2023-10-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja sympatierna för Hamas är säkert väldigt starka i Pakistan. Dock så har det landet fullt upp med sig själv att göra, så jag tror inte att landet kommer hoppa in i konflikten med full styrka.
Om dem ens hoppar in.
Men varit oerhört tyst från den sidan..
Citera
2023-10-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad gör Gazabornas släktingar, vänner och sympatisör jorden runt? Är det några som kritiserar Hamas?

Är rätt blandat skulle jag säga. Bedrövande stor del som fortfarande stöder Hamas (höga röster hörs alltid mest dock), men självklart stödjer inte alla arabländer Hamas.

Rent psykologiskt så skapar konflikter i historien nästan alltid support för det reaktionära hur kortsiktigt det än är. Det ser man ju på båda sidorna. Och som det utspelat sig dom senaste dagarna lär det inte finnas brist på folk som kommer växa upp med support på varsin sida på just det.

Förhoppningsvis slipper vi Hamas efter detta iaf.
Citera
2023-10-15, 00:09
Medlem
Ammunakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..bara en tanke. Det är en av orsakerna varför jänkarna har sitt hangarskepp + annat utanför kusten. Att de kan gripa in..i Libanon..om Iran börjar försöka "valsa in" den vägen..

Hmm.., har jänkarna med sig några U.s marines ?

Tror främsta orsaken är att skrämmas med sin närvaro. På ett hangarfartyg finns det flera tusen man ombord. Vet dock inte om Marines är ombord
Citera
2023-10-15, 00:09
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Jag var neutral kring vad som hände i mellanöstern, men sedan lördag 7:e är jag obönhörligen emot Hamas, och ställer mig bakom att Israel ska få lov att helt förstöra dem. När det är gjort hoppas jag att Israeler och Palestinier kan slut fred, och fredlig se framåt tillsammans.

Dem slöt fred under 90-talet med PLO och Yasir Arafat i spetsen. Yasir Arafat var för Israels rätt att existera och strävade efter fred, och man trodde då att äntligen skulle det bli fred. Men när Netanyahu och sedan Sharon kom till makten så var dem emot iden av en palestinsk stat och gjorde allt för att motarbeta det, och stegvis satte käppar i planerna för att till slut mörda Yasir Arafat trots FN otaliga vädjande till Israel att sluta.
Citera
2023-10-15, 00:10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
som jag sa... Ryssland litar inte på de,
Så jävlas bundisar är de inte

Man "ger " inte kärnvapen som det är en glass du vet??

Politiker kan konsten att idag är du min vän, imorgon är du min fiende

Iran och Israel var vänner innan 1979...som du missade

Iran kommer få en ny ledning och de kommer inte vara Mullah kramare så mkt vet jag

Dessutom har Putte redan uppnått vad han önskade. Fokus är ifrån Ukraina för ett tag.
Citera
2023-10-15, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Låt oss tydliggöra vad det krävs för att Hamas respektive Israel för att vinna detta krig.
Hamas kommer inte fria av något av sitt ockuperade mark från 1948, och ingen förväntar sig heller att de ska göra det. Hamas har redan gjort vad som krävs för att få titel som vinnare, den enda som återstår att de överlever en eventuell markinvasion.

Den ockuperande staten Israel behöver i sin tur:
1- Utrota Hamas helt och hållet, vilket kan de inte göra utan markinvasion. Fakturan på detta kommer att vara hela Israeliska armén nästan. De kunde inte göra det 2007 när Hamas var i makten bara 2 år.
Nu har Hamas förberett sig 17 år för det här med tunnelsystem som är 500 km under jorden och mycket mer avancerad vapen, särskilt försvarsvapen.

2-Komma åt hela Hamas tunnelsystem som är enligt Aljazeera 500 km, och vapenlager särskilt raketerna.

3- Döda Mohammed Deif. Ett måste. Han står helt och hållet bakom den modiga attacken. Israel har försöka att döda honom 100 gånger kanske och var närmast att få tag på honom 2014, och dödade hans barn och fru, men tack vore Allah han överlevde. Så länge han lever Alqasam och Hamas lever.

Vad händer Om Israel inte lyckas med någon av dessa mål?
-Isreal som är redan splittrad som fan kommer att bli splittrad ännu mer.
-Hamas självförtroende bland Gazaboerna och Palestiner kommer att öka rejält.
-Nedgång för Israel kommer att börja officiellt. En svag stat där en grupp ungdomar med uråldrat vapen
kan invaderar och trampa på dess soldater huvud (det hände på riktigt).
-Israelernas tro på sig själv har gått för alltid.

En annan möjlighet är att jämna Gaza med marken, asfaltera hela området och låta Hamas och dess symatisörer hålla till nere i tunnlarna. Då blir det en tvåstatslösning. Palestinierna får en stat under asfalten och israelerna får en stat ovanpå. Problem solved. Alla nöjda och glada.
Citera
2023-10-15, 00:11
Medlem
Citat:
Jag var neutral kring vad som hände i mellanöstern, men sedan lördag 7:e är jag obönhörligen emot Hamas, och ställer mig bakom att Israel ska få lov att helt förstöra dem. När det är gjort hoppas jag att Israeler och Palestinier kan slut fred, och fredlig se framåt tillsammans.

När israel har asfalterat gaza och fördrivit pastinierna ännu en gång (till Egypten?) Komner hamas (eller vad namnet blir härnäst) ha en rekryteringsbas på 1 miljoner 15 åringar som gladeligen kommer fundera på att skjuta alla israeler de kan om 5 år när de kan för att hämnas Israels mord på deras föräldrar, syskon, gamla och mödrar.

Israel vill uppenbart inte ha fred. Isåfall hade man följt FNs direktiv och lämnat illegalt ockupersd mark för att skapa en fungerande tvåstatslösning.
Citera
2023-10-15, 00:12
Medlem
Jag tror att engagemanget från den muslimska världen blir mindre än vad ni tror även om ni hoppas på storkrig. Man måste komma ihåg att hamas betraktas i stort som ett gäng jävla nötter. Den legitima palestinska ledningen finns på västbanken och består av PLO, som inte hittar på såna här vansinnigheter.
Rent logiskt bör ingen förutom möjligen Iran, om dom ids bry sig, ha något intresse av att komma till hamas undsättning.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Kan nog sprida sig om bara Hezbollah blir inblandade då har vi tusen andra aktörer. Har svårt se Israel atombomba Iran? Det skulle väcka reaktioner från Ryssland och Kina.

Samtidigt kommer USAs arabiska allierade drabbas av vanliga arabers vrede om palestinierna lider mycket.

Nej jag är inte lika säker som andra här att USA har fullt koll. Man löser ju att jänkarna pressar Israel om en plan och försiktighet.

Det är ingen som har full koll nu. Det enda som fortfarande är säkert är att Israel kommer att förstöra Hamas.
Citera
Medlem
rudi1985s avatar
iran har sagt dom kan tvingas ingripa om israel går in i markoffensiv.
Citera
2023-10-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
En annan möjlighet är att jämna Gaza med marken, asfaltera hela området och låta Hamas och dess symatisörer hålla till nere i tunnlarna. Då blir det en tvåstatslösning. Palestinierna får en stat under asfalten och israelerna får en stat ovanpå. Problem solved. Alla nöjda och glada.

Bästa förslaget hittills!
Citera
2023-10-15, 00:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Detta sammanfattar nog exakt vad gemene svensk tänker idag. Min gamla mamma i 85-årsåldern, evigt välbärgad 68-talist har alltid varit extremt för den palestinska sidan i denna konflikt. Men detta är som bortblåst nu. Hon låter sedan förra lördagen som en Netanyahu-fanatiker...

Och när väl Hamas och varje spår av "palestinsk" expansionism är utplånad, så hoppas vi att alla kan leva i fred och frihet i det demokratiska fantastiska landet Israel, Mellanösterns enda demokrati, och ett land utvecklat på Europeisk nivå, trots att det omgärdas av "grottstater".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in