2023-08-24, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter extremt märkligt, måste vara nåt knas med din Air

Fungerade toppen tills början av juli (dvs. ljudlöst) köptes strax efter nyår (januari 2021), så lär väl inte ha rätt till service eller liknande utan att betala ett par tusenlappar.
Citera
2023-08-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Fungerade toppen tills början av juli (dvs. ljudlöst) köptes strax efter nyår (januari 2021), så lär väl inte ha rätt till service eller liknande utan att betala ett par tusenlappar.

Börja med att kontakta Apple support och diskutera problemet med dem
Citera
2023-08-24, 22:29
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ja det handlar nog helt klart om att folk lever i gamla villfarelser….

Apple och MacOS har alltid varit klart bättre på minneshantering än Win-datorer, men nu med Apple Silicon M1/M2 så har detta tagits till en helt ny nivå.

Jag var själv ute efter att uppa till 16GB RAM när jag skulle beställa en 16” MBP M1, men efter att ha sett en skog av YT-videos där de belastade standard 8GB RAM med massvis av allt samtidigt, och det knappt ens märktes i praktiken, den bara flöt på som vanligt som om inget hänt. Lade jag istället pengarna på större intern lagring.

Japp M1 Air 8GB räcker absolut för normal användning och mer därtill.
Apple tar ju hutlöst betalt för intern lagring så jag skulle hellre köpa den billigaste med minst internlagring och lägga pengarna på en extern SSD istället eller en NAS om jag inte behövde ta med mig fullständig lagring offline.
Citera
2023-09-11, 13:02
Medlem
Har en M1 air och den fungerar bra.
Räcker långt
Spela ska man inte göra på en Mac
Citera
2023-10-15, 23:12
Medlem
S.Jorgens avatar
Trevlig tråd och intressant information.
Undrar därför följande:

Grabben kom hem i helgen med en Asus 14” Intel i3, 8gb RAM, 256gb SSD.
3990kr på rea.
Länk: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/asus-r465ja-eb2172w-14-barbar-dator/p-2569875/

Jag undrar hur denne Asus från 2023 står sig mot en 2020 MacBook Air M1, 8gb RAM, 256gb SSD?
Ca 6-7000kr på Blocket.
Länk: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/apple-macbook-air-2020-m1-mgn63ksa-13-256-gb-rymdgraa/p-1133487/?q=Macbook%20

Den bärbara kommer endast att användas som ”skoldator”, dvs inget spelande. Kanske nån nerladdning av musik/film.

Är det värt att lägga ca 2000kr till för en begagnad MacBook Air från 2020 som nämnts ovan?
Citera
2023-10-16, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Undrar därför följande:

3990kr på rea.
Länk: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/asus-r465ja-eb2172w-14-barbar-dator/p-2569875/

Jag undrar hur denne Asus från 2023 står sig mot en 2020 MacBook Air M1, 8gb RAM, 256gb SSD?
Ca 6-7000kr på Blocket.
Länk: https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/apple-macbook-air-2020-m1-mgn63ksa-13-256-gb-rymdgraa/p-1133487/?q=Macbook%20

Den bärbara kommer endast att användas som ”skoldator”, dvs inget spelande. Kanske nån nerladdning av musik/film.

Är det värt att lägga ca 2000kr till för en begagnad MacBook Air från 2020 som nämnts ovan?

Om du själv kollar specifikationerna för dessa två laptops du länkar till så bör du se att den MacBook Air är överlägsen den Asus’en på nästan punkter.

MacBook Air har t ex…

Bättre skärm med högre upplösning och högre ljusstyrka
Bakgrundsbelyst tangentbord
Mycket bättre TouchPad
Mycket bättre batteritid
Mycket bättre processor
Bättre Wifi
Bättre Blåtand
Byggd i aluminium
Lättare
Citera
2023-10-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag vet inte varför folk säger att 16gb är ett minimum, jag gissar att det handlar om att man helt enkelt inte har provat en M1 med 8gb ram. Jag gick personligen från en Macbook Air M1 med 8gb ram till en med 16gb ram eftersom jag är notoriskt usel och ovillig att stänga program eller flikar och till slut blir datorn seg. Men det ska sägas att jag använder min Macbook runt 8h per dag och ofta har ett tiotal program igång och säkert 50 flikar i chrome och då funkade det ändå rätt bra. Men för den gemene användaren så ser jag ingen anledning att köpa en med 16gb ram.

Helt klart är det så. Jag bytte nyligen från en PC, AMD Ryzen 5, 3 GHZ, med 16GB ram till en M1 med 8GB ram och den är mycket bättre. Jag har även sett vissa på YT hävda att en M1 med 8GB ram klarar mer än en den senaste Macbook Pro som hade intel som har 32GB ram.
Citera
2023-10-16, 08:45
Medlem
Citat:
Undrar därför följande:

3990kr på rea.

Ca 6-7000kr på Blocket.

Jag bytte nyligen från en PC, AMD Ryzen 5, 3 GHZ, med 16GB ram till en M1 med 8GB ram och den är mycket bättre. Jag har även sett vissa på YT hävda att en M1 med 8GB ram klarar mer än en den senaste Macbook Pro som hade intel med 32GB ram.
Citera
2023-10-16, 09:50
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Jag bytte nyligen från en PC, AMD Ryzen 5, 3 GHZ, med 16GB ram till en M1 med 8GB ram och den är mycket bättre. Jag har även sett vissa på YT hävda att en M1 med 8GB ram klarar mer än en den senaste Macbook Pro som hade intel med 32GB ram.

Tack!
Egna erfarenheter som er är den bästa recensionen.

Grabben har en hyfsad gamingdator så spel behövs inte på den bärbara.
Tror nog att det blir MacBook Air trots allt. Dock begagnad då 10-12000kr är för mycket för honom att springa runt med.

Några typiska ”sjukdomar” att ta hänsyn till med begagnad MacBook Air 2020? (Förutom batteri)?
Citera
2023-10-16, 09:58
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Om du själv kollar specifikationerna för dessa två laptops du länkar till så bör du se att den MacBook Air är överlägsen den Asus’en på nästan punkter.

MacBook Air har t ex…

Bättre skärm med högre upplösning och högre ljusstyrka
Bakgrundsbelyst tangentbord
Mycket bättre TouchPad
Mycket bättre batteritid
Mycket bättre processor
Bättre Wifi
Bättre Blåtand
Byggd i aluminium
Lättare

Jo, du har säkert rätt. Har nästan bara Apple-produkter i hemmet redan av en anledning.

Tänkte mest om mellanskillnaden på vad han gav för Asus (3990kr) motiverade ett byte till begagnad MacBook Air (6-8000kr)?

Några fallgropar att ta hänsyn till på begagnad MacBook Air 2020?

Sorry för dumma frågor men slutade själv att uppdatera mig om datorer efter att jag fick jobbdator.
Citera
2023-10-16, 13:02
Medlem
Citat:
Tack!
Egna erfarenheter som er är den bästa recensionen.

Grabben har en hyfsad gamingdator så spel behövs inte på den bärbara.
Tror nog att det blir MacBook Air trots allt. Dock begagnad då 10-12000kr är för mycket för honom att springa runt med.

Några typiska ”sjukdomar” att ta hänsyn till med begagnad MacBook Air 2020? (Förutom batteri)?

Citat:
Jo, du har säkert rätt. Har nästan bara Apple-produkter i hemmet redan av en anledning.

Tänkte mest om mellanskillnaden på vad han gav för Asus (3990kr) motiverade ett byte till begagnad MacBook Air (6-8000kr)?

Några fallgropar att ta hänsyn till på begagnad MacBook Air 2020?

Sorry för dumma frågor men slutade själv att uppdatera mig om datorer efter att jag fick jobbdator.

Så länge den är i bra skick ser jag inget som skulle göra den till ett sämre köp. Som du själv säger när man har mycket Apple så blir ekosystemet ett värde i sig. Bra dock att vara medveten om bristen av portar på en Air, men det finns så klart olika hubar man kan köpa om man behöver fler portar.
Citera
2023-10-18, 20:12
Medlem
Axel61s avatar
Jag köpte Air M1 direkt när den kom för tre år sedan, framtidssäkrade den med 16gb/1tb. Använder den flera timmar om dagen. Enda gången jag pressar den är med Affinity Photo men den bara flyter på.
Jag kan inte komma på någon gång den strulat, känns lika ny som då. Vet inte vad som skulle få mig att byta ut den.
Har kompletterat med tiden med 24" skärm och extern hd för att ja va fan för att man måste säkra psyket och filerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in