2023-10-08, 11:01
Medlem
Economicuss avatar
Jävligt många som fira igår i Sverige!

Helt vidrigt!

Jag förstår att israel har dödat en hel del palestinier men ändå så tappar man hoppet på mänskligheten när man ser folk fira.
Citera
2023-10-08, 11:01
Medlem
GuliusCaesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
För de har inget riktigt flygvapen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Varför? För att de måste ta sig över en flera meter hög betongmur.

Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Den troligaste orsaken borde vara att förflytta sig över minfält på låg höjd.
Israel kände sig förmodligen säkra på att inga araber skulle komma genom de områden som var minerade.

De blir lätta mål om de flyger högt.
Har i övrigt aldrig sett tilltaget någon annanstans.
Aha tack.

Jag funderade över om att det också var för att de inte ser ut som flygvapen på satellitbilder och kan byggas i ett garage utan att väcka uppseende.
Citera
2023-10-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är inte lika självklart. Tror knappast israel har 95% stöd eller vad Ukraina nu har.

Jag tycker israel får skylla sig själv. Men samtidigt inser jag att även om israel är skit så är Hamas ännu mer skit. Att stödja israel är det enda rätta men med viss tveksamhet.

Folk kommer att "stödja" det som medierna anger att de ska stödja d.v.s. Ukraina och Israel. Politikerna dansar efter.

Sen så kan medierna (de som styr dem) ändra sig och då kommer "folk" att göra det också.
Citera
2023-10-08, 11:03
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Dessa tusentals raketer (drönare?), var kommer de ifrån? Iran? Ryssland?

Det borde komma fakta vid det här laget men det är rätt så tunnsått i olika media...

https://en.wikipedia.org/wiki/Qassam_rocket

Primitiva raketer med primitiva laddningar och primitiv drivning.
Citera
2023-10-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
10 barn låter också som araber.
Ja barnbegränsning måste införas i alla läger!
Citera
2023-10-08, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det går inte.

Det finns 2,4 miljoner gazabor och de kommer bo kvar där när det här är slut.

Något annat skulle bara få Israel att framstå som ännu en skurkstat.

Tämligen säkert blir det ännu ett begränsat krig. Förra gången dog det kanske 2400. Tyvärr kan det nog bli fler denna gång, och som vanligt förmodligen mest civila.

Vi får hoppas att de båda sidorna besinnar sig snart, för några resultat - mer än fler döda - lär de inte åstadkomma.

Israel lär fokusera på att eliminera den mer vältränade delen av Hamas som deltog, dvs infiltratörerna så det tar minst några år till de kan försöka något liknande igen.
Citera
2023-10-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Också en sjuk konflikt som inte har nån lösning egentligen. Det bara fortsätter och fortsätter att vara en inflammationshärd och källa till lidande.
I framtiden blir Palestinierna fler och de ortodoxa judarna fler. Bäddar inte för en sansad lösning direkt.
Man undrar vad Israelerna har för långsiktiga mål. Lilla Israel här väldigt svårt att försvara militärt.

Hur ska man lösa det här egentligen?
Genom att ta de ortodoxa i örat de kan inte hålla på som de gör. Många övriga israeler är trötta på dem
Citera
2023-10-08, 11:05
Medlem
Saudiarabien hade tydligen varnat Israel för att deras repression mot palestinier skapar en krutdurk som kommer explodera. Men israeliska regimen fortsätter repressionen trots de risker man utsätter sin egen befolkning för i form av palestinska vedergällningsattacker.
Citera
2023-10-08, 11:06
Medlem
Alsenos avatar
Varför firar "palestinierna"? Man kommer inte få ett eget land. Man kommer inte erövra områden. Man kommer bara göra det värre för dom som bor i Gaza. Man dödar civila, vilket är jävligt enkelt om man väl bestämt sig, men i detta fall är det enbart någonting kortsiktigt. Israel kommer aldrig, och man är också extremt kända, att inte lägga sig platt inför terrorister. Hamas kommer inte åstadkomma någonting långsiktigt, men i slutet av dagen är Israel kvar som ett välmående land, medan "palestinierna"... inte har ett land. Israel vinner med andra ord.
Citera
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Va, är det verkligen så? Hatar judar kristna? Jag ställer frågan helt seriöst för det har gått mig helt förbi?
Att mussar och judar hatar varandra är ju välkänt, men det du säger här har jag aldrig hört?

Pratar nu om bokstavstrogna troende, det finns där en besatthet i judendomen över att Edom (Det kristna väst) måste förstöras. Hela Obadjas bok i Gamla testamentet handlar tex. bara om domen och förstörelsen av Edom. Det är som man säger ett centralt tema.
Senast redigerad av doncroce 2023-10-08 kl. 11:08.
Citera
Medlem
Skulle inte förvåna mig ifall Hamas, Hisbollah, Iran och Syrien försöker sig på att ta över Israel. USA och EU har nästan skickat allt man har till Ukraina.
Citera
2023-10-08, 11:08
Medlem
Jag undrade precis vilken högtid det var som kan ha spelat in den heter Sukkot vet inte vad den innebär men har säkert påverkat
Sen är det helt klart infiltration och liknande planering som alla såna jobbar efter, små grupper där ingen vet nåt om helheten.
Tror oavsett vad man står politiskt att många militärer är imponerade över denna aktion. Otroligt ”kreativt” (sen kommer jag aldrig förespråka våld och död)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in