2023-10-16, 20:34
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolasst
Pratar med min vän (hon som är vän med denna familj) atm på Messenger men jag missuppfattade henne pga hon är dålig på svenska. Föräldrarna lever men mamman mycket dålig. Hoppas på mirakel.

Etnicitet på den drabbade familjen`?
Citera
2023-10-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Säkert en hämt-pizza, som har varit dåligt tillagad och sedan har legat en god stund innan leverans.
Jag har själv erfarenhet av matförgiftning, efter att ha köpt kokt korv med bröd från en sunkig korvkiosk.
Reagerade på att korven mest kändes lite ljummen men åt den ändå och någon timme senare blev jag yr som efter ett karusellåk och spydde i flera dagar.
Så sunkiga hak, som drivs av människor med noll koll på livsmedelshygien, skall man undvika.
Det här är sannolikt något mycket värre, förmodligen avsiktlig förgiftning.
Citera
2023-10-16, 20:37
Medlem
Citat:
Nej senaste kommentaren är fel! Missuppfattade min vän. 3-åringen avliden, mamman svårt sjuk. Pappa och andra barnet ok. Bor i Norrberget, Söderhamn. Invandrare och bott i Söderhamn 10 år.

Alla tre blev uppkopplade till ECMO-maskiner, när kopplades de bort på pappan och barnet???
Citera
2023-10-16, 20:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
OT, Men, hur kommer det sig att allt detta ståhej kring botulism och konservering kommer nu? Man har vad jag vet konserverat saker på det sättet i hundratals år, och som någon annan nämde. Endast 30 fall har uppmärksammats i Sverige sedan 1969..

Ja fast sedan dess har folk slutat man gjorde pulversoppor och pulvermos, mormor och farmor som visste att det var noga och varför det var noga har dött. Därefter har man också tagit bort hemkunskapen där man också kunde få lära sig vikten att göra rätt vid konservering och inläggning. Men senaste åren har det blivit populärt igen, än mer av inflationen när folk vill spara pengar, du får mycket mer kimchi med att fermentera hemma jämfört med att köpa färdigt, så det är hyfsat troligt ändå.
Citera
2023-10-16, 20:38
Medlem
Kebabfarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Etnicitet på den drabbade familjen`?

Mycket afrikaner som bor på Norrberget så killgissar på somalier.
Citera
2023-10-16, 20:39
Medlem
Kanske gäng som ville ta död på pappan? Han ringer och beställer en pizza och pizzaägaren har fått i uppdrag att lägga i någon annan sorts ”krydda”.. Nej vet, det var långsökt😫
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
OT, Men, hur kommer det sig att allt detta ståhej kring botulism och konservering kommer nu? Man har vad jag vet konserverat saker på det sättet i hundratals år, och som någon annan nämde. Endast 30 fall har uppmärksammats i Sverige sedan 1969..

Var på SVT nyheter för några veckor sen. Alltfler gör inläggningar m.m. hemma själva pga inflationen. Sen dog ett antal personer i Frankrike i september efter att dom ätit nån dåligt inlagd fisk, eller i alla fall många blev sjuka. Det är några av förklaringarna
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MastersKitten
Det där stämmer inte alls. Jag har nog mer insyn än dig atm.
Det är ingen anhörig som skjutsat dom till sjukhuset. Alla fyra kom med ambulans till AKM vid 03-tiden.

-"Under söndagen runt lunch söker fyra personer gemensamt sjukvård i Hudiksvall."

Lite tidsskillnad där gentemot 03
Citera
2023-10-16, 20:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
En annan vän förmedlar detta till min vän, som tydligen befinna sig på sjukhuset tillsammans med med ett av barnen.
Citerar henne för att undvika eventuella missförstånd, gör er egna tolkning :
” När dem åt pizza barn sjuk, Sen Hon ringade hennes kompis. Och hennes kompis körde sjukhuset När Hon träffa dokter
Dokter sa åt nan Sen Hon ringar amplans pratar Barnes family också åt pizza. När umplans gich där Pappa och mamma och lite barn hittar dålig”

Detta är allt jag kan bidra med atm.

Fast enligt Hudiksvalls tidning så har polisen helt avskrivit förgiftning från någon restaurang. Vilket inte utesluter förgiftning av något de ätit hemma.Eller hos bekanta?

https://www.ht.se/2023-10-16/polisen-inte-forgiftats-av-mat-pa-restaurang
Citera
2023-10-16, 20:42
Medlem
Ett litet barn skulle väl möjligen kunna dö av en mycket allvarlig matförgiftning men det känns helt orimligt att två vuxna skulle behöva intensivvård för det. Det måste vara något annat. Svamp kanske men det är väl knappast svampsäsong nu, iaf inte i Gävleborg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
-"Under söndagen runt lunch söker fyra personer gemensamt sjukvård i Hudiksvall."

Lite tidsskillnad där gentemot 03

Kl 03:00 stämmer, första helikoptern kom vid 06-07:00 tiden.
Citera
Medlem
Har de blivit förgiftade av någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här