Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Jag tror det är en korrekt analys. De försöker maximera sina chanser.
Nu säger Israel att markinsatsen är fördröjd pga väder. Jag vet inte. Jag tänker att de väntar in den andra amerikanska förstärkningen. 🤷🏼♂️
Kanske avvaktar de Eisenhower, men jag tycker att något är fishy och tror att det finns andra skäl till att den förväntade markinvasionen inte startat.
Om jag vore IDF skulle jag ha öppnat gränserna mot Gaza och låtit kvinnor, barn och åldringar passera ut genom metalldetektorer till tältläger på israeliskt område. Med 350 000 reservister och kanske 100 000 reguljära trupper blir det ca tio (!) israeler på varje meter av gränsen mellan Gaza och Israel, så resurser saknas inte (även om en del av dem förstås finns uppe i norr och vid Västbanken). Risk för självmordsbombare förstås, men det har Israel vana vid att hantera vid gränsen mellan Västbanken och Israel.
När kvinnor, barn och åldringar lämnat Gaza, skulle jag ha lagt en hård blockad och attackerat med flyg och artilleri till dess att Hamas villkorslöst kapitulerar. Därmed skulle en markoffensiv kunna undvikas och israeliska soldaters liv sparas.