2023-10-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Skit i värdet. Vi diskuterar månadskostnaden till följd av högre ränta. Du kan ju blunda för det tills det blir dags för nästa samtal med banken.

Om du inte råkar ha lässvårigheter är det förhållandevis enkelt att läsa svaren i detta och konstatera att det grundar sig i något om värdet på bostaden.

Månadskostnaden på min villa har gått upp i snart två års tid. Banken pratade jag med för tre veckor sedan.
Var det något mer du funderade över?
Citera
2023-10-08, 10:40
Medlem
Citat:
Inte tjänat en krona? Tror du alla hyresgäster lever på gränsen till svält? Mitt överskott, sådant det är, går direkt in på Avanza. Inte ett öre till bankerna
Haha, vi pratar tjänat på att bo. Du betalar 100.000 per år att bo...minst.
Om 20 år har jag 2,5 miljoner mer än dig bara på att bo gratis😂
Citera
2023-10-08, 10:41
Medlem
Citat:
Eller någon som sett att de såg en dollarstore brinna i centrala Seattle
........
Citera
2023-10-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
15% ränta är historisk norm. Du kanske inte inser det? Vi har mycket låg ränta just nu. 30% ränta skulle vara hög ränta. 15% ränta är normal ränta

Du kanske inte inser att allt ställs relativt disponibel inkomst? Allt är relativt, och vad 15% var mot en viss snitbelåning är inte vad den är idag. Ju högre belåningsgraden är ju lägre blir den ränta man kan klara.
Citera
2023-10-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om du inte råkar ha lässvårigheter är det förhållandevis enkelt att läsa svaren i detta och konstatera att det grundar sig i något om värdet på bostaden.

Månadskostnaden på min villa har gått upp i snart två års tid. Banken pratade jag med för tre veckor sedan.
Var det något mer du funderade över?
Men lycka till när du säljer då. Att jag pratar om här och nu ber jag om ursäkt för. När du räknat ut plus och minus med alla ränteinbetalningar och renoveringar och insett att du blivit blåst är ingen längre intresserad. Alla vet detta redan. Du är ännu en i raden av alla miljonärer som 'äger sitt boende'.
Citera
2023-10-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Är ett par miljoner korvören för dig?
Glöm inte bort att jag under flera år inte haft någon kostnad för att bo och kan spara stora delar av lönen gmf med t.ex dig. Det är också en vinst.

Ur en svensk kontext är det naturligtvis en hel förmögenhet och lite till, men ur ett internationellt perspektiv är det inte ens en OK halv årslön. Svenskar är ett fattigt folk vars enda rikedom består i att belåna sig och hoppas att bostaden går upp i pris - inte att utveckla sig själva, sina kompetenser eller att faktiskt jobba hårt.

Citat:
Manipulerad av staten? Staten har inte ingripit alls vilket var ett stort misstag. Vad händer när staten släpper greppet? Totalt kaos vilket vi ser på område efter område. Att din BRFstyrelse består av gängkriminella är bara en effekt av en marknadsliberalism som folk tröttnat på.

Det är staten som skapat och medvetet blåst upp situationen vi befinner oss i genom sin finans-, penning-, och bostadspolitik.
Citera
2023-10-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Ur en svensk kontext är det naturligtvis en hel förmögenhet och lite till, men ur ett internationellt perspektiv är det inte ens en OK halv årslön. Svenskar är ett fattigt folk vars enda rikedom består i att belåna sig och hoppas att bostaden går upp i pris - inte att utveckla sig själva, sina kompetenser eller att faktiskt jobba hårt.

Det är staten som skapat och medvetet blåst upp situationen vi befinner oss i genom sin finans-, penning-, och bostadspolitik.
Du lever i en drömvärld. De som tjänar såna pengar lever ofta ett liv där jobbet är allt. Dessutom är det precis som i Sverige väldigt få som tjänar bra. Sverige är rikt men på väg utför.
Citera
2023-10-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Hur ser det ut för bostadsrätter i Sigtuna norr om Stockholm sedan 2016?

8 år sedan 2016. ÅTTA ÅR AV STAGNATION.

”Bostadspriserna går alltid upp.”

2024 kommer att vara ännu ett skitår i Sigtuna. Då är vi uppe i NIO ÅR AV STAGNATION.

Men fortsätt påstå att bostadspriserna ALLTID går upp oavsett läge, storlek och skick. Köp blint - du blir rik.

Jag håller med. Jag tycker tråden alltid fokuserat på Stockholms innerstad, trots att den heter bostadsmarknaden I Sverige.

Jag är inte ett dugg intresserad av att bo i innerstan, dom dagarna är förbi. Jag tittar mest åt bostad för mina barn som bor i Göteborgsområdet.

Jag gjorde tidigare ett inlägg om bostadspriserna kring Göteborg men fick mitt inlägg borttaget av admin.
Citera
Medlem
Citat:

Nu är medianinkomsten för ett hushåll globalt runt 3000 USD/år. Så du träffade nästan rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
15% ränta är historisk norm. Du kanske inte inser det? Vi har mycket låg ränta just nu. 30% ränta skulle vara hög ränta. 15% ränta är normal ränta

En historisk norm?
Driver du med mig?
Det finns ingen ”norm” för räntan hux flux. Det är avhängt på mängder av parametrar.

Idag hade en ränta på 15% varit högt för alla länder inom västvärlden, men faktum är att privata enskilda bolånetagare är det minsta problemet vid en 15% ränta. Inser du säkert? Förhoppningsvis, eftersom du skriver i ämnet.

Men för sakens skull bli man ju onekligen intresserad av din ”norm”.
Vem har bestämt den och när infann sig den senast? För drygt 30 år sen? På tidigt 90-tal?

https://www.nordea.se/Images/154-16129/historiska-borantor-2310.xlsx

Den enda norm man möjligen kan luta sig mot är bankernas kalkylränta. Även om ordet norm är idiotiskt inom räntenivåer. Vad är den idag? 7-8% ?
Citera
2023-10-08, 11:02
Medlem
Citat:

Någon bostadspolitik existerar ju inte längre. Framför allt i Stockholm har man lagt ner bostadspolitiken helt. Den existerar inte, vad lever du i för värld.? De folkvalda har lämnat fältet fritt åt marknaden med förväntat kaos. Gängkriminella med bas i Turkiet styr hela jävla staden.

Att staten äntligen måste gripa in när det nyliberala ReinfeldtSverige inte fungerar inser till och med Moderaterna
Senast redigerad av Alpoxen 2023-10-08 kl. 11:04.
Citera
2023-10-08, 11:07
Medlem
Citat:
Men lycka till när du säljer då. Att jag pratar om här och nu ber jag om ursäkt för. När du räknat ut plus och minus med alla ränteinbetalningar och renoveringar och insett att du blivit blåst är ingen längre intresserad. Alla vet detta redan. Du är ännu en i raden av alla miljonärer som 'äger sitt boende'.

Trött man blir.
Du lägger ord i mun och förstår uppenbarligen inte resonemang.
Det är helt irrelevant för mig att räkna på något som sker 20+ år fram i tiden.
Vi kommer inte längre, för att du sannolikt ej lever med barn och ej heller i villa.
Parametrar om värdestegring är långt, långt, långt ner på listan över betydelse.

Jag är ingen miljonär.
Min villa har hypotetiskt gått upp massor i värde de sju år jag bott i den, och hypotetiskt gått ner massor i värde sista ca två åren.
Jag kunde inte bry mig mindre om varken det ena eller andra
Just nu funderar jag mest på vilket lag min grabb ska börja spela fotboll i om två år och om äldsta dottern kan cykla ensam till skolan nästa år. Hur villans värde ser ut runt 2050 är extremt ointressant förstår kanske även du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in