2023-10-15, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Man kan vara kritisk till Israels aktioner i Iran, helt klart.
Men det är på mycket höga militära ledare eller kärnfysiker vars jobb man bekräftat går ut på att utveckla kärnvapen.

Hur du sammankopplar dessa personer med random palestinier på Västbanken, och tro att de ska möta samma öde, är för mig en gåta.

Israel har som bekant illegala kärnvapenprogram själva, så man kastar sten i glashus. Rent kriminellt beteende. Så som Israel beter sig gör de endast till en terrorist-stat och ett legitimt mål för liknande terror och mord.

De är sammankopplade på så vis att ingen i Israels närområde kan känna sig trygg att inte bli påhoppade av trigger-happy sionister idag.
Citera
2023-10-15, 04:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Jag hittar inga ursäkter för dem! De har all rättighet att skydda sitt land och sitt folk. Samma påstående som Isrealvänner använder sig av här i tråden. Runt Gaza alla dessa är bosättningar, de ockuperar vårt land. En stor del av flyktingar som är i Gaza är egentligen från de byr/stader som är runt Gaza. De är bara några meter från sitt land, men ser att andra bor och trivs där. Vad skulle du ha gjort?
Ja inte skulle jag ha dödat massa festivalbesökare.
På vilket sätt hotar de Gaza? Var ljudnivån för hög och Gazaborna kunde inte sova tillräckligt bra?
Om Hamas bara hade attackerat militära mål så hade jag haft lättare att acceptera, men det var i överlag civila som dödades den dagen, de enda militära var de som vaktade gränsen.

Citat:
Du ser ditt land ockuperad och främlingar rånar dina förmåner och du bor i fattigdom och de till och med blockerar dig, förhindrar dig från livet enklaste saker, som el och mat. Skulle de betrakta dessa människor civila?
Jag skulle varit förbannade på Hamas vars raketattacker gjorde att Gaza blev blockerat.
Spelar ingen roll hur duktiga och fina Gaza-borna är om de har Hamas som oavsett förstör Gaza för dem.
Om palestinierna tagit bort Hamas och inrett demokrati så hade blockaden lyfts och ni hade kunnat leva som innan 2007 när Hamas mördare Fatah och tog makten.
Men det har inte skett, ni har låtat Hamas styra, ni har låtit Hamas attackera, och nu kommer resultatet.

Citat:
Men som sagt, vi har en religon och följer vår religions regel. Vi dödar inga barn eller oskydliga människor. Trots det är extremt svårt för mig att definierar vad är oskydlig i detta fall egentligen.

Ifall man dödat barn, jag och alla andra palestinier beklagar detta för mkt! Barn är alltid oskyldiga!
Jag gav dig länken till reditt-forumet men du verkar oförmögen att ta in vad som visas där, så jag antar att du helt enkelt är hjärntvättad och inte kan ta in vad dina bröder i Hamas gjorde förra lördagen. Må så vara, du har fått möjligheten.

Citat:
Men har du sett länken där Hamassoldater släpper en judiska kvinna med sina två barn?
Hon släpps inte, det enda de säger är "täck till henne"
Jag såg en annan video där de hade en fillipinsk kvinna och en handikappad israelisk kvinna som de tog god hand om. Senare såg jag bilder där de båda hade blivit mördade.
https://www.gmanetwork.com/news/pinoyabroad/dispatch/885026/filipino-nurse-chose-to-stay-with-patient-shot-to-death-in-israel/story/
Citera
2023-10-15, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Israeli air strikes on the Gaza Strip have killed at least 324 people and wounded 1,000 others over the past 24 hours,

According to the report, the dead included at least 126 children and 88 women."

https://www.france24.com/en/middle-east/20231014-%F0%9F%94%B4-live-thousands-try-to-flee-gaza-as-russia-calls-for-ceasefire-at-un-security-c ouncil

ja det blir väl många barn som blir drabbade då hälften av befolkningen i gaza består av barn

Det blir så när man väljer att stanna när Israel varnat dom och Hamas gömmer sig i deras byggnader. Otur för dom men de har valt helt själva att bli bombade.
Citera
2023-10-15, 04:05
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Så hur vet du att jag har fel då?
Säger inte du har fel, jag vill bara veta om du har rätt, och det vet du inte genom att lyssna på en privatperson på youtube.
https://www.umu.se/bibliotek/soka-skriva-studera/informationssokning-och-kallkritik/kallkritik/
Citera
2023-10-15, 04:06
Medlem
Citat:
Om Västbanken vill ta emot dem så anser jag att de bör ges möjlighet att resa dit, ja.
Jag är nyfiken varför du inte anser att Israel erbjuda dessa civila tillflykt och hjälp inom Israels gränser?

Citat:
Du menar ge palestinierna en landremsa där de kan styra över sig själva och skapa en demokratiskt fungerande och framgångsrik stat?
Hmm..var har jag hört detta förr.. ja men herregud, det är ju Gaza år 2005!
Men hur det blev med den drömmen ser vi ju idag.
Tror du Israelerna kommer går med på samma sak igen?
Varför skulle då denna gång bli annorlunda?

Det funkar naturligvis inte med en lite plätt som en mindre svensk kommun, för så månfa människor. Israel behöver avträda sina ockuperade områden och återgå till FNs gränser från 48, samt undvika att hindra rörlighet och frihet för områden utanför Israels gränser, för att det ska kunna fungera.
Citera
2023-10-15, 04:08
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Israel har som bekant illegala kärnvapenprogram själva, så man kastar sten i glashus. Rent kriminellt beteende. Så som Israel beter sig gör de endast till en terrorist-stat och ett legitimt mål för liknande terror och mord.
Absolut, om Iran vill mörda Israeliska kärnvapenforskare så är det väl inget som hindrar dem från att försöka göra detta?

Citat:
De är sammankopplade på så vis att ingen i Israels närområde kan känna sig trygg att inte bli påhoppade av trigger-happy sionister idag.
Det är som sagt skillnad på en kärnvapenfysiker och en ung man som kastar sten på Västbanken.
Visst, den unga mannen kanske blir skjuten av en galen bosättare, men det är inte sanktionerat av staten som i fallet med Mossads likvidationer i Iran.
Citera
2023-10-15, 04:09
Bannlyst
Var det inte judarna som styrde hela mänskligheten?
Citera
Medlem
Citat:
Försvarar du med detta att Israel nu mördat 300-400 barn senaste dagarna i ren EMPATILÖS vedetta. Inget snack om vem som är den mest ondskefulla parten i denna region fn. Siffrorna ljuger inte, lika mycket som den sionistiska propagandan... Om det är en tävling i vem som beter sig grymmast, vidrigast och människofientligt så vinner Israel den statistiken alla dar i veckan, tyvärr.

Gör man som hamas och använder barn som sandsäckar som skydd emot bomber och kulor så begriper väl vem som helst att barn kommer att dö. Allt ligger i hamas händer och det är deras ansvar att se till att inga andra än de själva dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Det var en grupp från Hammas det rättfärdigar väl inte att skicka misiler på oskyldiga vid Gasa?

Det var vad Hamas hade räknat med. Gömma sig bland civilbefolkningen så blir de immuna emot retaliationer. Men inte den här gången.
Citera
2023-10-15, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Jävlar vad du går igång på att få använda ordet folkmord i var och varannan mening. Med den logiken förutsätter jag att du även klassar 9/11 som ett folkmord?

När. 9/11 var en terrorist attack..det USA gjorde efteråt i mellanöstern ligger närmare folkmord.

USAs rysshat skapade ISIS, och Israels folkrättsbrott skapade Hamas.
Citera
2023-10-15, 04:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jag är nyfiken varför du inte anser att Israel erbjuda dessa civila tillflykt och hjälp inom Israels gränser?
Om Israel litar på dem så för all del, men jag tror inte de litar på palestinierna efter vad palestinierna gjorde med Gaza efter att de tog över området 2005.
Det enda som kommer ske om de får en ny del av Israel är ett Gaza 2.0 dvs ett område som styrs av militanta grupperingar, där ingen demokrati råder och där politisk opposition blir dödade (som Fatah i Gaza 2007, eller hur?)

Citat:
Det funkar naturligvis inte med en lite plätt som en mindre svensk kommun, för så månfa människor. Israel behöver avträda sina ockuperade områden och återgå till FNs gränser från 48, samt undvika att hindra rörlighet och frihet för områden utanför Israels gränser, för att det ska kunna fungera.
Spelar ingen roll hur stor eller liten plätt, det blir samma resultat som Gaza.
Förklara varför ett större område skulle garantera demokrati? Det handlar inte om storlek på ytan, utan om det palestinska folkets vilja och kompetens att skapa en demokratisk stat, vilket inte verkar gå om man ser till vad som skedde med Gaza.

Jag är ledsen, men när palestinierna fick Gaza 2005 så var det ett lackmustest.
Och resultatet av detta test visade att det palestinska folket inte kunde skapa en demokratisk och välfungerande stat, eftersom de som styr Gaza idag är militanta extremister.
Senast redigerad av kato85 2023-10-15 kl. 04:18.
Citera
2023-10-15, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRattisch
Kurdiska räven och Jordbuggen är exempel på hur människor från Mellanöstern infiltrerar och förstör ett tidigare fredligt land.

Om alla världens judar ska bo i USA kommer muslimer att behöva en annan approach till USA,med tanke på att det finns 20 miljoner judar och många är svinrika, särskilt i USA .Då blir det mycket juderövslickande från er sida. Judehatet är ju trots all er röda linje. Om alla judar bodde i USA hur ser ni på utrikeshandel med amerikanska företag. Eller ska ni köpa Rysk borstj för pengarna.

Sverige ser USA som sitt skydd och efter Tyskland som sin stora handelspartner. Arabvärlden och Israel betyder inget ekonomiskt.
Bara för att man är emot staten Israel behöver det inte betyda att man hatar Judar.

Jag är emot den Israeliska regeringen och deras fega sätt att hantera konflikten därför är jag på palestiniernas sida i det här.

Man bygger inte en stat där det redan bor Folk, och man dödar inte människor hur som helst, man bygger inte ett fängelse för 2 miljoner människor. Du får jättegärna vara på Israels sida men jag kan lova dig att om det kom in två afrikaner i din lägenhet och sa ”nu ska vi bo här försvinn” så hade du också tagit till våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in