Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Tack!
Är man smart, duktig och jobbar hårt brukar man lyckas ekonomiskt.
Jag är inte ensam. En nära släkting har gjort en liknande resa. Han har byggt fyra hus senaste 20 åren som han bott i några år och sen sålt. Idag är han skuldfri och har 4-5 miljoner cash och ett hyreshus som tickar in en hyfsad peng varje månad.
Detta har han skapat enbart genom att bo.
Vi är många som lyckats med det. Men givetvis finns det fler som misslyckats och förlorat pengar. Men en sak är iallafall helt klar och det är att det finns INGEN som hyr som har tjänat en enda krona.
Ni har tagit risk, haft flyt och tjänat pengar - grattis. Precis som vilka företagare och aktieägare som helst. Men tror ni att ert agerande är representativt för medelsvensson med bolån, eller är det ni som är anomalin?
För diskussionens skull, behöver vi nog vara mer generella och "Bror Duktig"-inlägg som detta tillför inte diskussionen något avsevärt. Det existerar "for the record" också många bostadsspekare som bränt sig de senaste åren också, vilket är en del i spelet när man gör kapital genom att bära risk över en tid.
De flesta svenskar köper i någon mån för att bo. Dock har det indirekt spekulerats och skapats "FOMO" när priserna på bostäder rusat, vilket kan ha föranlett att vissa kanske köpt boende de inte är helt nöjda med men hoppats ska gå upp i pris. Dvs man har (delvis) "bott i en aktie". Dock tror jag ägt boende på sikt alltid är bra deal. Mina föräldrar köpte i slutet av 80-talet när priserna stod på topp, 1994 var priset säkert -40% men kring 2003 låg dom nog lite plus, skulle jag tro. Så för de flesta är det en bra idé att köpa där man vill bo, se till att man har marginalerna för det och sedan skita fullständigt i priset. Eventuell spekulation får ske vid sidan om, på börsen.