2023-10-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man går in på Enkel och sedan valfritt belopp där 50 kr i potten räcker för att ha det avtalet i en månad. Man kan då ringa, sms och surfa för hela beloppet. Att surfa är ju inte så bra men ringa och skicka sms går bra. Att svara och ta emot sms kostar inget. Sätter man in minst 50 kr i månaden på Enkel så slipper man fast avgift varje månad!

Som jag förstår dig så menar du att det kostar 50 kronor i månaden, även om man inte ringer ett enda samtal, eller använder telefonen för surf eller att sända SMS.
För mig låter detta som en fast avgift.
En tredubbling av den fasta avgiften!

Låter absurt
Citera
2023-10-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15grader
Som jag förstår dig så menar du att det kostar 50 kronor i månaden, även om man inte ringer ett enda samtal, eller använder telefonen för surf eller att sända SMS.
För mig låter detta som en fast avgift.
En tredubbling av den fasta avgiften!

Låter absurt
Har du svårt att läsa, det jag skriver eller avtalet i sig?

De 50 kr kan man ju använda genom att använda mobilen. Om man sätter in pengar varje månad slipper man fast avgift. Det är ju inget för storanvändaren utan tvärtom. Får man en massa i potten så låter man bli att stoppa in pengar någon månad, men då kostar det 15 kr/mån i avgift och högre när man använder mobilen. Man kan ju även välja ett högre belopp än 50 kr eller sätta in pengar oftare om man vill. Man får ju själv räkna ut vad som blir billigast för en.

Jag kör så med mobilen plus att jag tar med routern till min mobila dator (där jag har surf) om jag vet att jag behöver kunna surfa eller använda andra tjänster än att ringa/sms. Där kan jag använda både min bärbara dator och mobil. Vill man hellre ha surf direkt i mobilen så köper man till det så mycket man behöver på kontantkortet. Man får ett sms som påminner innan avtalet upphör eller pengarna tar slut.

Citat:
Används för samtal, sms, mms och surf
50 kr
• Gäller trafik inom Sverige och även inom EU/EES om du är registrerad
Pris med Telia Kontantkort: 1,49 kr/sms/mms, 1,29 kr/min + 0,99 kr i öppningsavgift samt 10 kr/MB (max 19 kr/dygn) i 30 dagar. Ladda inom 30 dagar för att behålla ditt låga pris. Pris efter 30 dagar: 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min + 15 kr i månadsavgift
Komplettera med en Surfladdning för att få ett bättre pris på surf
• Ditt laddningsvärde kan du använda för samtal och sms/mms till utlandet samt betaltjänster
• På telia.se/priser finns prislistor för alla våra prisplaner
Citera
2023-10-10, 20:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du bara har den till inkommande samtal är det inte då smartare att köra Halebop Go?
Tanka 100:- och ring ett samtal för 2kr om åtet och din 100 lapp räcker i 50 år...
Verkar inte gå teckna (nyteckna) numera.
Citera
2023-10-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du svårt att läsa, det jag skriver eller avtalet i sig?

Svårt att läsa vad du skriver? Ha,ha Så här skriver du ju: “ Sätter man in minst 50 kr i månaden på Enkel så slipper man fast avgift varje månad!”
För mig, som bara använder den aktuella telefonen för INGÅENDE SAMTAL räcker 50 kr i TRE månader eftersom den fasta avgiften fortfarande är 15 kr. Ja jag har nu informerats om att den fasta avgiften är 15 kr per månad.
Senast redigerad av 15grader 2023-10-10 kl. 20:16.
Citera
2023-10-10, 20:25
Medlem
Citat:
Har ett kontantkort hos telia för en knapptelefon som jag använder för ingående samtal, och idag så har jag laddat den med lite kontanter - men problem.
Problemet är 1 ) att jag inte kunnat lista ut vilka villkor som gäller. Tidigare så fick man betala ett visst belopp ( var det 25 kr?) per månad som drogs automatiskt, och sen fick man betala för SMS och samtal som även drogs. Hur det är nu kan jag inte lista ut.
för saldo och då få
2) Tidigare kunde man sända SMS för saldo och då få svar även avseende giltighetstid. Men inte nu.

Tacksam för svar!

Citat:
Svårt att läsa vad du skriver? Ha,ha Så här skriver du ju: “ Sätter man in minst 50 kr i månaden på Enkel så slipper man fast avgift varje månad!”
För mig, som bara använder den aktuella telefonen för INGÅENDE SAMTAL räcker 50 kr i TRE månader eftersom den fasta avgiften fortfarande är 15 kr. Ja jag har nu informerats om att den fasta avgiften är 15 kr per månad.
Som svar på din ursprungliga fråga så gäller det avtal du senast laddade mobilen med eller om det blivit ändrat sedan dess. Men du har dem alla hos Telia. Kontantkorten är annorlunda idag mot tidigare men likväl okej om man använder mobilen väldigt lite.
Senast redigerad av KamratBlue 2023-10-10 kl. 20:28.
Citera
2023-10-10, 21:23
Medlem
Citat:
Om du bara har den till inkommande samtal är det inte då smartare att köra Halebop Go?
Tanka 100:- och ring ett samtal för 2kr om åtet och din 100 lapp räcker i 50 år...
Precis så jag kör. Sjukt värt.
Citera
2023-10-10, 21:43
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Verkar inte gå teckna (nyteckna) numera.

Varför tror du det? På https://shop.halebop.se/kontantkort finns både Fastpris och Go som alternativ under rubriken "Köp förladdat startpaket". Det senare alternativet är dock ihopfällt och därför lite mindre framträdande, men om man klickar på pilen (eller på "visa alla") verkar det gå utmärkt att beställa ett förladdat Halebop Go. Har inte fullföljt köpet, men det går i alla fall bra att lägga varan ("Halebop GO! 100 kr") i varukorgen.

Det verkar också gå att köpa ett tomt startpaket för senare laddning, och för laddningar kan man välja Halebop Go. Med den metoden går det dessutom att ladda med valfritt belopp, så man behöver inte ens lägga ut 100 kr. Verkar heller inte som att man behöver ringa för att kortet ska räknas som aktivt, utan det räcker att göra en gratis saldoförfrågan (*101#) för att hålla kortet vid liv ett år. (Giltighetstiden framgår av svaret på saldoförfrågan, men uppdateras inte förrän följande dag.)
Citera
2023-10-11, 01:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Varför tror du det? På https://shop.halebop.se/kontantkort finns både Fastpris och Go som alternativ under rubriken "Köp förladdat startpaket". Det senare alternativet är dock ihopfällt och därför lite mindre framträdande, men om man klickar på pilen (eller på "visa alla") verkar det gå utmärkt att beställa ett förladdat Halebop Go. Har inte fullföljt köpet, men det går i alla fall bra att lägga varan ("Halebop GO! 100 kr") i varukorgen.

Det verkar också gå att köpa ett tomt startpaket för senare laddning, och för laddningar kan man välja Halebop Go. Med den metoden går det dessutom att ladda med valfritt belopp, så man behöver inte ens lägga ut 100 kr. Verkar heller inte som att man behöver ringa för att kortet ska räknas som aktivt, utan det räcker att göra en gratis saldoförfrågan (*101#) för att hålla kortet vid liv ett år. (Giltighetstiden framgår av svaret på saldoförfrågan, men uppdateras inte förrän följande dag.)
Verkar som min webbläsare (Chrom) knasade just på den sidan.. Kollade med Edge och då funkade det.
Citera
2023-10-11, 04:44
Medlem
Mogaku-sans avatar
Telia tar 15 kr/mån för ett kontantkort som inte laddas på.

Jag hade bytt till Halebop Go kontantkort som du kan ladda med 50 kr och ändå ha samma täckning som med Telia. Halebop är Telias lågprisbolag.
Citera
2023-10-11, 10:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Telia tar 15 kr/mån för ett kontantkort som inte laddas på.
Gör dom? Hur går det till om kortet inte laddas på?

Så här säger Telia om mitt kort som inte har laddats på väldigt länge:
Kontantkortets giltighetstid 2024-02-22
Månadskostnad 0 kr
Saldo 6 kr
Citera
2023-10-11, 11:22
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Gör dom? Hur går det till om kortet inte laddas på?

Så här säger Telia om mitt kort som inte har laddats på väldigt länge:
Kontantkortets giltighetstid 2024-02-22
Månadskostnad 0 kr
Saldo 6 kr
Ladda Enkel

Ladda Enkel ger saldo på ditt kontantkort som du kan använda för all typ av trafik och även för att ringa till utlandet för. Trafik till utlandet ingår inte i Ladda Enkel. Är du registrerad kund fungerar även ditt kort och denna laddning utomlands och inom EU/EES har du samma priser som inom Sverige.

Har du prisplan Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar - 1,49 kr/sms/mms,1,29 kr/min + 0,99 kr i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. Efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min samt 15 kr i månadsavgift. När saldot är slut får du ett sms med info om hur du laddar mer.

https://www.telia.se/privat/ladda/laddningar-villkor
Citera
2023-10-11, 11:49
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Ladda Enkel

Ladda Enkel ger saldo på ditt kontantkort som du kan använda för all typ av trafik och även för att ringa till utlandet för. Trafik till utlandet ingår inte i Ladda Enkel. Är du registrerad kund fungerar även ditt kort och denna laddning utomlands och inom EU/EES har du samma priser som inom Sverige.

Har du prisplan Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar - 1,49 kr/sms/mms,1,29 kr/min + 0,99 kr i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. Efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min samt 15 kr i månadsavgift. När saldot är slut får du ett sms med info om hur du laddar mer.

https://www.telia.se/privat/ladda/laddningar-villkor
Det där var inget svar på min fråga ang. ditt påstående:
Hur går det till om kortet inte laddas på?
Jag laddar inget på mitt kontantkort och har inte gjort på över ett år och betalar inga 15kr/mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in