2023-10-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soeatte
Från giftinformation igen:

Ja då känns det mer troligt att en i familjen förgiftat allihopa
Citera
2023-10-16, 23:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxor
Jag säger inte att pizzerian i fråga har med sjukdomsfallen att göra, men fakta är att det under gårdagen gjordes någon kontroll där av polisen. Pizzerian visade även spår av avspärrning under förmiddagen idag.

Vidare så finns att läsa att polisen har kontrollerat ett flertal lokaler på orten. Om pizzerian är inblandad i just detta fall får ni spekulera i själva. Jag har inte påstått att så är fallet.

Ja, när jag läste om lokaler tänkte jag på för något år sedan stod om legionella bakterier som sprdits från en klimatanläggning, vill minnas det var i Kista. Men är osäker på att det ger sådana symptom, men det kan tydligen bli i duschar där man inte har tillräckligt upphettat vatten i varmvattentanken. Knäppt nog har en del baralite mer än ljummet för att skydda barn och gamla från att skålla sig medan de är känsligast för att få i sig det.

Sedan finns ju mat som kan vara giftig i sig, bittermandlar kan väl ge som cyanidförgiftning. Vissa bönor är visst väldigt att blötlägga tillräckligt länge innan man kokar dem.
Citera
2023-10-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, när jag läste om lokaler tänkte jag på för något år sedan stod om legionella bakterier som sprdits från en klimatanläggning, vill minnas det var i Kista. Men är osäker på att det ger sådana symptom, men det kan tydligen bli i duschar där man inte har tillräckligt upphettat vatten i varmvattentanken. Knäppt nog har en del baralite mer än ljummet för att skydda barn och gamla från att skålla sig medan de är känsligast för att få i sig det.

Sedan finns ju mat som kan vara giftig i sig, bittermandlar kan väl ge som cyanidförgiftning. Vissa bönor är visst väldigt att blötlägga tillräckligt länge innan man kokar dem.

Legionella smittar inte mellan människor.
Citera
2023-10-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri

Samt sätter sig på lungorna.
Citera
2023-10-16, 23:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri

Nä, det skrev jag inte heller. Det är bakterier som sprids via vattenpartiklar.
Citera
2023-10-16, 23:47
Medlem
Etniciteter?

Vila i frid lilla barn, ha det fint däruppe
Citera
2023-10-17, 03:13
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Botulism dör vid +80° i 10 min, eller +121° under kortare tid. Pizzaugnar brukar väl vara flera hundra grader?
Oerhört tragiskt vilket som. 😭

Så länge det finns något vatten kvar i maten så blir den inte varmare än 100 grader hur varmt det än är i ugnen.

Enda sättet att göra konserver helt botulismsäkra är att använda en tryckkokare så att kokpunkten hamnar kring 120 grader.
Citera
2023-10-17, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Precis!

Hittade svamp där i krokarna bara för dagar sedan.

Sedan vet man absolut inget om detta fall alls, om de kan ha ätit någon farlig svamp.

Har ingen teori heller. Men känns onödigt att spä på. Folk svarar ju mitt i utan att ha läst ett enda inlägg. Bara kastar in en gissing utan att knappt veta vad som talas om. Eller om det avhandlats. Alla trådar är upprepande, röriga och kaotiska numer 😀

Men som du säger, nog kan man hitta svamp där ännu. Fast var förvisso ätbar svamp man såg, inte annan..

Men vi får väl se då vad det gäller. Man har ju ingen aning. Tror väl inte ens massor på svamp.

Läskigt och ledsamt detta. Tragiskt.
Om det nu var svamp, hur kan polis så snabbt avfärda det? Hittar de champinjoner/vit flugsvamp så måste väl de analyseras??
Citera
2023-10-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Varför pratar ni fortfarande om pizzerior eller likande?!

"Från Söderhamns-Kuriren: "– Vi har gjort flera kontroller i det här ärendet och det jag kan säga är att det finns inget i nuläget som tyder på att det här kan vara kopplat till hämtmat, Tobias Ahlén Svalbro.""

Har ju skrivits i tråden redan tidigare av en annan användare. Så vi kan släppa allt med hämtmat.

Jaha och om de åt på restaurangen då? Fick maten serverad. Då blev de sjuka av serveringsmat.
Citera
2023-10-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det här är sannolikt något mycket värre, förmodligen avsiktlig förgiftning.

Ifall det hade varit avsiktlig förgiftning hade brottsrubriceringen varit mord, och försök till mord. Ej vållande till annans död som i nuläget.
Citera
2023-10-17, 08:15
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Kan kanske ha funnits i en pizzasallad. De brukar ju stå framme hela dagarna i värmen. Likaså kan ju kanske en buffee vara en grogrund.. Buffer finns ju överallt!

Clostridium botulinum orsakar en förgiftning som kallas botulism. På grund av det dramatiska sjukdomsförloppet och dess allvarliga konsekvenser, är botulism en av de mest fruktade matförgiftningar.

Gynnsamma förhållanden, som tillåter botulinumsporer att gro och sedan föröka sig är:

När det finns mycket lite eller inget syre
Om pH-värdet är över 4,6, det vill säga inte så surt

Det kan exempelvis vara i felaktigt konserverade livsmedel, felaktigt hemgjorda inläggningar av osaltade fiskfiléer, vakuumpackad gravad eller rökt fisk samt hemgjorda krydd- och grönsaksinläggningar i olja som förvaras i rumstemperatur istället för i kylskåpet.

En riktig pizzasallad är för sur för att det skall kunna bli farligt.

En undermålig pizzasallad däremot...

LL
Citera
2023-10-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varstermarken
Jaha och om de åt på restaurangen då? Fick maten serverad. Då blev de sjuka av serveringsmat.

Enligt Hudiksvalls tidning så menar Polisen att personerna INTE blivit förgiftade av mat från någon restaurang. Det är helt avskrivet.

https://www.ht.se/2023-10-16/polisen-inte-forgiftats-av-mat-pa-restaurang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in