Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Du resonerar utifrån din egna situation där du inte upplevt att något du köpte för ett år sedan blivit 500-1000k mindre värt än vad du betalade. Man kan såklart vara nöjd ändå men om det höga priset dessutom leder till att ekonomin i övrigt lider så är man kanske inte så nöjd.
För att dra ett extremt (och givetvis hypotetiskt) scenario för att du ska fatta:
- Räntan går upp till 15%
- Bostadspriserna går ner 80%
Du sitter med 4m i lån på ett hus nu värt 1m och betalar halva hushållsinkomsten i ränta. Spelar det fortfarande ingen roll att du köpte huset för 6m?
Jag fattar. Jag har fattat från början.
Poängen är att du, och många med dig, kraftigt överdriver det som sker.
Det finns en liten, liten andel som köpt sin första bostad de sista 1-3 åren i storstäderna, som möjligen kan få svårt att hämta upp sin insats vid en ev. försäljning inom några år.
Men alla andra är helt obemärkta av nedgången. Du tog ett exempel om att det inte var roligt att köpa sin första villa sent 2022 i Sthlm. Goddag yxskaft var mitt svar, ungefär. Nedgången är för de allra flesta i det helt irrelevant, så länge man kan betala för sig. Räntan är med det sagt något helt annat.
Värdeökning eller värdestegring är inte intressant, för alla de övriga parametrar som gjort att man valt att bosätta sig där. Man har valt att bosätta sig där för att bo. Helt enkelt.
Du seglar ut i helt andra scenarier med ovan. Blandar begrepp och orsakssamband.
15% ränta och bostadspriser ner 80% gynnar inte någon och är i allra högsta grad hypotetiskt. Du kan lika gärna dra till med 30% ränta.
Poängen är fortfarande att man som familj valt sitt hus och område med omsorg för sin familj. Inte för att det ska gå upp i värde.