2023-10-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marojo
Det har varit frost hos mig i södra Sverige, så bör väl ha varit det i hudiksvall ett tag redan? Och om det nu är en somalisk familj som är drabbad tror jag ännu mindre på svampteorin, men det är ju mina fördomar.

Jag bor i Söderhamn och det har varit ett par frostnätter här, men inget som påverkat svampen. Plockade senast igår fin-fina gula kantareller som jag gjorde en god sås på till middagen.
Citera
2023-10-16, 22:00
Medlem
Long shot... Akut arsenikförgiftning liknar magsjukesymptom:
Citat:
Symtom / fynd
Initialt svår akut gastrointestinal skada med ihållande kräkningar och diarréer (ev blodiga) ledande till dehydrering.
Från https://giftinformation.se/lakare/substanser/arsenik/
Citera
2023-10-16, 22:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Stämmer inte med matförgiftning i alla fall. Dels skulle det skett flera dagar innan, dels stämmer inte sjukdomsförloppet. De flesta som får matförgiftningar blir inte allvarligt sjuka. Här har alla fyra blivit svårt sjuka, en har dött. Statistiskt mycket osannolikt. Nu har man tydligen gått ut med att det inte handlar om matförgiftning, men att symtomen liknar det. Återstår förgiftning av annat slag än matförgiftning.
Kan du länka till var man gått ut med att det inte är matförgiftning? Det enda jag sett är att de uteslutit svampförgiftning (antagligen för att leverenzym prov inte indikerar det)
Citera
2023-10-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan du länka till var man gått ut med att det inte är matförgiftning? Det enda jag sett är att de uteslutit svampförgiftning (antagligen för att leverenzym prov inte indikerar det)

Citat:
Kan ni helt utesluta matförgiftning?
– Nej, det går inte att helt utesluta. Men det är osannolikt.
Varför då?
– Den kliniska bilden talar emot det. Alltså deras symptom och provresultat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/barn-dog-i-hudiksvall-polisen-oklara-omstandigheter--hb9mhh
Citera
2023-10-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soeatte

Men då ska intaget ha skett mitt i natten, om de åkte ambulans 03.00?
Citera
2023-10-16, 22:16
Medlem
mikaelss avatar
Är det inte som vanligt några öststatsziggisar som plocka fel svamp? Det var det ju förra gången när några 'ryssar' höll på att stryka med.
Citera
2023-10-16, 22:25
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soeatte

Kanske ville en i familjen ta död på hela familjen genom arsenik/annat gift?

Att de skulle dö tillsammans, men personen ville inte göra det med kniv eller pistol.
Citera
2023-10-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Men då ska intaget ha skett mitt i natten, om de åkte ambulans 03.00?

Från giftinformation igen:
Citat:
Symtomdebut inom 10-30 minuter efter peroralt intag av flytande oorganisk arsenikförening och tom ventrikel. Betydande fördröjning på flera timmar efter intag av pulver och/eller föda i ventrikeln
Citera
2023-10-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Är det inte som vanligt några öststatsziggisar som plocka fel svamp? Det var det ju förra gången när några 'ryssar' höll på att stryka med.

Om det var svamp skulle vi nog fått reda på det via medierna vid det här laget.
Citera
2023-10-16, 22:43
Medlem
mikaelss avatar
Trust me, oddsen på blattar och svamp är typ 1, oddsen på något märkligt mord i en familj lär ligga på 25:1.
Men vi får väl se ...
Citera
2023-10-16, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Det är svampsäsong så länge det inte är frost, bortsett från trattkantareller som tål frost i måttlig mängd

Precis!

Hittade svamp där i krokarna bara för dagar sedan.

Sedan vet man absolut inget om detta fall alls, om de kan ha ätit någon farlig svamp.

Har ingen teori heller. Men känns onödigt att spä på. Folk svarar ju mitt i utan att ha läst ett enda inlägg. Bara kastar in en gissing utan att knappt veta vad som talas om. Eller om det avhandlats. Alla trådar är upprepande, röriga och kaotiska numer 😀

Men som du säger, nog kan man hitta svamp där ännu. Fast var förvisso ätbar svamp man såg, inte annan..

Men vi får väl se då vad det gäller. Man har ju ingen aning. Tror väl inte ens massor på svamp.

Läskigt och ledsamt detta. Tragiskt.
Senast redigerad av WitchcultToday 2023-10-16 kl. 22:57.
Citera
2023-10-16, 22:52
Medlem
JoeDevolas avatar
Flugsvamparna var nog övermogna för en månad sedan, men de kan ju ha lagrat svampen såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in