2023-10-14, 11:13
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Det måste vara en mardröm för IDF att genomföra en markoperation. Visserligen har de stöd av tungt bepansrade fordon.

Men tänk er. Det Hamas är experter på är just guerillakrigföring i stadsmiljö. Alla civila kan vara en Hamaskrigare. Det ser du inte förrän det är försent.

Hamaskrigare kommer att dö. Men är det en förlust för den enskilde Hamaskrigaren? Han tror på livet efter döden och så vidare.
Medan varje IDF’s död är en familjs katastrof och en politisk katastrof för Israels president BN.
Inget som kommer att hindra IDF i alla fall!

Nu är det all in och Hamas ska förintas kosta vad det vill!

Efter det här är avslutat kommer säkert det rulla huvuden i Israels ledning, men man är i alla fall av med terrorregimen i Gaza.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför åkte de friviiligt till ett påstått koncentrationsläger? Låter märkligt.

Mycket troligt att de åkte ner ett par dagar innan för att delta i massakern på oskyldiga civila och halshuggning av judiska spädbarn. Det är min tes i vart fall. Men det ska alltid gråtas ut i media och häpnadsväckande total avsaknad av motfrågor från de tesdrivande SVT-"journalisterna"...
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om terroristerna verkligen härstammade från byar i Israel, är det sensationella uppgifter. Men in IRL är härkomst bara en kuriositet, typ släktforskning.

Vi har folk i Sverige som kom från de baltiska staterna när Tyskland och Ryssland invaderade deras länder. Finland har hanterat förlusten av Karelen. Tyskar har också fått flytta på sig efter andra världskriget.

Europas gränser har flyttats många gånger genom historien. Det är så det är. Min fråga till dig är varför du just vurmar för terroristers rätt till ett land de vill förstöra?

Att bedriva terror överallt för att få en stat är inte så man vinner det territorium som sedan kommer definieras som en stat. Man blir inte den rättmätige ägaren till en jacka eller Rolex genom våld mot privatpersoner/civila. Fattar du?
Så du försvarar ockupation som legal handling, men motsätter dej uppror från den som blivit ockuperad ???

Hur tänkte du där ??
Senast redigerad av hanenhen 2023-10-14 kl. 11:16. Anledning: stavfel
Citera
2023-10-14, 11:14
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Att köra moped genom ökning och döda obeväpnade civila är inte en offensiv kapacitet. Israel är fullkomligt överlägsna både till land och i luften. Enda anledningen till att förlänga tidsfristen är för att sedan kunna bemöta kritiken de kommer få att de civila i Gaza fick för lite tid på sig att evakuera
Ja nu vet de civila vilken väg ut ur Gaza som är säker. Vill de inte lämna får de skylla sig själva....
Citera
2023-10-14, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Tja, jag vet inte vilka som är störst på den svarta marknaden för militära vapen. Det kanske är juggarna. Men jag vet i alla fall att vapensmuggling är ”big business” och att utbudet ökat rejält sen kriget i Ukraina inleddes förra året. Jag finner det också intressant att Kievjuntan inte ens försökte förneka att Hamas använde NATO-vapen från Ukraina i attacken mot Israel utan omgående försökte lägga skulden på Ryssland.

Vapnen du ältar om kommer uteslutande från Ryssland via Wagner.
Citera
2023-10-14, 11:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag försvarar definitivt inte morden på den där festivalen, eller på kibbutzen. Hamas är inte mina gullgrisar. Men jag har inget gott öga till Israel heller.

Att Israel uppmanar till evakuering i Gazaremsan är väldigt självklart. Det ser illa ut att bomba civila helt urskillningslöst, särskilt som Israel gör anspråk på att vara en civiliserad stat, vilket Israel påfallande ofta uppfattas som. Jag ifrågasätter deras metoder och avsikter, fast mest av allt tycker jag att det är hårresande att se hur människor i väst nästan mangrant sluter upp bakom Israel i en konflikt som knappast bekommer oss i nån större utsträckning. Eller, ja, det skulle väl vara för att det är EU som nästan säkert tar flyktingsmällen även denna gång om Egypten vägrar.

Med det sagt: Hamas kan fara åt helvete, och det kan extremisterna i Likud också.
Om Israel kommer mörda civila urskillningslöst i Gasa nu kommer säkert många vara mycket kritiska till vad de gör och fördöma sådant men den situation som Hamas startade för en vecka sedan måste givetvis fördömas av alla som är någorlunda friska mentalt.
Det som skedde på kibbutzen visar vad det är för vildar Hamas är.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Så du förespråkar ockupation som legal handling, men motsätter dej uppror från den som blivit ickuperad ???

Hur tänkte du där ??

Sluta kalla en terroristattack för uppror. Blir så jävla trött på blattejävlar som inte förstår skillnaderna i vad som hänt.

Ser fram emot att Gaza blir grus efter idag, jävla skithål med avskum till invånare.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag försvarar definitivt inte morden på den där festivalen, eller på kibbutzen. Hamas är inte mina gullgrisar. Men jag har inget gott öga till Israel heller.

Att Israel uppmanar till evakuering i Gazaremsan är väldigt självklart. Det ser illa ut att bomba civila helt urskillningslöst, särskilt som Israel gör anspråk på att vara en civiliserad stat, vilket Israel påfallande ofta uppfattas som. Jag ifrågasätter deras metoder och avsikter, fast mest av allt tycker jag att det är hårresande att se hur människor i väst nästan mangrant sluter upp bakom Israel i en konflikt som knappast bekommer oss i nån större utsträckning. Eller, ja, det skulle väl vara för att det är EU som nästan säkert tar flyktingsmällen även denna gång om Egypten vägrar.

Med det sagt: Hamas kan fara åt helvete, och det kan extremisterna i Likud också.
Staten Israel lär snarare svälta araberna i Gaza än bomba ihjäl dem. Samtidigt kommer detta att skyllas på Hamas som använt bistånd till vapen istället för vatten och mat mm, man flyttar således debatten från att handla om blockaden till att handla om Hamas terror.
Följden blir att araberna i massor antingen svälter ihjäl eller tas emot i enorma läger med destination Europa, mark my words.
Citera
2023-10-14, 11:19
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Vem var det nu som gav sig in på ett annat lands territorium förra lördagen och urskiljningslöst började döda, våldta och skända civila människor där?

Betyder inte territoriell suveränitet någonting för dig/Hamas/Palestinierna?

Så länge bosättningarna fortsätter så kommer det bemötas med samma mynt. Eller tycker du Palestinierna bara ska se på när deras landareal blir tagen ifrån dem?
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om jag skulle spekulera så får Gaza folket behålla marken, men som en obebyggd zon, typ en bred brandvägg, med flera dubbla murar och staket som är enkla att övervaka. Tunnlarna kommer förstöras och det måste bli omöjligt att bygga nya.

De som lämnar sina hem vid gränsen kommer inte kunna återvända dit.
Ja, vem vet. Det låter inte helt osannolikt ändå. Stora delar av Israel och de palestinska områdena är ju som en djurpark sedan länge, men du menar att ingen ska bo där? Eller?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Vad tror ni om alla ställen man visar film live ifrån Gaza som läggs ut på Youtube?
Tror ni de kommer släckas efter kl. 16 för att inte visa vad som sker eller kommer de vara igång?
Senast redigerad av Sunimod 2023-10-14 kl. 11:24.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja nu vet de civila vilken väg ut ur Gaza som är säker. Vill de inte lämna får de skylla sig själva....
Vet?

Nej, Hamas kör propaganda om att människor mördas när de färdas på dessa korridorsvägar. Oavsett vem som mördar araber i dessa korridorsvägar, så är det definitivt effektivt för att få en passiv befolkning. Saken kablas ut på Al Jazeera bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in