2023-10-07, 20:44
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är väl en av mysterierna i allt detta. Israel har efter misslyckandet att tillräckligt tidigt förutse anfallet 1973 just satsat mycket på underrättelsetjänsten. Israel är ett geografiskt litet land och behöver all förvarning de kan få. Det som hänt idag lär nog diskuteras i decennier framöver och kan få betydande konsekvenser.

Ofta finns information och kunskaper någonstans, men bedömningar, delgivning och rätt slutsatser är en annan sak.
Ja detta kommer vara saker böcker skrivs om.
Frågan är vad som gick fel. Är sprickan mellan de olika organen i Israel stor?
Citera
Medlem
Israel bör göra som Sverige har gjort. Ge bort sitt land till muslimerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Jag tror uppriktigt att jag börjar hata muslimer. På allvar. Ingen annan religion eller folkgrupp uppvisar en så total ondska i varje tillfälle.

Kan vi hoppas på att de vänsterblivna äcklen i Sverige börjar vakna upp och... Nej. Inte en chans, de kommer försvara de här terroristerna och kalla dem frihetskrigare eller nåt. Usch. Jag hoppas deras första maj tåg blir nedplöjt av allah ackbar-dårar.

+1 på den. Usch.
Citera
2023-10-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Samtidigt just idag fyller Vladimir Putin år.
Rent sammanträffande eller?
Kan mycket väl ha varit en hyllning eller födelsedagsfyrverkeri om du vill till Tsar Putins ära.
Möjligt, men idag är dagen för 50 år sedan 1973 när Yom- Kippur-kriget – eller det arabiska/israeliska kriget – började. Jag är rätt säker på att det er en sammanträffande.
Citera
2023-10-07, 20:46
Medlem
Vilket skämt att säga att Ryssland är inblandat.

Hamas får sina vapen från andra länder/organisationer som stödjer Hamas.
Hamas tillverkar egna raketer
Hamas smugglar in raketer via tunnlar.
Hamas får antagligen raketer av Iran
https://www.idf.il/en/mini-sites/hamas/special-report-the-deadly-rocket-arsenal-of-hamas/
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Man märker snabbt hur mordlystna och sinnessjuka sionister är. Det är bara glädjetjut över döda barn och uppmaningar till "total utplåning" av araber som gäller; barn, kvinnor och mödrar. Finns det några mer sjuka människor än sionister? Jag tror faktiskt inte det. Inte ens nazister önskar livet ur judiska barn och kvinnor, sionisterna däremot är psykopater hela gänget som inte gör någon som helst skillnad mellan soldater, terrorister, civila, barn och kvinnor. Skrämmande att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
IDF såg verkligen ut som ett bad ass som man vill ha på sin sida i en konflikt. Blire spännande se vad IDF kan hitta på förutom bomba skiten ur smutsfolket som bor i gaza
Varje död IDF soldat är en bra IDF soldat.

150 missiler mot Tel Aviv är inte så illa jobbat det heller så här en Lördagskväll 🙂

Arabvärlden reser sig för att kasta av sig det sionistiska oket och jag tippar (även om jag var tvåa på bollen för en gångs skull) att Iran har ett finger med i spelet här.

Tydligen skall man ha samlats i det iranska parlamentet nu under Lördagen under parollen "Död åt Israel" och Hamas vanliga vapenarsenal skulle inte haft en chans att penetrera israeliskt luftrum på det sätt som gjorts samt visst bruk av drönarattacker.

NMR går som första svenska nationella organisation ut med sitt stöd för Palestina och det palestinska folket.
Citera
Medlem
Ammunakis avatar
Enligt CNN har dödssiffran för Israel skrivits upp och överstigit 200 personer. Enligt tv-kanalen N12 har samtidigt 1 100 skadats, varav 100 allvarligt.

Palestinas hälsodepartement skriver att omkring 230 personer dött och över 1 600 skadats i samband med israeliska flygattacker.

Detta saknar motstycke i modern tid
Citera
Medlem
Gamla judiska profetior talar om att på den yttersta dagen så skall de onda makterna ta Israel från alla håll. Men då skall gud komma ner och skipa rättvisa.
De onda makterna leds av Ryssland Magog, landet i Norr. Ledaren är Gog, Putin eller Antikrist som han också kallas.
Citera
2023-10-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Frågan är om Egypten vill förse dem med el egentligen. De har ju stängt gränsen och som med alla arabbröder sedan 1948 så är det mycket snack och ingen verkstad. Ingen stöttar dem när det kommer till kritan, utan använder dem endast som bondpjäser

Jag tror snarare så här att man säger en sak utåt offentligt när kameran är på men annat när kameran är avstängd. Jag får väl tillägga att det är var jag tror och inget jag vet. Jag tror så här att när man är granne med både Israel och Palestina så vill man nog inte visa korten för någon hur man tänker alla gångerna utsn försöker balansera på mitten. Det är som bekant väldigt oroligt i Israel Palestina konflikten. Det krövs inye mycket för våldet tyvärr ska blåsa upp från respektive sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Har du lust att länka där Hamas tar på sig attacken och bekräftar antalet raketer/skalan på attacken?

Exempelvis från Hamas egen hemsida:

"Hamas chief: ‘Operation Aqsa Flood is a strategic track to respond to continued Israeli crimes’"
"The Palestinian resistance announced a large-scale military operation at the borderline of the Gaza Strip to respond to the Israeli occupation’s crimes against Palestinians and its utter disregard for international laws."
https://hamas.ps/en/post/4969/Hamas-chief-Operation-Aqsa-Flood-is-a-strategic-track-to-respond-to-continued-Israeli-crimes

"On the military operation against the Israeli occupation across the borderline of the Gaza Strip, the commander-in-chief of Hamas's Al-Qassam Brigades, Mohammed Deif, states the following"
"We announce a military operation against the Israeli occupation, which comes in response to the continued Israeli crimes against the Palestinian people and violations at the Al-Aqsa mosque."
https://hamas.ps/en/post/4967/Statement-by-Hamas-s-Al-Qassam-Brigades-top-military-commander

Att sedan skalan på attacken & antalet avfyrande raketer stämmer med det som rapporterats om i media är en ytterst rimlig slutledning.
Om attacken i verkligheten varit betydligt mer omfattande eller mindre omfattande än vad som beskrivs i nyhetskanaler så hade givietvis Hamas dementerat detta eller dragit tillbaka sitt erkännande av attacken.

Sen har olika delar av Hamas varit aktiva med att ta på sig specifika delar av attacken och lägga ut bilder från dessa. Exempelvis:

"Hamas deputy chief Saleh al-Arouri told Al Jazeera that the terror group had captured “a big number” of Israelis. He claimed “senior officers” were among them."
"The terror group posted an image of the commander Depth Corps wearing a T-Shirt and underwear apparently being taken through a street in Gaza City."
https://www.thejc.com/news/israel/hamas-claims-to-have-captured-israeli-commander-1eFJtqR70ytSrXHrCUtHpF
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Man märker snabbt hur mordlystna och sinnessjuka sionister är. Det är bara glädjetjut över döda barn och uppmaningar till "total utplåning" av araber som gäller; barn, kvinnor och mödrar. Finns det några mer sjuka människor än sionister? Jag tror faktiskt inte det. Inte ens nazister önskar livet ur judiska barn och kvinnor, sionisterna däremot är psykopater hela gänget som inte gör någon som helst skillnad mellan soldater, terrorister, civila, barn och kvinnor. Skrämmande att se.

Är det så konstigt tycker du?

Araber är som cancer. Du kan behandla det hur mycket du vill men till slut måste du skära bort hela cancerbölden och ta lite runt omkring för att vara säker.

Vi har sett filmer hela dagen på döda barn och kvinnor som skändas av civila palestinier. Det räcker nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in