2023-10-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Något som står helt klart är att du är privatekonomiskt förståndshandikappad. Nej, du bor inte gratis.

Men om vi vet att du är privatekonomiskt förståndshandikappad och enligt egen utsago ändå har bra ekonomi är du helt klart en vinnare. Men vi pratar inte om det, vi pratar självklart om en generalisering. Det finns folk som vinner på triss också, det betyder inte att vi ska kalla triss-köpare vinnare.
Ok, jag bor inte gratis....jag har tjänat på att bo.
Citera
2023-10-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Nytt rekord på Booli: 76 954

Vi närmar oss snart 80 000 bostäder/tomter på Booli.

Ser bra ut för våra bolånetorskar.

Lycka till alla bolånetorskar.

Jag har bolån.
Bor i villa sedan sju år med min familj.
Två bostadsrätter innan dess på egen hand.

Torsk? Tja. Det kan du väl kalla det om du känner för det.
Jag och frun säljer villan om 20+ år.
Nej - vi är inte unika. Precis hela Svensson-gatan vi bor på och halva orten utanför Gbg är i samma situation.
Gäller allt snack förstagångsköpare de sista två åren eller vad avses? I vilket fack hamnar alla övriga som äger en bostad i Sverige?
Senast redigerad av M.J.A 2023-10-07 kl. 23:08.
Citera
2023-10-07, 23:08
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Och vad händer med idioterna i Täby som budade upp skitbostäder med 2 miljoner när invandrare börjar söka sig dit?
Speciellt Täby är för mig en gåta. Sett skrämmande exempel på folk med frikostiga lånelöften som betalat bortåt 15 mille för en helt ordinär villa. Finns ju inget därute. Mer än kanske lugn. Är det att Reinfeldt bott därute som höjer statusen??.

Men det kan ändra sig ganska snabbt efter viss inflyttning och ett par explosioner.
Citera
2023-10-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Tur att man inte köpte en Stockholmsvilla sent 2022 i alla fall -> 10% ned sedan dess och fortsatt nedgång väntas.

Vad spelar det för roll menar du?
Har inte folk och då i huvudsak familjer med barn köpt sina villor för att bo?
Hur spelar en nedgång på ett knappt år någon roll i det?
Har man inte köpt bostaden för att man vill bo där och låta sina barn växa upp där med närhet till dagis, skola, grannar och övrigt man önskar i livet?

Det är så man som normal vuxen resonerar när man gör sin livs största investering med sin familj. Tro inte något annat.
Senast redigerad av M.J.A 2023-10-07 kl. 23:15.
Citera
2023-10-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hur spelar en nedgång någon roll i det?

Och sen börjar invandrare flytta in i grannskapet och många svenskar flyttar ut. Kvar är du med din sketna bostad som nu förlorat 50 % av sitt värde.
Citera
2023-10-07, 23:17
Medlem
Citat:
Och sen börjar invandrare flytta in i grannskapet och många svenskar flyttar ut. Kvar är du med din sketna bostad som nu förlorat 50 % av sitt värde.

Gör de?
Du tänker helt hypotetiskt över en lång tid då eller vad menar du?
Att det från ett år till ett annat ska bli belamrat med invandrare i ett sedan lång tid Svenskt villaområde?

Så kan man naturligtvis tänka.
Om man har livlig fantasi.
Citera
2023-10-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Speciellt Täby är för mig en gåta. Sett skrämmande exempel på folk med frikostiga lånelöften som betalat bortåt 15 mille för en helt ordinär villa. Finns ju inget därute. Mer än kanske lugn. Är det att Reinfeldt bott därute som höjer statusen??.

Men det kan ändra sig ganska snabbt efter viss inflyttning och ett par explosioner.

Täby är en håla för wannabe-rika, som egentligen ville köpa i Djursholm men lånelöftena räckte inte.

Och ja, som du skriver så kan saker och ting ändras väldigt fort. Med alltfler nyinflyttade invandrare så kommer även bostadspriserna i Täby att rasa.
Citera
2023-10-07, 23:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Hur spelar en nedgång någon roll i det?

Så det spelar aldrig någon roll vad man betalar för något? Ett så kraftigt prisfall på kort tid grämer sig nog många över eftersom de under resten av sin tid i bostaden får betala en högre kostnad. Med räntor upp mot 5% blir det väldigt kännbart och ränteilskan tilltar.

Men visst det är en hel del YOLO och TINA hos BLTs. Därför fungerar inte marknaden särskilt rationellt.
Citera
2023-10-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Så det spelar aldrig någon roll vad man betalar för något? Ett så kraftigt prisfall på kort tid grämer sig nog många över eftersom de under resten av sin tid i bostaden får betala en högre kostnad. Med räntor upp mot 5% blir det väldigt kännbart och ränteilskan tilltar.

Men visst det är en hel del YOLO och TINA hos BLTs. Därför fungerar inte marknaden särskilt rationellt.

Det är klart det spelar roll, men man betalar ju det man anser bostaden vara värd i förhållande till sina 299 parametrar att ta i hänsyn, för sin familj som ska bo där över lång, lång tid, i en bostad och grannskap barnen ska växa upp i.
En nedgång i värde från ett år till ett annat är otroligt sekundärt.
Jag har skrivit det förut - Jag har bott i villa med min fru och barn i sju år. Vi har aldrig Någonsin reflekterat över att vår bostad ska gå upp i värde. Även om den har gjort det, i mängder. Nu har den gått ner i mängder. Från det teoretiska värdet den gått upp.
Vi har öht aldrig diskuterat det inom familjen.
Vi bor där vi bor. Vi planerar skola för barnen. Vilken fotbollsklubb grabben ska början i om två år. Hur vi tar oss från en skola till ett dagis. Osv.
… och nej. Vi är inte unika. Vi är som vilken Svenssonfamilj som helst i klassiskt villaområde strax utanför Göteborg.
Värdestegring och hypotetiska förluster som inte realiseras förrän något säljs om +20 år är helt ointressant.
Citera
2023-10-07, 23:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickilem
Frågan kanske har ställts tidigare, men vad tror flashbackare
När vänder trenden ?
När går priserna upp igen ?

Mer intressant: Var är den omtalade rean? Jag hittar den inte. Någon som har något tips på område där det blivit mycket billigt pga stigande räntor och inflation?
Citera
2023-10-07, 23:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det är klart det spelar roll, men man betalar ju det man anser bostaden vara värd i förhållande till sina 299 parametrar att ta i hänsyn, för sin familj som ska bo där över lång, lång tid, i en bostad och grannskap barnen ska växa upp i.
En nedgång i värde från ett år till ett annat är otroligt sekundärt.
Jag har skrivit det förut - Jag har bott i villa med min fru och barn i sju år. Vi har aldrig Någonsin reflekterat över att vår bostad ska gå upp i värde. Även om den har gjort det, i mängder. Nu har den gått ner i mängder. Från det teoretiska värdet den gått upp.
Vi har öht aldrig diskuterat det inom familjen.
Vi bor där vi bor. Vi planerar skola för barnen. Vilken fotbollsklubb grabben ska början i om två år. Hur vi tar oss från en skola till ett dagis. Osv.
… och nej. Vi är inte unika. Vi är som vilken Svenssonfamilj som helst i klassiskt villaområde strax utanför Göteborg.
Värdestegring och hypotetiska förluster som inte realiseras förrän något säljs om +20 år är helt ointressant.

Du resonerar utifrån din egna situation där du inte upplevt att något du köpte för ett år sedan blivit 500-1000k mindre värt än vad du betalade. Man kan såklart vara nöjd ändå men om det höga priset dessutom leder till att ekonomin i övrigt lider så är man kanske inte så nöjd.

För att dra ett extremt (och givetvis hypotetiskt) scenario för att du ska fatta:

- Räntan går upp till 15%
- Bostadspriserna går ner 80%

Du sitter med 4m i lån på ett hus nu värt 1m och betalar halva hushållsinkomsten i ränta. Spelar det fortfarande ingen roll att du köpte huset för 6m?
Citera
2023-10-08, 00:00
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Jag önskar själv att jag kunde ha det tankesättet det inte spelar roll om ens livs största investering är värdelös om 20+ år eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in