2023-10-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Trött man blir.
Du lägger ord i mun och förstår uppenbarligen inte resonemang.
Det är helt irrelevant för mig att räkna på något som sker 20+ år fram i tiden.
Vi kommer inte längre, för att du sannolikt ej lever med barn och ej heller i villa.
Parametrar om värdestegring är långt, långt, långt ner på listan över betydelse.

Jag är ingen miljonär.
Min villa har hypotetiskt gått upp massor i värde de sju år jag bott i den, och hypotetiskt gått ner massor i värde sista ca två åren.
Jag kunde inte bry mig mindre om varken det ena eller andra
Just nu funderar jag mest på vilket lag min grabb ska börja spela fotboll i om två år och om äldsta dottern kan cykla ensam till skolan nästa år. Hur villans värde ser ut runt 2050 är extremt ointressant förstår kanske även du?
Vad fint. Välj AIK om du bor i norrort.
Citera
2023-10-08, 11:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag fattar. Jag har fattat från början.
Poängen är att du, och många med dig, kraftigt överdriver det som sker.
Det finns en liten, liten andel som köpt sin första bostad de sista 1-3 åren i storstäderna, som möjligen kan få svårt att hämta upp sin insats vid en ev. försäljning inom några år.

Men alla andra är helt obemärkta av nedgången. Du tog ett exempel om att det inte var roligt att köpa sin första villa sent 2022 i Sthlm. Goddag yxskaft var mitt svar, ungefär. Nedgången är för de allra flesta i det helt irrelevant, så länge man kan betala för sig. Räntan är med det sagt något helt annat.
Värdeökning eller värdestegring är inte intressant, för alla de övriga parametrar som gjort att man valt att bosätta sig där. Man har valt att bosätta sig där för att bo. Helt enkelt.

Du seglar ut i helt andra scenarier med ovan. Blandar begrepp och orsakssamband.
15% ränta och bostadspriser ner 80% gynnar inte någon och är i allra högsta grad hypotetiskt. Du kan lika gärna dra till med 30% ränta.
Poängen är fortfarande att man som familj valt sitt hus och område med omsorg för sin familj. Inte för att det ska gå upp i värde.

Just det om köpa hus i slutet av 2022 och det nu gått ner mer var egentligen bara en pik till att en viss (bannad) användare sa sig ha gjort det och trott sig ha tajmat botten.

Väntar man nu med att flytta så ser det ut som att du helt klart kan få mer värde för pengarna. Hus som tidigare gick för 10m+ kan du nu köpa för 7-8m utan att behöva stressa i en budgivning. Man gör helt klart bättre affärer på husmarknaden nu än för 1-3 år sedan. Om man sen ska bo där i 20+ år så blir det stor skillnad i livskvalitén över lång tid.
Citera
2023-10-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Tack!
Är man smart, duktig och jobbar hårt brukar man lyckas ekonomiskt.
Jag är inte ensam. En nära släkting har gjort en liknande resa. Han har byggt fyra hus senaste 20 åren som han bott i några år och sen sålt. Idag är han skuldfri och har 4-5 miljoner cash och ett hyreshus som tickar in en hyfsad peng varje månad.
Detta har han skapat enbart genom att bo.
Vi är många som lyckats med det. Men givetvis finns det fler som misslyckats och förlorat pengar. Men en sak är iallafall helt klar och det är att det finns INGEN som hyr som har tjänat en enda krona.

Ni har tagit risk, haft flyt och tjänat pengar - grattis. Precis som vilka företagare och aktieägare som helst. Men tror ni att ert agerande är representativt för medelsvensson med bolån, eller är det ni som är anomalin?

För diskussionens skull, behöver vi nog vara mer generella och "Bror Duktig"-inlägg som detta tillför inte diskussionen något avsevärt. Det existerar "for the record" också många bostadsspekare som bränt sig de senaste åren också, vilket är en del i spelet när man gör kapital genom att bära risk över en tid.

De flesta svenskar köper i någon mån för att bo. Dock har det indirekt spekulerats och skapats "FOMO" när priserna på bostäder rusat, vilket kan ha föranlett att vissa kanske köpt boende de inte är helt nöjda med men hoppats ska gå upp i pris. Dvs man har (delvis) "bott i en aktie". Dock tror jag ägt boende på sikt alltid är bra deal. Mina föräldrar köpte i slutet av 80-talet när priserna stod på topp, 1994 var priset säkert -40% men kring 2003 låg dom nog lite plus, skulle jag tro. Så för de flesta är det en bra idé att köpa där man vill bo, se till att man har marginalerna för det och sedan skita fullständigt i priset. Eventuell spekulation får ske vid sidan om, på börsen.
Citera
2023-10-08, 11:47
Medlem
Alla lyckliga villaägare som dykt upp i tråden på sistone och som tror att de sitter där de sitter pga hårt arbete eller snille i affärer inser ju inte vilken vinstlott de dragit i det genetiska lotteriet. Inget är upp till de själva dock, vi har haft exceptionellt goda förutsättningar för ett visst typ av boende. Varken före dagens skrytsamma boomers eller, vågar jag säga, någon generation efter kommer att ha så goda förutsättningar för drägligt boende på medelmåttig inkomst. Den tiden är förbi. I alla fall i Sverige. Min sitt ni och skryt i era villor. Era barn kommer definitivt inte ha råd med den. Det är inte ofta man kan säga så med sån emfas, oftast brukar ju generationen efter få det bättre men det gäller definitivt inte nu
Senast redigerad av Alpoxen 2023-10-08 kl. 11:51.
Citera
2023-10-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Alla lyckliga villaägare som dykt upp i tråden på sistone och som tror att de sitter där de sitter inser ju inte vilken vinstlott de dragit i det genetiska lotteriet. Inget är upp till de själva dock, vi har haft exceptionellt goda förutsättningar för ett visst typ av boende. Varken före dagens skrytsamma boomers eller, vågar jag säga, någon generation efter kommer att ha så goda förutsättningar för drägligt boende på medelmåttig inkomst. Den tiden är förbi. I alla fall i Sverige. Min sitt ni och skryt i era villor. Era barn kommer definitivt inte ha råd med den. Det är inte ofta man kan säga så med sån emfas, oftast brukar ju generationen efter få det bättre men det gäller definitivt inte nu

Vi går mot ett japanskt scenario. Titta på barnafödandet. Titta på narrativet om invandring och utvisning osv.

Idioterna till villaägare kommer se sina fiktiva värden störtdyka med årtiondena.
Citera
2023-10-08, 11:54
Medlem
Citat:
A/.../vilken vinstlott de dragit i det genetiska lotteriet/.../

Det är lite det jag anser gör just bostadsmarknaden "kontroversiell", den gör skillnad på födelsedatum och inte helt sällan - val av föräldrar. Just genom att vara såpass dysfunktionell.
Citera
2023-10-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det är lite det jag anser gör just bostadsmarknaden "kontroversiell", den gör skillnad på födelsedatum och inte helt sällan - val av föräldrar. Just genom att vara såpass dysfunktionell.
Men vilken 'marknad' gör inte det? du är ändå en vinnare. Dina förfäder överlevde Kublai Khans härjningar
Citera
2023-10-08, 12:02
Medlem
Citat:

Varför så många är glada när bostadsmarknaden kraschar.

Hur vidrigt är det inte att vilket årtionde du är född avgör om du lever i misär eller inte? Eller vilka föräldrar man har?
Citera
2023-10-08, 12:03
Medlem
Citat:
Men vilken 'marknad' gör inte det? du är ändå en vinnare. Dina förfäder överlevde Kublai Khans härjningar

Det är ett smärre under att vi alla existerar, från universums Big Bang till att inte sluta som en runk i toastolen av någon tidigare generation. Men det finns filosofiforum om du vill snacka existensiella frågor, detta är knappast rätt plats.
Citera
2023-10-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Varför så många är glada när bostadsmarknaden kraschar.

Hur vidrigt är det inte att vilket årtionde du är född avgör om du lever i misär eller inte? Eller vilka föräldrar man har?

Problemet är inte att "klassklyftor" existerar. Problemet är att politiker inte gjort ett skit för att utjämna dessa. Man har t.o.m. förvärrat dem, genom skapandet av utanförskapsområden, något som skulle kunnat undvikits.
Citera
2023-10-08, 12:14
Medlem
Citat:
Det är ett smärre under att vi alla existerar, från universums Big Bang till att inte sluta som en runk i toastolen av någon tidigare generation. Men det finns filosofiforum om du vill snacka existensiella frågor, detta är knappast rätt plats.
Ja ok , Det verkar som du är en klassisk frustrerad liberal. Du har insett att det inte fungerar men är för stolt för att ingå i vänstern vilket vore naturligt. Det är något i din personlighet eller uppfostran. Nu är ju 'vänstern' en välkomnande gemenskap med högt i tak till skillnad från vad man tror och bra mycket roligare än att klä upp sig i ordnar och hylla kungen. Nu vet jag inte om du gör just det ha ha men det är något med 'högern' som gör mig heligt förbannad
Citera
2023-10-08, 12:53
Medlem
Nya utbudsrekord att följa under lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in