2023-10-08, 00:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag önskar själv att jag kunde ha det tankesättet det inte spelar roll om ens livs största investering är värdelös om 20+ år eller ej.
För en del är inköp av ny bil den största investering de gör i sitt liv. De är i regel värdelösa efter 20 år.
Citera
2023-10-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm, dumma staten. Vem är ägaren av staten nu igen? Känner för att skicka ett argt handskrivet brev.

Du borde sluta med dina osynliga händer, det börjar bli konstigt.

Vilka kan få till ett lunchmöte med Ulf Kristersson med 24 timmars varsel? Jag vet vilka det är.
Citera
2023-10-08, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Frågan är väl vad som kan hända nu med inflation och boräntor om kriget i Israel nu börjar på allvar? Efter dagens stora attack med 1000 raketer mot Israel från Hamas. Blir det här lika stort som Ukraina kriget kanske det kan slå hårt mot svenska bostadsmarknaden?

Nej, knappast

Det där kommer knappt vara en parantes i historien. Araberna kastas ut och Israel bombar sönder Gaza och sen är det inget mer med det. Inflationen vi har idag beror på ökad penningmängd under pandemin världen över.
Citera
2023-10-08, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ok, jag bor inte gratis....jag har tjänat på att bo.
Nu blandar du alltså ihop dåtid och nutid också. Sök hjälp, akut.
Citera
2023-10-08, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Speciellt Täby är för mig en gåta. Sett skrämmande exempel på folk med frikostiga lånelöften som betalat bortåt 15 mille för en helt ordinär villa. Finns ju inget därute. Mer än kanske lugn. Är det att Reinfeldt bott därute som höjer statusen??.

Men det kan ändra sig ganska snabbt efter viss inflyttning och ett par explosioner.

Vad finns det på Lidingö? Vad finns i Danderyd? Vad finns i Tyresö? Osv.

Täby är otroligt lugnt, inget stök eller något som exploderar. Väldigt bra anläggningar för idrott, bland de bästa skolorna, väldigt låg kommunalskatt, Sveriges i särklass bästa köpcentrum.

Sen får du knappast ”en högst ordinär villa” för 15 msek där. Det för du möjligen i Bromma eller på Lidingö.

I Täby får du 300 kvm och pool för de pengarna. Och det i Täbys i särklass finaste del, Näsbypark.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-nasbypark-taby-kommun-taltrastvagen-9-20644020
Citera
2023-10-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Har du fått svårt att läsa? Ingen är vinnare på den svenska bostadsmarknaden. Inte folk som hyr, inte folk som säljer och inte folk som köper. Den enda vinnaren är staten. Alla andra delar på en redig bajsmacka.

Låt gå att få av er har fattat detta under åren man försökt förklara det, men nu kan ni ju bara kika facit. Svenska staten har successivt sugit ut typ allt kapital ur samhället. Nu är svensken i någon slags ekonomisk kris medan svenska staten har ypperliga finanser.
Staten ja. Var då glad över att du bor i ett land som har klart definierade rågångar mellan finans och penningpolitik. Det finns inte överallt.

Dessutom är Sverige det enda landet i världen, ja jag kan på rak arm inte komma på någon annan, det kanske finns, men i Sverige lägger sig staten inte i lönebildningen överhuvudtaget. Den svenska modellen där arbetsmarknadens parter kommer överens utan att staten lägger sig i är unik.
Citera
2023-10-08, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nu blandar du alltså ihop dåtid och nutid också. Sök hjälp, akut.
Jag ser det på lång sikt då jag ska bo kvar ett tag till. Finns ingen anledning att flytta när man bor stort, fint och gratis....förlåt jag menar tjänar på att bo😄
Citera
2023-10-08, 08:49
Medlem
Citat:
Jag ser det på lång sikt då jag ska bo kvar ett tag till. Finns ingen anledning att flytta när man bor stort, fint och gratis....förlåt jag menar tjänar på att bo😄
Hur mycket tjänar du per månad? Vad gör du för pengarna du tjänar? Unnar du dig och familjen en fin middag? Kanske på Lilla Hantverkaren? (restaurang i Täby för icke Stockholmare).

Jag har så många frågor. Vem betalar ut din månatliga vinst på att bo? Swishar de varje månad eller sker det automatiskt?
Citera
2023-10-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hur mycket tjänar du per månad? Vad gör du för pengarna du tjänar? Unnar du dig och familjen en fin middag? Kanske på Lilla Hantverkaren? (restaurang i Täby för icke Stockholmare).

Jag har så många frågor. Vem betalar ut din månatliga vinst på att bo? Swishar de varje månad eller sker det automatiskt?
Det kommer bli i form av en utbetalning i en klumpsumma när jag säljer. Storleken på den summan kommer variera beroende på priset just vid detta tillfälle. För några år sedan var den summan ca 6 miljoner men nu skulle den nog vara närmare 4 skulle jag tro.
Men eftersom jag bor gratis så är varje månad en vinst gmf. med andra som betalar för att bo.
Citera
2023-10-08, 09:07
Medlem
Citat:
Det kommer bli i form av en utbetalning i en klumpsumma när jag säljer. Storleken på den summan kommer variera beroende på priset just vid detta tillfälle. För några år sedan var den summan ca 6 miljoner men nu skulle den nog vara närmare 4 skulle jag tro.
Men eftersom jag bor gratis så är varje månad en vinst gmf. med andra som betalar för att bo.
Som jag trodde då, du har inte tjänat ett skit på att bo. Det har tvärtom kostat en jävla massa pengar och ångest som på något sätt måste rättfärdigas.

Du är inte ensam om det är någon tröst
Citera
2023-10-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som jag trodde då, du har inte tjänat ett skit på att bo. Det har tvärtom kostat en jävla massa pengar och ångest som på något sätt måste rättfärdigas.

Du är inte ensam om det är någon tröst
Det har inte kostat mer än det är värt. Men jag kan hålla med om att jag inte tjänat något innan jag säljer. Det är lite som en fond eller aktie.
Men det jag däremot tjänar på jmf med en hyrestorsk är att jag bor på 240 kvm och det kostar mig inte en enda krona jmf med en hyrestorsk som bor trångt för 12.000 i månaden.
Citera
2023-10-08, 09:16
Medlem
Citat:
Det har inte kostat mer än det är värt. Men jag kan hålla med om att jag inte tjänat något innan jag säljer. Det är lite som en fond eller aktie.
Men det jag däremot tjänar på jmf med en hyrestorsk är att jag bor på 240 kvm och det kostar mig inte en enda krona jmf med en hyrestorsk som bor trångt för 12.000 i månaden.
Jag pröjsar 9000 i månaden och visst, billigt är det ju inte men trångbodd är jag verkligen inte Det fungerar för mig, du har gjort ett annat val och lycka till. Jag blir bara trött på snacket om att 'tjäna på att bo'. Ingen tjänar på att bo. Att bo kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in