Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Så det spelar aldrig någon roll vad man betalar för något? Ett så kraftigt prisfall på kort tid grämer sig nog många över eftersom de under resten av sin tid i bostaden får betala en högre kostnad. Med räntor upp mot 5% blir det väldigt kännbart och ränteilskan tilltar.
Men visst det är en hel del YOLO och TINA hos BLTs. Därför fungerar inte marknaden särskilt rationellt.
Det är klart det spelar roll, men man betalar ju det man anser bostaden vara värd i förhållande till sina 299 parametrar att ta i hänsyn, för sin familj som ska bo där över lång, lång tid, i en bostad och grannskap barnen ska växa upp i.
En nedgång i värde från ett år till ett annat är otroligt sekundärt.
Jag har skrivit det förut - Jag har bott i villa med min fru och barn i sju år. Vi har aldrig Någonsin reflekterat över att vår bostad ska gå upp i värde. Även om den har gjort det, i mängder. Nu har den gått ner i mängder. Från det teoretiska värdet den gått upp.
Vi har öht aldrig diskuterat det inom familjen.
Vi bor där vi bor. Vi planerar skola för barnen. Vilken fotbollsklubb grabben ska början i om två år. Hur vi tar oss från en skola till ett dagis. Osv.
… och nej. Vi är inte unika. Vi är som vilken Svenssonfamilj som helst i klassiskt villaområde strax utanför Göteborg.
Värdestegring och hypotetiska förluster som inte realiseras förrän något säljs om +20 år är helt ointressant.