2023-10-11, 17:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Sådana här texter skrivs av barnrumpor.

Tack för att du klarlägger vissa saker, jag har förstått nu att du inte tror på teorin om att fordonet kan ha drabbats av tekniska problem? Dvs, att olyckan kan ha berott på faktorer som låg utanför förarens kontroll?

Citat:
Med ett övningskörningstillstånd får man köra med handledare. Förstår du inte vad med betyder? Utan handledare får man således inte köra.

Den unge mannen ansåg kanske att han kunde chansa ungefär som när många bilister kör för fort. Det får man inte heller göra.

Citat:
Han hade inte handledare med och då får man inte köra.

Nej det verkar som att han tog en ren "chansning" där. Kanske har han lärt sig nu att inte köra utan handledare?

Citat:
Jag är ledsen men jag kan inte förklara detta enklare.

Du har gjort ett bra försök men jag tror fortfarande på hypotesen att föraren kan ha förlorat kontrollen över fordonet pga tekniska problem, dvs olyckan berodde alltså inte på att han körde UTAN handledare.

Den unge mannen har dessutom varit nykter och drogfri vid olyckstillfället, detta borde väl peka på att det handlar om en skötsam person?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2023-10-11 kl. 17:47. Anledning: Tillägg
Citera
2023-10-11, 19:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Det beror på hur du vill se på saken. Vid vehicular homicide läggs det på upp till fem år på straffet om föraren var onykter vid tillfället. Det anses alltså inte vara en förmildrande omständighet om man är nykter, men en försvårande om man inte är det.

Fast i det aktuella fallet så kommer det kanske att tas hänsyn till att den den unge mannen var nykter och drogfri vid olyckstillfället?

I vart fall pekar det väl på att han har bra karaktär och trafikvett nog att inte köra i berusat tillstånd?

Detta borde vara en förmildrande faktor i vilket land och i vilken rättegång som helst?
Citera
2023-10-12, 16:15
Medlem
whack-a-moles avatar
Är något rättegångsdatum fastställt?
Citera
2023-10-12, 16:19
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har du övervägt om han kan vara oskyldig till olyckan?

I nuläget går det väl inte att utesluta att olyckan kan ha berott på ett tekniskt på fordonet?
i ungefär 0 fall av 100 beror olyckor på tekniska fel snarare än handhavandefel från ägarna. Och det var ingen man det var en gris som körde
Citera
2023-10-12, 16:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
i ungefär 0 fall av 100 beror olyckor på tekniska fel snarare än handhavandefel från ägarna.

Tack men det är väl rutin att undersöka fordon som varit inblandade i trafikolyckor, i det aktuella fallet har man väl inte heller kunnat utesluta ett tekniskt fel på fordonet?

Det som kan peka på att olyckan berodde på andra faktorer än vårdslöshet i trafiken är väl att föraren var nykter och drogfri vid olyckstillfället?

Du verkar dock tro det värsta innan det ens är klarlagt vad det var som orsakade olyckan?
Citera
2023-10-12, 16:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole

Man kan bara hoppas att den unge bilföraren får en rättvis prövning i domstolen, hittills är det väl inte klarlagt vad det var som orsakade olyckan men om föraren tappade kontrollen över bilen pga ett tekniskt problem så kan väl det i teorin utgöra en förmildrande omständighet?
Citera
2023-10-12, 16:59
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Tack men det är väl rutin att undersöka fordon som varit inblandade i trafikolyckor, i det aktuella fallet har man väl inte heller kunnat utesluta ett tekniskt fel på fordonet?

Det som kan peka på att olyckan berodde på andra faktorer än vårdslöshet i trafiken är väl att föraren var nykter och drogfri vid olyckstillfället?

Du verkar dock tro det värsta innan det ens är klarlagt vad det var som orsakade olyckan?
du verkar vara mer intresserad än mig så fram med källor din hanrej ja med araber så förväntar man sig inget annat än ondska
Citera
2023-10-13, 11:05
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Den unge mannen har dessutom varit nykter och drogfri vid olyckstillfället, detta borde väl peka på att det handlar om en skötsam person?
Är man skötsam för att man kör bil nykter och drogfri? Finns naturligtvis massor av människor som kör bil nyktra och drogfria som är fullständigt odrägliga. Vi verkar leva i helt olika världar.
Citera
2023-10-13, 11:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Är man skötsam för att man kör bil nykter och drogfri?

Ja faktiskt. Om du vill misstänkliggöra den unge bilföraren så har du valt fel taktik.

Citat:
Finns naturligtvis massor av människor som kör bil nyktra och drogfria som är fullständigt odrägliga. Vi verkar leva i helt olika världar.

Du verkar nästan anse att det är en nackdel att köra bil nykter och drogfri som den unge mannen? Samtidigt kan väl detta styrka min teori om att fordonet kan ha drabbats av tekniska problem eftersom föraren ej var påverkad?
Citera
2023-10-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole

Inte än. Med tanke på att tråden mest består av gräsklipparmongots inlägg är det inte särskilt ofta jag kollar den, så bästa sättet att hålla koll är nog att googla GMs namn med jämna mellanrum.
Citera
2023-10-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ja faktiskt. Om du vill misstänkliggöra den unge bilföraren så har du valt fel taktik.

Att köra utan giltigt körkort tyder på stark karaktär och moral utöver det vanliga!

Att inneha giltigt körkort är gravt misstänksamt så vi kan med glädje konstatera att här har vi en förare som är oantastlig. Man kör ju med händerna, fötterna och hjärnan - inte behöver jag en larvig lapp som berättar att jag är behörig.

*ironimode off*

Eller så är det kanske just det faktum att en orutinerad ung man utan körkort kör en av världens motorstarkaste och farligaste bilar på ett oansvarigt sätt där det finns många fotgängare.

Kan det vara så enkelt?

Att man har ett egetansvar?

Gud bevars!
Citera
2023-10-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Svenska Lovisa kördes ihjäl av vansinnesföraren Ahmad i sin BMW M3 (USA sept-2023)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O87jal/svenska-lovisa-25-ihjalkord-i-usa-familjens-kamp-for-rattvisa
På tisdagskvällen var Lovisa Arnesson-Cronhamre, 25, ute och joggade på universitetsområdet Penn State.

Men när Lovisa sprang längs Park Avenue kom en BMW M3 i hög hastighet på den blöta vägbanan. Övervakningskamerorna visar att bilen färdades i fel fil och gjorde en skarp vänstersväng upp på trottoaren.

Lovisa fördes till sjukhus med allvarliga skador i hjärnan och nacken, men hennes liv gick inte att rädda.

Föraren Ahmed Alqubaisi, 20, greps och häktades misstänkt för mord, dråp och vårdslöshet i trafik. Han saknade körkort och var avstängd från universitetet

Mamman skriver på Facebook:
Please help. Vi kommer aldrig att få vår Lovisa tillbaka men den här unge mannen (och hans väldigt rika far) får bara inte vistas i frihet. Han skulle sticka direkt. Jag tar tacksamt emot alla brev till den domare som snart ska ta ny ställning till om han ska släppas mot borgen. Påtryckningarna från Förenade Arabemiraten är enorma. Så många advokater som trycker på. Jag är så liten. Men jag är lejon-mamma. Och så tacksam för all hjälp jag kan få nu. Varje brev räknas. På riktigt. Snälla alla, hjälp mig genom att skriva några ord om Lovisa och varför han inte får släppas. Han har alla pengar i världen. Jag har bara mitt hjärta. 🙏🏻💔❤️

Vet någon mer?

Att Aftonbladet går ut med namn på gärningsmannen hör till ovanligheterna. Varför gör Aftonbladet så denna gång?

För att lille Ahmed inte söker asyl här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in