2023-10-13, 19:07
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För ett år sedan gick svenska folket till val, fyllda med missnöje över dödsskjutningar och höga priser på bensin och falukorv. Socialdemokraterna fick fler röster än de blå partierna tillsammans, men de sistnämnda valde ändå att knipa makten genom att alliera sig med bruna SD och bildade en blåbrun maktkonstellation som aldrig tidigare förekommit i Sverige.

Ett år senare är det dags att granska resultatet av det kontroversiella maktskiftet: Ett år med SD-regeringen. Expressen har en tillhörande debattartikel här: Året med Tidöavtalet blev mörkt och farligt.

Här kan vi konstatera att Sverige har blivit både farligare och fattigare under året som gått med de blåbruna:
  • Gängkriminaliteten har skenat - 300 skjutningar, rekord i antalet sprängngningar och 30 000 personer har kopplingar till gängkriminaliteten.
  • Säkerhetsläget - förhöjt hot till 4 på en 5-gradig skala.
  • Mörkningar av statistiken kring mäns våld mot kvinnor.
  • Stigande arbetslöshet och lägst tillväxt i EU.
  • Andelen hushåll som inte klarar sin ekonomi eller går minus varje månad har ökat till 32%
  • Tre av tio har inte råd att handla näringsrik mat.
  • Bolåneräntorna skenar och hushållens marginaler krymper.
  • De utlovade drivmedelspriserna blir istället en höjning.
  • Inflationen är rekordhög.
  • Välfärden underfinansieras och sjukvården är i krisläge.

Hela rapporten finns som sagt att ta del av här: Ett år med SD-regeringen.

Är du nöjd med samhällsutvecklingen i Tidö-gängets Sverige, eller önskar du redan en förändring?
Det blir säkert mycket bättre om Magda, Morgan, mupparna och de övriga samarbetspartierna tar över. 😀.
Vem vet kanske blir vi så lyckligt lottade att vi får se comebacks av Danne Eliasson som rikspolischef och Peter Hultqvist som försvarsminister?
Senast redigerad av araka 2023-10-13 kl. 19:11.
Citera
2023-10-13, 19:08
Medlem
Jag tror inte någon förväntat sig att kriminaliteten skulle minska mellan 2022-2023. Jag skrev till och med inlägg från 2022 där jag förutspådde att det kommer bli värre. Alla poliser osv säger ju det. Förutom undantagstillstånd finns inget som något parti kan göra åt saken.

I övrigt så är SD det parti jag vet står på min sida, om jag och mina barn blir förnedringsrånade, våldtagna, osv. Det är enda partiet som inte pratar om socioekonomiska faktorer och att bekämpa rasismen oavsett vad problemet än är.

Sen finns också en annan faktor, som jag vet eftersom jag undersökt hur det gått till i både Frankrike och USAs ghetton. I Frankrike hade man en "soft" approach i slutet av 1980-talet under Mitterand. Det funkade inte. Sedan blev det hårdare tag och så blev det kritiserat av vänstern, sedan mjukare tag osv. Och hur bra går det?

Samma i USA. Vänstern klagar på rasism och minskar straffen, sen ökar brottslighet och högern tar över med mer fängelse, sedan klagar vänstern på att det är rasistiskt eftersom mest svarta drabbas och så minskar de straffen igen, brottsligheten ökar, osv.

Ännu känner jag inte att jag tycker så synd om brottslingar som får hårda straff att jag känner mig manad rösta på vänsterblocket. Det finns många hål att täppa, både vad gäller kriminalpolitik och invandring.
Citera
2023-10-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag skulle önska extremt mycket hårdare tag mot brottsligheten. Som Bukele i El Salvador.

Det tror jag dock inte att de rödgrönrosa skulle leverera.

Av de alternativ som finns är Tidö-regeringen det bättre.

Att S är så skamlöst fräcka, oseriösa lögnare att de försöker skylla problem som tillåts växa sig allt större under mer än 30 år på den första regering som ens tagit myrsteg i rätt riktning efter att de haft makten i mindre än ett år gör också att det blir helt uteslutet att någonsin ge dem en chans igen.

Ja det underliga är att den här typen av "analyser" verkar helt glömma bort ledtiden - alltså den tiden det tar innan ett politiskt beslut syns i verkligheten. Flyktingkrisen 2015 har vi inte sett effekterna av riktigt än skulle jag gissa, så oberoende av vad sittande regering gör så lär vi få det hett om öronen de närmaste 10 åren.
Citera
2023-10-13, 19:11
Medlem
shaktas avatar
Citat:
För ett år sedan gick svenska folket till val, fyllda med missnöje över dödsskjutningar och höga priser på bensin och falukorv. Socialdemokraterna fick fler röster än de blå partierna tillsammans, men de sistnämnda valde ändå att knipa makten genom att alliera sig med bruna SD och bildade en blåbrun maktkonstellation som aldrig tidigare förekommit i Sverige.

Ett år senare är det dags att granska resultatet av det kontroversiella maktskiftet: Ett år med SD-regeringen. Expressen har en tillhörande debattartikel här: Året med Tidöavtalet blev mörkt och farligt.

Här kan vi konstatera att Sverige har blivit både farligare och fattigare under året som gått med de blåbruna:
  • Gängkriminaliteten har skenat - 300 skjutningar, rekord i antalet sprängngningar och 30 000 personer har kopplingar till gängkriminaliteten.
  • Andelen hushåll som inte klarar sin ekonomi eller går minus varje månad har ökat till 32%

Är du nöjd med samhällsutvecklingen i Tidö-gängets Sverige, eller önskar du redan en förändring?

Låt säga att de rödgröna äger en båt och går på grund och den fylls sakta med vatten. Men de gör ingenting åt det och sitter kvar. Nu har det gått ett par timmar och vattnet når nästan upp till relingen och det är gränsfall på att sjunka. Nu lämnar de över båten till de blåa partierna.

Där har du formulan till varför det är som det är.
Citera
2023-10-13, 19:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Värt att komma ihåg att sossarna hade makten i 8 år och gjorde ingenting åt dom problem som dom nu lastar sittande regering för.
S har dessutom täta band med Den Organiserde Brottsligheten. Man har dessutom tätt samröre med Muslimska Brödrarskapet.
Inget skulle vara bättre med sosse-styre, i alla fall inte för hederligt folk.
Citera
2023-10-13, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Dem har helt klart fått totalt storhetsvansinne så påminner om när hitler satt vid makten, men han begrep i alla fall att folk behöver bostäder, dessa byfånar vill bara bygga supersnabba bussar, stora kulturhus eller toksnabba tåg mellan de största orterna.

Antagligen en del av planen att köra ekonmin i botten så vi ska sänka vår levnadsstandard och klimatpåverkan sen kommer garanterat dessa hemska betong djungler igen som på 70-talet.

Kommunist kakistokraten gagga om Stockholms modellen, men vad sinnesslöa kommunistkärringen inte fatta det går inte producera billiga hyresrätter pga det reglerverk finns för byggnads normer. VPK har aldrig lyckas göra något rätt, det är en samling sönder akholiserade loosers .
Citera
2023-10-13, 19:19
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Väljarna röstade för förändring. Det fick de inte.

Jag antar att du driver med folk nu? 8 år med S har skapat ett land i fullständigt förfall med introduktion av Reinfeldt. Du menar att detta ska lösas på mindre än ett år?
Citera
2023-10-13, 19:19
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:

Det enda du berättar är ringarna på vattnet av en vänster politiken. Värre hade det blivit utan skiftet.

Kanske är du lite efterbliven?
Citera
2023-10-13, 19:20
Medlem
Nuvarande regering är arbetsskygga och det är tydligen väldigt slappt på regeringskansliet. Skulle vara spännande om några journalister granskade hur mycket det arbetas.

Skjutningarna och det mesta av eländet är ett gemensamt ansvar för svenska politiker. Nedmonteringen av skola och välfärd inleddes av sossar, sedan har borgerliga regeringar festat ytterligare. De Åtta av de senaste nio åren har vi haft ett hopplöst läge parlamentariskt. Nu hade vi äntligen en regering som skulle kunna agera.

Tycker inte att man kan lägga så mycket skuld på nya regeringen annat än att de inte brutit eller dämpat den negativa trenden eller visat någon som helst handlingskraft. Idétorka och kuklöshet präglar sveriges ledande politiker.
Citera
2023-10-13, 19:21
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror inte någon förväntat sig att kriminaliteten skulle minska mellan 2022-2023. Jag skrev till och med inlägg från 2022 där jag förutspådde att det kommer bli värre. Alla poliser osv säger ju det. Förutom undantagstillstånd finns inget som något parti kan göra åt saken.

I övrigt så är SD det parti jag vet står på min sida, om jag och mina barn blir förnedringsrånade, våldtagna, osv. Det är enda partiet som inte pratar om socioekonomiska faktorer och att bekämpa rasismen oavsett vad problemet än är.

Sen finns också en annan faktor, som jag vet eftersom jag undersökt hur det gått till i både Frankrike och USAs ghetton. I Frankrike hade man en "soft" approach i slutet av 1980-talet under Mitterand. Det funkade inte. Sedan blev det hårdare tag och så blev det kritiserat av vänstern, sedan mjukare tag osv. Och hur bra går det?

Samma i USA. Vänstern klagar på rasism och minskar straffen, sen ökar brottslighet och högern tar över med mer fängelse, sedan klagar vänstern på att det är rasistiskt eftersom mest svarta drabbas och så minskar de straffen igen, brottsligheten ökar, osv.

Ännu känner jag inte att jag tycker så synd om brottslingar som får hårda straff att jag känner mig manad rösta på vänsterblocket. Det finns många hål att täppa, både vad gäller kriminalpolitik och invandring.

Om du och dina barn blir utsatta för våld så har du ditt parti SD att tacka för det. Deras hatretorik har polariserat samhället i tio års tid. Invandrarna som krigar mot varandra nu var inte kriminella när de kom hit. Utanförskapet har skapat gängen, som en debattör förklarade i #9.

Det handlar inte om att tycka synd om brottslingar, utan om att inse vad som skapade problemen och hur de ska lösas på lång sikt.
Citera
2023-10-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Kommunist kakistokraten gagga om Stockholms modellen, men vad sinnesslöa kommunistkärringen inte fatta det går inte producera billiga hyresrätter pga det reglerverk finns för byggnads normer. VPK har aldrig lyckas göra något rätt, det är en samling sönder akholiserade loosers .

Eller galjonsfigurer för att bara fylla en plats efter ha lyckats förhandla bort allt sitt politiska inflytande, skulle gissa att dem sålt ut sig själva för nån nonsens fråga.
Undrar hur mycket bostäder man hade kunnat byggt för guldbron eller det oändliga byggprojektet vid slussen.
Citera
2023-10-13, 19:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Värt att komma ihåg att sossarna hade makten i 8 år och gjorde ingenting åt dom problem som dom nu lastar sittande regering för.
S har dessutom täta band med Den Organiserde Brottsligheten. Man har dessutom tätt samröre med Muslimska Brödrarskapet.
Inget skulle vara bättre med sosse-styre, i alla fall inte för hederligt folk.

S är självkritiska, men faktum är att de ändå lyckades fördröja nuvarande utveckling med åtta år. Hade de inte varit så bakbundna av sina politiska motståndare under dessa år så hade invandrarna jobbat och betalat skatt nu, precis som tidigare år när sossarna har fått hantera integrationen, och då hade vi inte haft nån gängkriminalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in