2023-10-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Pang - Hizbollah slår ut minst ett dussin (?) IDF-soldater med en pv-robot!

https://www.bitchute.com/video/02w5epWYdr4m/

Jisses, det här kriget lär expandera regionalt...

Med tanke på att USA redan skickat USS Gerald Ford med följe till regionen så får man väl anta att det är något andra lyckades inse långt före du hittade infon på bitchute?
Citera
2023-10-13, 20:18
Medlem
Hamas har öppnat förskoleverksamhet, eller nåt…

https://x.com/israelwarroom/status/1712890531901059551?s=46&t=vBLDXsQ0JiysAaTNZSI39Q

De här är i alla fall ovan jord och inte djupt nere i tunnlar.
Citera
2023-10-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Israel-Palestina konflikten kommer aldrig att ta slut genom att älta gamla oförätter. Det har prövats i 70 år nu, och i lördags bevisade Hamas att så länge de existerar kommer det aldrig att bli någon fred och aldrig något land för Palestinierna. Därför för både Israels och Palestinas skulle måste nu Hamas förgöras, sedan får man titta framåt och glömma gamla oförätter.

Kommer det bli någon fred för Palestinierna så länge Israel finns då?

Sedan 2008 har såhär många dött i konflikten:

6407 Palestinier

308 Israeler

Allt enligt FN/UN/NATO själva:

https://www.ochaopt.org/data/casualties
Citera
2023-10-13, 20:19
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Jag har redan sagt att jag är neutral och att jag hoppas att båda sidor förlorar...

Jag förstår bara inte att så många människor lägger tid på att besvara mina inlägg men vägrar lägga in en enkel länk till en rejäl källa som absolut garanterat finns.

För att vara "neutral" så är du väldigt Pro Hamas, Och varför ska andra delge dig källor. Vill du lära dig något så leta själv. LATMASK. Glöm inte att be din mamma att göra oboy och ostmacka, för du verkar inte kapabel att göra något på egen hand.
Citera
2023-10-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
https://twitter.com/yarahawari/status/1712890320550047958

Bra att du indirekt tar upp Hamas klassiska terrorist strategi.

Al Shaifa sjukhuset har har alla fall fungerat som Hamas HQ. Kanske gör det fortfarande. 2014 dokumenterade Amnesty International hur Hamas-styrkorna missbrukade en klinik på sjukhuset för att utföra en rad olagliga mord och andra allvarliga övergrepp mot medlemmar av den palestinska oppositionen.

Sjukhuset kan vara ett legitimt mål. De utländska läkarna där kan vara nyttiga idioter eller fullt medvetna att de används som mänskliga sköldar för skydda Hamas HQ och tortyrcentral. Så länge det finns minst en beväpnad Hamas-kombattant i sjukhuset så är sjukhuset ett legitimt mål. Och det är Hamas fel att sjukhuset bombas.
Citera
2023-10-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Klart att de åka dit och dö av törst och hunger där. Istället för dödas bomber. Som du säkert vet så kommer inte finnas drickbart vatten i Gaza pga blockaden från Israel.

Israel har deklarerat att så snart gisslan frisläppts så återupptar Israel exporten av vatten. Detta trots att Israel inte har någon skyldighet att exportera vatten eller andra förnödenheter till det land som just anfallit och urskillningslöst dödat dess medborgare.

Det finns dessutom drygt 200 andra länder och miljarder enskilda människor, inklusive du själv, som kan förse gazaborna med vatten, mat, filtar och tält från Egypten. Det är mycket säkrare för dem att leverera förnödenheter till Gaza än vad det är för israeler. Om israeliska lastbilschaufförer skulle köra in i Gaza med förnödenheter är risken mycket stor att de också dödas eller tas tillfånga. Varför ska de riskera sina liv när du själv uppenbarligen inte är beredd att hjälpa till med nödleveranser via Egypten?

Du har i snart en vecka suttit tryggt i säkerhet och skrivit strunt i stället för att ta ett flyg till Sharm el-Sheik, köpa mat och vatten, åka genom Sinai och leverera mat och vatten till gazaborna. Varför är du så likgiltig inför palestinska barns lidande?
Citera
2023-10-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Trådens sämsta slutsats. Hur i hela friden kom du fram till den. FN vill inte att civila ska dö. Därför.

Förklara då hur kan Israel slå ut Hamas och Hamas infrastruktur utan att civila stryker med om
1) civila finns i området
Och
2) de får inte uppmana civila att lämna området
?
Citera
2023-10-13, 20:21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Kommer det bli någon fred för Palestinierna så länge Israel finns då?

Det kan de bli. De hade det rent av fram till i Lördags. Det kan däremot aldrig längre bli någon fred för Palestinierna så länge Hamas finns till.
Citera
2023-10-13, 20:22
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Men herregud människa, en länk kan du väl ge mig utan att jag ska behöva gå igenom 1200 sidor?
Och varför haltar liknelsen mellan barnen i kuvöserna och detta? Det är samma mönster?

Att det finns mycket annat som upprör är klart, och som jag sagt tidigare så är jag neutral, jag vill bara få svar på just de här 40 bebisarna.

Ni som är emot just araber eller just judar är så fruktansvärt aggressiva i er argumentation, inse att min fiendes fiende inte är min vän.

Jag ser helst att båda sidor förlorar.

Siffror om 40 mördade barn har nämnts. Hur de har mördats vet vi inte exakt. Så det lägger vi åt sidan så länge.

Men du tror inte ens på att siffran 40 stämmer.

Du får googla runt. Du kan börja med Kfar Aza massacre och Be´era massacre på wikipedia. Du får sedan återkomma och förklarar varför det omöjligt kan röra sig om 40 mördade barn på två kibbutzer med över 100 dödade i de plötsliga terroristangreppen i lördags.
Citera
2023-10-13, 20:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Tillbaka till kriget:

IDF har börjat med förberedande aktioner.

För att kunna gå iland med en operation av detta slag (neutraliseringen av Hamas militära förmåga), vilket i sig skulle fordra en markoffensiv och en temporär ockupation av delar av Gazaremsan, så krävs en del förberedande aktiviteter.

Det handlar om underrättelseoperationer (vilka till sin natur alltid är hemliga), stridsspaning/räder med större förband (vilket aldrig går att hålla hemliga), samt insats av specialförband.

Denna "fas" av kriget verkar ha dragits igång idag. Flera överraskningsanfall (med lika överraskande tillbakadraganden) har gjorts idag med såväl infanteri som pansar. Syftet är att känna fienden på pulsen, slå ut lokaliserade mål, reducera fiendens förmåga till motåtgärder, samt stressa hans beslutskraft. Detta har skett i koordination med flygvapnet, vilkas insatser allt mer tycks handla om förbekämpning inför en invasion. Det här är något som (nästan) alltid sker inför en offensiv med reguljära förband och man kommer att kunna märka när den nästa "fasen" är på gång i det att israeliskt artilleri kommer att spela en allt större roll i förberedelsearbetena i relation till flygvapnet.

När sker invasionen? Jag hörde att Gazakomponenten av IDFs styrkor skulle vara färdigutrustad, utplacerad och briefad från och med onsdag den 18 oktober. Det verkar inte osannolikt.

Här kan man läsa lite om de förberedelser som bedrivits idag:
https://www.timesofisrael.com/idf-launches-first-localized-raids-into-gaza-ahead-of-expected-ground-invasion/
Citera
2023-10-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske, men det ändrar inte det jag skrev. Synen på palestinierna och biståndet dit är ändrat för alltid oavsett hur synen på Israel utvecklas.

Jag förklarade situationen för dig. Så du tror att sympatierna för Palestina och biståndet dit kommer ändras av din statistik? Jag beskriver vad som kommer hända, det kommer inte vara någon sorts intellektuell diskussion som påverkar det. Det är bara den nya verkligheten ni får förhålla er till.

Sympatierna drivs av media och politiker. Självklart väljer EU och USA en av deras främsta allierade. I andra delar av världen ser det annorlunda ut. Ja bidraget stryps nog i Sverige. Inte det jag diskuterar.

Tycker du att Israel agerar rätt? Tycker du att Palestina agerar fel? Förklara gärna varför då.
Citera
2023-10-13, 20:24
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Så... Inga källor här heller?

För att förtydliga, jag söker inga videoklipp eller bilder på mördade barn, jag söker säkra källor på att det har hänt. Har bett säkert tio användare om källor vid det här laget men ingen har kunnat länka en enda.

Jag är helt oskyldig till att ha slängt ur mig den ena eller andra numerären. You are barking up the wrong tree friend. Jag kan heller inte bevisa att 441 arabiska bäbisar har dött. (Även om 5 stycken FN-anställda i Gaza vid namn Mohammed intygar att det är sant). Däremot har jag sett krigsbilderna från Gaza som tyvärr visade sig vara hämtade från tevespel. Jag har också sett ”israeliska övergepp” i Gaza där mikrofonbommen dinglar i bild. Araber har en generös inställning till källkritik.

Nå jo. Jag hoppas du finner det du söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in