2023-10-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Självklart inga lån. Nästan ingen el. Och 60.000 om året i intäckt som betalar alla övriga kostnader. Så 0 kr för mig att bo per månad.
Men som jag skrev tidigare har mitt boende genererat minst 2-3 miljoner i vinst genom åren och dessutom ökat ca 5 miljoner i värde på 24 år. Då utgår jag från vad det kostade att bygga.
Då återstår bara för alla att följa ditt exempel.men

Att du har ett bra förhållande med din bank betyder inte att alla kan få låna lite till 'för att sänka kostnaderna på lång sikt' men du lyckades. Jag kan bara säga bra jobbat.
Citera
2023-10-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du resonerar utifrån din egna situation där du inte upplevt att något du köpte för ett år sedan blivit 500-1000k mindre värt än vad du betalade. Man kan såklart vara nöjd ändå men om det höga priset dessutom leder till att ekonomin i övrigt lider så är man kanske inte så nöjd.

För att dra ett extremt (och givetvis hypotetiskt) scenario för att du ska fatta:

- Räntan går upp till 15%
- Bostadspriserna går ner 80%

Du sitter med 4m i lån på ett hus nu värt 1m och betalar halva hushållsinkomsten i ränta. Spelar det fortfarande ingen roll att du köpte huset för 6m?

Jag fattar. Jag har fattat från början.
Poängen är att du, och många med dig, kraftigt överdriver det som sker.
Det finns en liten, liten andel som köpt sin första bostad de sista 1-3 åren i storstäderna, som möjligen kan få svårt att hämta upp sin insats vid en ev. försäljning inom några år.

Men alla andra är helt obemärkta av nedgången. Du tog ett exempel om att det inte var roligt att köpa sin första villa sent 2022 i Sthlm. Goddag yxskaft var mitt svar, ungefär. Nedgången är för de allra flesta i det helt irrelevant, så länge man kan betala för sig. Räntan är med det sagt något helt annat.
Värdeökning eller värdestegring är inte intressant, för alla de övriga parametrar som gjort att man valt att bosätta sig där. Man har valt att bosätta sig där för att bo. Helt enkelt.

Du seglar ut i helt andra scenarier med ovan. Blandar begrepp och orsakssamband.
15% ränta och bostadspriser ner 80% gynnar inte någon och är i allra högsta grad hypotetiskt. Du kan lika gärna dra till med 30% ränta.
Poängen är fortfarande att man som familj valt sitt hus och område med omsorg för sin familj. Inte för att det ska gå upp i värde.
Citera
2023-10-08, 10:30
Medlem
Citat:
Självklart inga lån. Nästan ingen el. Och 60.000 om året i intäckt som betalar alla övriga kostnader. Så 0 kr för mig att bo per månad.
Men som jag skrev tidigare har mitt boende genererat minst 2-3 miljoner i vinst genom åren och dessutom ökat ca 5 miljoner i värde på 24 år. Då utgår jag från vad det kostade att bygga.

Verkar trovärdigt!

Påstår sig, på flashback, ha tjänat miljoner på sitt boende, men kan inte stava till ordet "intäkt" ... Påminner om en tråd där någon påstod sig jobba som åklagare och stavade våldtäkt med c
Citera
2023-10-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det finns en liten, liten andel som köpt sin första bostad de sista 1-3 åren i storstäderna, som möjligen kan få svårt att hämta upp sin insats vid en ev. försäljning inom några år.

Men alla andra är helt obemärkta av nedgången. Du tog ett exempel om att det inte var roligt att köpa sin första villa sent 2022 i Sthlm. Goddag yxskaft var mitt svar, ungefär. Nedgången är för de allra flesta i det helt irrelevant, så länge man kan betala för sig. Räntan är med det sagt något helt annat.
Värdeökning eller värdestegring är inte intressant, för alla de övriga parametrar som gjort att man valt att bosätta sig där. Man har valt att bosätta sig där för att bo. Helt enkelt.

Du seglar ut i helt andra scenarier med ovan. Blandar begrepp och orsakssamband.
15% ränta och bostadspriser ner 80% gynnar inte någon och är i allra högsta grad hypotetiskt. Du kan lika gärna dra till med 30% ränta.
Poängen är fortfarande att man som familj valt sitt hus och område med omsorg för sin familj. Inte för att det ska gå upp i värde.
Skit i värdet. Vi diskuterar månadskostnaden till följd av högre ränta. Du kan ju blunda för det tills det blir dags för nästa samtal med banken.
Citera
2023-10-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag önskar själv att jag kunde ha det tankesättet det inte spelar roll om ens livs största investering är värdelös om 20+ år eller ej.

Ett icke existerande värde efter +20 år är naturligtvis inget man eftersträvar och ej heller tror. Det är en sådan ocean av tid att det är omöjligt att fundera i termer om ett värde dock, och det är pga det inte något man funderar på när man köper en villa och bostad för sin familj. Det är inte pga ett ev. högre värde om 20 år man köper den där bostaden.
Vi kanske bor i vår villa hela livet. Vem vet? Om 20 år är barnen vuxna. Men vi kanske bor här i 40 år. Jag har ingen aning.
Skulle vi fundera på värdet år 2060?

Det är så irrelevant så det är liknar ingenting.
Det är inte pga en ev ökning i värde vi köpt vår bostad.
Citera
2023-10-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Då återstår bara för alla att följa ditt exempel.men

Att du har ett bra förhållande med din bank betyder inte att alla kan få låna lite till 'för att sänka kostnaderna på lång sikt' men du lyckades. Jag kan bara säga bra jobbat.
Tack!
Är man smart, duktig och jobbar hårt brukar man lyckas ekonomiskt.
Jag är inte ensam. En nära släkting har gjort en liknande resa. Han har byggt fyra hus senaste 20 åren som han bott i några år och sen sålt. Idag är han skuldfri och har 4-5 miljoner cash och ett hyreshus som tickar in en hyfsad peng varje månad.
Detta har han skapat enbart genom att bo.
Vi är många som lyckats med det. Men givetvis finns det fler som misslyckats och förlorat pengar. Men en sak är iallafall helt klar och det är att det finns INGEN som hyr som har tjänat en enda krona.
Citera
2023-10-08, 10:34
Avslutad
Citat:

15% ränta är historisk norm. Du kanske inte inser det? Vi har mycket låg ränta just nu. 30% ränta skulle vara hög ränta. 15% ränta är normal ränta
Citera
Medlem
Citat:

Klarar man 50% fall från toppen kan man känna sig säker, övriga bör inse att det kan sluta i allt från blåmärke till nermald i köttvarn. Så funkar pyramidspel, och så funkar det på börsen med. You win some, you lose some. Jag vet ett antal som tyckte det var en jättebra idé att köpa under pandemin och som byggt nytt. Det är bara inse att ägande måste bli billigare, kalkylerna går inte ihop. Man ser nu att det börjar glida i slutpriserna mer och mer, "några procent kan vi väl gå ner?". Det där kan ju lätt bli en spiral
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Verkar trovärdigt!

Påstår sig, på flashback, ha tjänat miljoner på sitt boende, men kan inte stava till ordet "intäkt" ... Påminner om en tråd där någon påstod sig jobba som åklagare och stavade våldtäkt med c
Oops, sorry. Jag brukar stava väldigt bra.
Citera
2023-10-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Verkar trovärdigt!

Eller någon som sett sig en dollarstore brinna i centrala Seattle
Citera
2023-10-08, 10:36
Medlem
Citat:

Då är det väl bara att lämna tråden och fortsätta bo.

Tråden ligger under ekonomi.
Citera
2023-10-08, 10:38
Medlem
Citat:
Tack!
Är man smart, duktig och jobbar hårt brukar man lyckas ekonomiskt.
Jag är inte ensam. En nära släkting har gjort en liknande resa. Han har byggt fyra hus senaste 20 åren som han bott i några år och sen sålt. Idag är han skuldfri och har 4-5 miljoner cash och ett hyreshus som tickar in en hyfsad peng varje månad.
Detta har han skapat enbart genom att bo.
Vi är många som lyckats med det. Men givetvis finns det fler som misslyckats och förlorat pengar. Men en sak är iallafall helt klar och det är att det finns INGEN som hyr som har tjänat en enda krona.
Inte tjänat en krona? Tror du alla hyresgäster lever på gränsen till svält? Mitt överskott, sådant det är, går direkt in på Avanza. Inte ett öre till bankerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in