Citat:
Ursprungligen postat av
SithLordGrogu
Hej igen! Nu har jag fått betygen för de två första tentorna. Det blev ett B i första och ett A i andra tentan (statistik om någon undrar

). Därav kommer mitt slutbetyg för delkursen (15hp) bli ett A (väger tyngre). Har jag pajat mitt GPA med detta B eller övertänker jag det här för mycket?
Ps. Har också skickat in cv och personligt brev till så många banker jag kunde hitta.
Tbh är inte betygen allt, har du alla A men är en introvert snubbe som inte kan prata eller ta för sig kan du falla på det också. Givetvis är det jävligt bra med bra betyg men känner mycket vänner som jobbar inom finansbranschen och några av dom som jobbar inom private banking, investment banking osv har inte ens högskoleutbildning utan klättrat inom andra yrken och sen bytt bana (OBS detta är självklart inte normen, men det är möjligt).
Se också till att kunna sälja din sak och framförallt sälja in dig själv.
Sen är de inte så jävla häftigt att jobba inom banking, jobb från 07-21 kanske tom mer. Slår man ut standard lönen blir inte timpenningen mkt högre än ''vanliga'' jobb. Satsa på något du är intresserad av som också förhoppningsvis ger stålar.
Hade jag vart du hade jag försökt nischa in mig på något som inte många kan, typ energi sektorn, handla med utsläppsrätter eller något annat absurt som är i stort behov.
Summa sumarum, betyg är inte ALLT men givetvis bra, se även till att ha passion och var en skön snubbe/tjej som folk VILL umgås med hela dagarna på kontoret.
Tips nr 1 för att få jobb överlag, skicka inte in CV och vänta. Lyft luren och bjud in dig själv på en kopp kaffe, säg något konkret typ: Vad gör du på tisdag kl 10? Är han/hon ledig så säger du tex " perfekt, då kommer jag gärna över på en kopp kaffe för att få presentera mig och lära känna dig / er lite mer " chefer gillar personer med driv och som är lite unika som dom kan fostra upp inom arbetslivet.
Jag kan ju givetvis också ha helt fel, men med erfarenhet i bagaget så tror jag inte det.
Lycka till och kör så det smäller
Mvh
Lasse