

Jo det kan nog stämma. Men många av dessa har en tidshorisont som är väsentligt längre än personen som köpte en 25m2 lägenhet. Båda kan bli "inlåsta" men det är nog lättare att bli det i en 4:a/radhus/villa jämfört med en etta när man närmar sig 30. Blir det separation/skilsmässa så är det dock det värsta tänkbara scenariot utav alla för de med dyra bostäder köpta 2021.
Citera
2023-10-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så är det. De flesta är nöjda med en behaglig bekväm tillvaro. Men om man har lite högre ambitioner eller drömmer om att jobba mindre eller har ett intresse som man vill utveckla och lägga tid på så är det möjligt att påverka sitt liv till det bättre med hjälp av den tillgång man sitter på. Jag själv använde mitt lågbelånade hus för 15-20 år sen till att köpa tomtmark. Jag byggde för 2 millar ungefär och efter några år blev huset värderat till 3. Då belånade jag till 100% och köpte tomtmark och byggde hus som jag sedan sålde med god vinst. Efter några såna affärer så hade jag tjänat miljonbelopp tack vare att mitt hus ökat i värde. Den här möjligheten har alla som ägt sitt boende länge och behöver kontanter till en billig penning.

Tror inte någon ifrågasätter detta men frågan är hur det står till med marknaden IDAG, OM det är en bubbla och OM den spricker kommer många förstagångsköpare KANSKE skuldsätta sig livet ut, och stå utan boende. Det spelar mindre roll om Boomers gått ur pyramidspelet med vinst
Citera
2023-10-20, 15:27
Medlem
GP igår: många backar ur sina förköpsavtal till lägenheter i Karlatornet, Göteborg och Sveriges högsta och kanske enda skyskrapa. Rätt många miljarder som plöjts ner i den byggnaden.
Citera
2023-10-20, 15:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
GP igår: många backar ur sina förköpsavtal till lägenheter i Karlatornet, Göteborg och Sveriges högsta och kanske enda skyskrapa. Rätt många miljarder som plöjts ner i den byggnaden.
Just Karlatornet är intressant, för det innhåller en mix av brf, ägarlägenheter och kommersiella lokaler i olika former, vad jag har föstått. Tufft uppdrag så klart att sälja i dessa dagar, men det måste vara spännande eftersom det finns så många alternativ att erjuda. Nästan som en liten stad vad gäller utbudet. Ska bli spännande att se hur priserna kommer utvecklas. Vet inte som man gjort några prisjusteringar ännu?
Citera
2023-10-20, 15:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Dagens spaning: https://ofverholms.se/till-salu-i-sigtuna/jarlers-vag-17-sigtuna/

Köpt jan 23: 8,350,000
Till salu: 8,495,000

En barnfamilj som belånat sig över öronen (85%) och nu försöker göra exit. Konjunkturkänsliga yrken. Fy fan.

Många tragiska livsöden som utspelas i skrivande stund. Hoppas för barnens skull att de reder ut situationen.
Hur vet du det? Känner du ägarna? Utgångspriset är ju högre än vad de gav. Realistiskt?
Citera
2023-10-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Tror inte någon ifrågasätter detta men frågan är hur det står till med marknaden IDAG, OM det är en bubbla och OM den spricker kommer många förstagångsköpare KANSKE skuldsätta sig livet ut, och stå utan boende. Det spelar mindre roll om Boomers gått ur pyramidspelet med vinst

Varför kommer dom att stå utan boende? Hur är priserna på bostadsmarknaden intressant huruvida de kan bo kvar eller inte? För jag antar dom fick ett boende när dom väl köpte. Annars är jag med dig i dit resonemang.
Citera
2023-10-20, 16:13
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur vet du det? Känner du ägarna? Utgångspriset är ju högre än vad de gav. Realistiskt?
Nu vet vi inte när huset bytte ägare innan nuvarande ägare köpte men det finns pantbrev på 7.1 miljon och det är väl ungefär 85% av inköpspris.
Citera
2023-10-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför kommer dom att stå utan boende? Hur är priserna på bostadsmarknaden intressant huruvida de kan bo kvar eller inte? För jag antar dom fick ett boende när dom väl köpte. Annars är jag med dig i dit resonemang.

Tänkte mest om de hypotetiskt inte klara av ökande omkostnader och sen tvingas flytta, ett värstasenario. Dvs den risken man kanske utsätter sig för, ifall nu det är en bubbla som spricker.
Citera
2023-10-20, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Tappet försök att dölja sin bitterhet.

Som jag förstår det har du alltså inte råd med vare sig krogen, nya kläder, bil eller utlandssemester men försöker intala dig själv att du är en vinnare eftersom du inte har en hyresreglerad lägenhet =)
Ja. Så är det ju. För vi som äger våra bostäder har alltid noll på kontot. Och dom som hyr sina bostäder, har alltid miljoner på kontot.

Livet måste vara enkelt, när man lever i fablernas värld!
Citera
2023-10-20, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tja, i den här rapporten mättes andelen nya låntagare med belåningsgrad >85% till 2.6% (se sid 12):
https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf#page11

Nu gällde ju detta estimat för 2021, så ej helt uppdaterade siffror. Men att denna siffra skulle ha ökat till prick 100% på 2 år stämmer ju knappast.
2.6%?

Hisnande siffror...

Om 3 månader så!
Citera
2023-10-20, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tonytandrot
Baserat på hur du uttrycker dig så får jag en känsla av att det är just du som sitter i skiten. Dessutom kommer du nog få äta upp att REAN inte kommer, den kommer och var så säker på det. Vänta bara några månader in i 2024 och bostäder har tappat runt 15/20% från där vi står idag. Jag kommer tillbaka om 6mån och citerar dig igen. Hoppas du kan få lite sömn om nätterna.
Jag skiter ganska duktigt i om det kommer någon REA eller inte. Min bostad kommer inte säljas dom närmaste 10 åren. Så inget jag ligger sömnlös över om nätterna!

Kom du tillbaka om 6 månader, så kanske jag hunnit renovera köket!

Då kan du ju passa på att berätta om alla fynd och klipp du gjort.

Från hyresghettot, till Lidingö - Med Avanzamiljonerna man har by default när man är hyreshora!

Spännande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in