2023-10-15, 00:01
Medlem
HejaFinlands avatar
En till hangarfartygs-grupp lämnar USA för att åka till Östra Medelhavet, förutom dessa 2 grupper finns en NATO-grupp i närheten, samt fler fartyg från NATO-länder. En extremt stor flotta kommer att samlas. Jag börjar misstänka att de skall slå mot Hisbolla i Libanon och Assad i Syrien (Med flyg och robotar, inte med landtrupper). Något stort är på gång i alla fall.
https://twitter.com/sentdefender/status/1713310585427836999
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Känns annorlunda denna gången. Eller vad säger ni? Känns som ett stort krig kan bryta ut. Kan ju inte vara bra för Israel långsiktigt att Kina, Turkiet och Ryssland alla säger samma sak. Sen har vi Iran med dess diverse olika organisationer som vill utplåna dom.

USA är fortfarande nr1 men oroande tider.

Kan det bli storkrig med atomvapenländer? Människor är nog lite mer försiktigare idag, hoppas jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Det är tydligt att Israel behöver Palestina som en säkerhetsventil i området. Vilka det nu var som orkestrerade Hamas terrorattack är väl medvetna om det, och Israel antaligen med - och lär känna ett rätt stort existentiellt hit nu, så panikartat dom agerar. Dom hade hela världens sympatier där för en stund, hade dom vart smarta och lite mer återhållsamma hade dom kunnat spela mer på det. Vindarna vänder snabbt och redan nu innan dom ens gått in i Israel har redan sympatierna mattas av.

Lika sp som vi kan se slutet på Palestinas del, så kan vi se Israels nu med. Några kärnvapen i närområdet kommer såklart inte smällas av, och tveksamt om USA pallar ge sig in i MÖ igen.

Känns som det sitter några (ryska) händer och gnuggar förnöjt nånstans nu iaf.

Visst fan är det ryssarna och Iran som ligger bakom detta! Bör förstöras med alla medel tillgängliga.
Citera
2023-10-15, 00:02
Medlem
Låt oss tydliggöra vad det krävs för att Hamas respektive Israel för att vinna detta krig.
Hamas kommer inte fria av något av sitt ockuperade mark från 1948, och ingen förväntar sig heller att de ska göra det. Hamas har redan gjort vad som krävs för att få titel som vinnare, den enda som återstår att de överlever en eventuell markinvasion.

Den ockuperande staten Israel behöver i sin tur:
1- Utrota Hamas helt och hållet, vilket kan de inte göra utan markinvasion. Fakturan på detta kommer att vara hela Israeliska armén nästan. De kunde inte göra det 2007 när Hamas var i makten bara 2 år.
Nu har Hamas förberett sig 17 år för det här med tunnelsystem som är 500 km under jorden och mycket mer avancerad vapen, särskilt försvarsvapen.

2-Komma åt hela Hamas tunnelsystem som är enligt Aljazeera 500 km, och vapenlager särskilt raketerna.

3- Döda Mohammed Deif. Ett måste. Han står helt och hållet bakom den modiga attacken. Israel har försöka att döda honom 100 gånger kanske och var närmast att få tag på honom 2014, och dödade hans barn och fru, men tack vore Allah han överlevde. Så länge han lever Alqasam och Hamas lever.

Vad händer Om Israel inte lyckas med någon av dessa mål?
-Isreal som är redan splittrad som fan kommer att bli splittrad ännu mer.
-Hamas självförtroende bland Gazaboerna och Palestiner kommer att öka rejält.
-Nedgång för Israel kommer att börja officiellt. En svag stat där en grupp ungdomar med uråldrat vapen
kan invaderar och trampa på dess soldater huvud (det hände på riktigt).
-Israelernas tro på sig själv har gått för alltid.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
De kan men har inte

Finns sätt att veta sånt vettu om du gjorde NBC kursen i FM som jag antar du inte gjorde

Israel visste när Syrien gjorde 2008, som de bombade skiten av..

Sådana ting går inte obemärkt

Israel kunde bygga för alla i Europa/USA lät de

Frankrike = know how
Norge = tungt vatten
USA = Plutonium
UK = tungt vatten

men Iran litar inte ens Ryssen på vettu

Du ska få en kurs på kärnvapen bygge

Israel = 135 gram plutonium, 9 i veckan. Reaktorn var igång 8 månader/ år

= det är 10 kärnvapen sötnos

Israel har sen 1960 till 2023... haft reaktorn igång i Dimona så make the math

63 × 10 = 630 minst

Så tro intr ett ögonblick USA eller Israel kommer glo på medans de bygger en.. Iran kan inte bygga 10 st per år... för krävs rätt mkt godsaker... och Tror du Iran är redo att få ett kärnvapen på sig bara för Israel tror de har det...de är väl perser, så antar de inte är lika galna som Hamas

Det är fullt möjligt att de har fått vapen från Ryssland eller Kina. Kina gav Pakistan tillgång till kärnvapen.
Citera
Medlem
The-Johnnys avatar
Många har glömt bort att Hamas inte alltid funnits. Palestinierna hade sin tillit för Yasir Arafat, en sekulär ledare som stödde Israels rätt at existera sida vid sida med en palestinsk stat, och han och dem då Israeliska ledarna fick Nobelpriset för fred efter fredsavtalet i Oslo. Sedan kom vår kära Netanyahu till makten och var emot idén av en palestinsk stat och började ruinera avtalen. Sedan kom Sharon som satte spiken i kistan för att till slut mörda Arafat. FN vädjade till Israel att sluta och varnade att det Israel gör kan ruinera fred för alltid men Israel brydde sig inte. Det är efter sådana tider islamister får makt. Tack vare Israel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Så då är frågan, vad har befolkningen gjort sedan dess? Inte ett skit skulle jag säga.

Tror inte dom haft så mkt val. Inte haft nån chans till nåt val, under ockupation i Gaza under Hamas och kontrollerade av Israel rent militärt och infrastrukturmässigt. Och som sagt, större delen av befolkningen är barn. Abbas har väl försökt på Västbanken en del med Fatah iaf, även om dom har en del smutsig historia med.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Dom har väl sina tvåtakts puch dakota drönare? Om dom inte gett allt åt ryssarna redan.

Har ingen aning om vilken typ av luftvärn som de har. Antingen egen produktion, ryskt eller kinesiskt.
Citera
2023-10-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kan det bli storkrig med atomvapenländer? Människor är nog lite mer försiktigare idag, hoppas jag.
Tycker du att ryssarna är försiktiga som hotar med kärnvapen om någon stöter tån mot ett bordsben i östra ukraina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En till hangarfartygs-grupp lämnar USA för att åka till Östra Medelhavet, förutom dessa 2 grupper finns en NATO-grupp i närheten, samt fler fartyg från NATO-länder. En extremt stor flotta kommer att samlas. Jag börjar misstänka att de skall slå mot Hisbolla i Libanon och Assad i Syrien (Med flyg och robotar, inte med landtrupper). Något stort är på gång i alla fall.
https://twitter.com/sentdefender/status/1713310585427836999

Hade det varit tvärt om så hade vi sett kraftigt agerande för länge sedan. Säger rätt mycket om "kraften" hos dessa terrorist stater..
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Du får det ju nästan att låta som du inte känner till Israelerna systematiska mördande av civila i Gaza ch västbanken år efter år innan terrorattacken (verdegällningen) från Hamas skedde.

Upplys mig?

Vad tycker du om dom dagliga raketattacker Israel blir utsatta för?
Citera
2023-10-15, 00:04
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Ganska få som älskar extrema korkskruvarna också. De har inte varit den populäraste folkgruppen genom hela historien. Det låter som du tillhör den gruppen.

Jag var neutral kring vad som hände i mellanöstern, men sedan lördag 7:e är jag obönhörligen emot Hamas, och ställer mig bakom att Israel ska få lov att helt förstöra dem. När det är gjort hoppas jag att Israeler och Palestinier kan slut fred, och fredlig se framåt tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in