Citat:
Ursprungligen postat av
sanchoo
Är Hamas raketer verkligen så kraftfulla?
Kan 1 raket döda mer människor än de andra 20 000 de skickat upp?
Även om jag inte gillar att tro på konspirationer, en kristet sjukhus. Skaffa sympati från västvärlden?
Alltså det finns ju en anledning att Israel skjuter ner Hamas raketer, de kan orsaka skada och det gör de också när de inte skjuts ner av Iron Dome. Anledningen till varför få dör av dem i Israel är ju pga Iron Dome, och pga att Israelerna går ner i skyddsrum. Skulle en raket landa mitt i en tätt packad folksamling skulle nog många dö.
Israel brukar inte bomba sjukhus trots att Hamas har högkvarter och gömställen i dem. De brukar heller inte bomba utan varning. Men å andra sidan är det inte som vanligt den här gången, det är svårt att veta säkert. IDF säger att raketen kommer från Islamic Jihad, att den var en av många och blev för kort, landade i Gaza. Cirkulerar även en del filmer på twitter som ska visa att raketen sköts från Gaza.
Men en sak. Varför är svensk och Europeisk media så snabba med att okritiskt rapportera uppgifter från Al-Jazeera (PRO-Hamas) och hälsoministeriet i Gaza (=Hamas)? När de på samma gång behöver få alla uppgifter från Israel verifierade 10 gånger av olika källor? ”Har kvinnor verkligen våldtagits, är vi heeeelt säkra på det?” Eller ”har bebisarna halshuggits eller har de bara dödats”. Jag menar?
Det har hänt förr att raketer från Hamas/Islamic Jihad landar både i Gaza och på Västbanken, så det är inte otänkbart. Antar att man måste analysera tekniskt komponenter från explosionen för att veta säkert, och det lär inte bli så lätt.