2023-10-09, 00:56
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Kan bara hända om andra länder runtomkring går med i kriget. Går inte lösa på fredligt sätt verkar det som. Det har förhandlats och diskuterats i 50 år!

Man har försökt tidigare, Israel har den makten att kunna kriga mot 5-6 länder samtidigt. Men de har inte makten att vinna kriget. De kan kriga mot dessa men de kommer aldrig vinna. Som sagt det är en ideologi de kämpar emot.
Citera
2023-10-09, 00:58
Medlem
Mindbusinesss avatar
Det skulle inte bli fred där även om varenda jude försvann och Palestina blev stat. Då skulle de snabbt övergå till klankrig. Något som aldrig nämns i MSM. Här från februari 2022.

Fullt krig mellan palestinska klaner
De senaste månaderna har det varit en våldsam konflikt mellan olika palestinska klaner i Hebron, i de delar av staden som kontrolleras av den palestinska myndigheten (PA), skriver tidningen Jerusalem Post.
https://miff.se/palestinier/fullt-krig-mellan-palestinska-klaner/

Sedan 2012 har den israeliska fil dr Mordechai Kedar förespråkat en decentraliserad lösning på konflikten mellan Israel och palestinierna, som bygger på Mellanösterns urgamla system med lojalitet till stammen, klanerna, de etniska och religiösa grupperna. Förslaget är ett alternativ till en självständig palestinsk stat, som varken har lyckats hålla ihop det blivande landet, skapa fred eller kunnat försörja sin befolkning.
https://miff.se/mellanostern/forenade-palestinaemiraten/
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Israel har startat som de ALDRIG kommer vinna. Du kan aldrig bomba sönder en ideologi. Döda varenda en men det kommer tillbaka. Det här förtrycket som Israel har måste få ett avslut. Nya bosättningar måste stoppas. Palestinier lever i ett fängelse.

Ja vad vill du att man ska göra?

Efter att nazisterna mördat nästan alla judar så var det synd om judarna så de fick en plätt land av FN.

Blev bara skit sen och en massa krig som arabländerna förlorade stort!

Bli av med Israel går inte särskilt då de har faktisk stöd av USA och även indirekt av Ryssland.

Kommer att sluta illa för alla i Gaza! Det bästa om man vill behålla livet är att fly på en gång.

Rent militärt har Hamas inget att komma med då de bara sysslar med rena terroristhandlingar och low tech lösningar.

Visst har man tyckt lite synd om de boende i Gaza men efter Hamas attack så gör man inte det längre.

Ja blir väl en fin landningsbana för Israels flygvapnets framöver!
Citera
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
I Syrien på 80/90-talet fick de lära sig om vapen och att hata Israel och judar i grundskolan. Källa: Syrisk kvinna som flytt. Ingen terrorist dock.

Vad förväntar du att de ska få lära sig? De kommer till dig och tar din mat, vatten och ditt hem. De tar din land bit för bit. Det går emot FN och alla internationella lagar. Vad förväntar du att man ska göra mot ett sånt agerande? Det finns ingen lösning än våld mot Israel, så längre förtrycket från Israel fortsätter så kommer det här kriget att fortsätta.
Citera
2023-10-09, 01:00
Medlem
Citat:
Vad förväntar du att de ska få lära sig? De kommer till dig och tar din mat, vatten och ditt hem. De tar din land bit för bit. Det går emot FN och alla internationella lagar. Vad förväntar du att man ska göra mot ett sånt agerande? Det finns ingen lösning än våld mot Israel, så längre förtrycket från Israel fortsätter så kommer det här kriget att fortsätta.

Jag förväntar mig inte ett skit. Jag bara återberättar vad hon sade.
Citera
2023-10-09, 01:01
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Man har försökt tidigare, Israel har den makten att kunna kriga mot 5-6 länder samtidigt. Men de har inte makten att vinna kriget. De kan kriga mot dessa men de kommer aldrig vinna. Som sagt det är en ideologi de kämpar emot.
Israel kommer alltid att vara paria i området, men de KAN vinna på 1 sätt och det är etnisk rensning (inte samma som utrotning). Jag skulle inte bli förvånad på om hökarna i Israel sitter och räknar på saken. Å ena sidan få otroligt mycket skit från omvärlden, å andra sidan bli av med en hel del problem.

Efter andra världskriget flyttade Sovjetunionen flera miljoner tyskar och polacker västerut, och demokratierna i väst blundade eftersom kriget ju var tyskarnas fel, och Sovjet var en av segrarna som dessutom anfallits av Tyskland. Vad säger att Israel inte kan flytta flera miljoner palestinier om ett rejält inbördeskrig bryter ut?

Ni som läser som fan läser bibeln : Jag vill inte ovanstående. Jag är egentligen för en demokratisk enstatslösning.
Citera
2023-10-09, 01:01
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Jag förväntar mig inte ett skit. Jag bara återberättar vad hon sade.

Aha okej tack för info!
Citera
2023-10-09, 01:02
Medlem
Varför kan inte Hamas & Palestinier dra till ett muslimskt land istället? De har inget i Israel att göra längre.

Israel tillhör judar och kristna. Att EU ens har sponsrat terrorister som Hamas måste skrivas mer om!
Citera
2023-10-09, 01:05
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Jag tycker att de istället borde lära sig att sluta ta till våld, så att de kan få tillbaka sina hus och land.
Citera
2023-10-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
I Palestina får dock kidsen lära sig att terrorism är bra
https://www.cfr.org/blog/teaching-palestinian-children-value-terrorism

Nu skrev jag random pojke i valfritt arabland, inte palestina. Men ok, jag köper det och jag kan inte försvara det. Det är helt fel att indoktrinera barn på detta viset. Men är det oväntat? Tror du inte barn under ww2 fick lära sig om hur hemska tyskar är och blev förberedda för framtida konflikter med tyskar? Är det bara i Palestina man lär barn att hata sin fiende? Våld föder våld
Citera
2023-10-09, 01:08
Medlem
Citat:
Vad tycker du man ska göra? Det är precis det Israel gör varje dag. Dödar civila på löpande band. Du vet ingenting om det? Det står inte på din mainstream media?. Israel dödar civila dagligen. Mer än 2000 BARN har dött de senaste åren i israeliska attacker. För att Israel försvarar sig? Israel har skapat det här problemet, de är inte intresserade av en tvåstatslösning. Det har de själva deklarerat tydligt för Palestina och omvärlden.
De tar Palestina bit för bit. De har makten, de har den senaste teknologin och har USA bakom sig. De slår och trampar på palestinier. Många som har anslutit sig till Hamas har ingenting att förlora längre. Vissa har förlorat sina barn, sina föräldrar i israeliska attacker. Hur kan man ens skylla det här på Hamas?

Inte många rätt där. Palestinierna hade haft en blomstrande att idag om de inte hade lagt allt fokus på att förgöra Israel. De palestinier som dödas gör det vanligen för att de utövar våld eller befinner sig i våldsverkares omedelbara närhet. Israelerna dödar inte palestinska tjejer som är på rave.
Citera
2023-10-09, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Med tanke på hur du skriver så tror jag inte du är medveten om vad som faktiskt har försigått i Palestina. Palestina har inte fått sköta sig själva, dom har blivit instängda, ockuperade och förtryckta i mer än 50 år. Att det inte sker fler dåd mot Israel är det som förvånar mig, världskrig har startat över betydligt mer lindriga saker än vad palestinierna har fått erfara.
Ja eller så går vi som sagt tillbaka 50 år och frågar oss varför Palestina ens existerar, varför gjorde Israel som de gjorde? Varför tillät man plo fly till Libanon när man klargjort att de ej hade rätten att existera, de skulle fördrivas till värdens hörn och dödas var vad man sade. Det kan ju knappast vara så att judarna insåg att om man löpte linan ut så hade man varit lika smutsig som nazisterna. Det kan ju knappast vara så att man tillät det sämre folket att få leva på andra platser och nu får sota för att man ej gjorde exakt vad nazisterna gjorde mot dem eller? Man kan inte ha hundar som ej lyssnar eller som pissar runt i ett hus de avlivas omedelbart och man provar en ny tärning. Nä man kan inte låta Palestina sköta sig själva det är lite som att lämna en valp hemma och tro att huset kommer vara i identiskt skick när man kommer hem efter tre dygn, det går bara inte. Det är lite som att ta lytta och sätta dem i samma klass som de "funktionella" och tro att de klarar skolgång som alla andra. Det är skillnad på folk och sämre folk som nazisterna sade. Omg jag vet det låter som en blandning av falsk dikotomi eller en oxymoron. Låt nu judarna städa det är ta mig fan deras tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in