2023-10-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Alltså du pratar ju bara bjal och har ingen aning, tappat i monetärt värde vad är ens det, lol.
Vad är det för värde om det inte är monetärt, haha
Du e lite tokig du
Värde är något subjektivt. Din lilla kokvrå har ett värde för dig som är helt oberoende av det monetära värdet på marknaden.
Citera
2023-10-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Ett tecken på att spekulanterna inte har så stort övertag som man kan tro. Har sett flera exempel på hur en ensam spekulant budat mot sig själv tills affären gett endast en marginell förlust för säljaren.
Ingen har något övertag, utöver staten. Losers säljer till losers och staten tar kontinuerligt över sveriges resurser.

Du har alltså helt rätt i att det inte bara är svenska bostadssäljare som har det tufft. Svenska bostadsköpare har ordnat sig själv precis samma bajsmacka.
Citera
2023-10-07, 20:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ingen har något övertag, utöver staten. Losers säljer till losers och staten tar kontinuerligt över sveriges resurser.

Du har alltså helt rätt i att det inte bara är svenska bostadssäljare som har det tufft. Svenska bostadsköpare har ordnat sig själv precis samma bajsmacka.

att äga bostad över tid är knappast en "bajsmacka". Berätta gärna för mig hur mycket man vinner på att hyra en bostad under hela sitt vuxna liv?
Citera
2023-10-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
att äga bostad över tid är knappast en "bajsmacka". Berätta gärna för mig hur mycket man vinner på att hyra en bostad under hela sitt vuxna liv?
Har du fått svårt att läsa? Ingen är vinnare på den svenska bostadsmarknaden. Inte folk som hyr, inte folk som säljer och inte folk som köper. Den enda vinnaren är staten. Alla andra delar på en redig bajsmacka.

Låt gå att få av er har fattat detta under åren man försökt förklara det, men nu kan ni ju bara kika facit. Svenska staten har successivt sugit ut typ allt kapital ur samhället. Nu är svensken i någon slags ekonomisk kris medan svenska staten har ypperliga finanser.
Citera
2023-10-07, 20:59
Avstängd
Citat:
Vadå allt? Tror du att bara för att du blir fattigare måste alla bli det? Självklart har inte allt tappat i värde. Svensk börs och svensk bostadsmarknad har gått dåligt, men det är rätt små marknader.

Gött! Hoppas RB benchar mot dollar då vi får fram de riktiga inflationen. Presumtiva portugalpensionärer får alldeles för lite utrymme i media just nu tycker jag.
Citera
2023-10-07, 22:12
Medlem
Citat:
Har du fått svårt att läsa? Ingen är vinnare på den svenska bostadsmarknaden. Inte folk som hyr, inte folk som säljer och inte folk som köper. Den enda vinnaren är staten. Alla andra delar på en redig bajsmacka.

Låt gå att få av er har fattat detta under åren man försökt förklara det, men nu kan ni ju bara kika facit. Svenska staten har successivt sugit ut typ allt kapital ur samhället. Nu är svensken i någon slags ekonomisk kris medan svenska staten har ypperliga finanser.
Jag känner mig som en verklig vinnare som ägt hus i 24 år och numera är skuldfri och bor gratis. Jag kan när jag vill sälja och omvandla min fastighet till kontanter.
Citera
2023-10-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag känner mig som en verklig vinnare som ägt hus i 24 år och numera är skuldfri och bor gratis. Jag kan när jag vill sälja och omvandla min fastighet till kontanter.
Något som står helt klart är att du är privatekonomiskt förståndshandikappad. Nej, du bor inte gratis.

Men om vi vet att du är privatekonomiskt förståndshandikappad och enligt egen utsago ändå har bra ekonomi är du helt klart en vinnare. Men vi pratar inte om det, vi pratar självklart om en generalisering. Det finns folk som vinner på triss också, det betyder inte att vi ska kalla triss-köpare vinnare.
Citera
2023-10-07, 22:33
Medlem
Vickilems avatar
Frågan kanske har ställts tidigare, men vad tror flashbackare
När vänder trenden ?
När går priserna upp igen ?
Citera
2023-10-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vickilem
Frågan kanske har ställts tidigare, men vad tror flashbackare
När vänder trenden ?
När går priserna upp igen ?

Reellt = aldrig.

Invandringen kommer att tvärdö inom några år.

Utvandringen kommer att öka.

Barnafödandet är rekordlågt.

You do the math. Hint: kolla Japan.
Citera
2023-10-07, 22:45
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Framförallt vill folk bo i områden utan kaos och bra skolor. Täby, Lidingö, Bromma etc står såklart otroligt högt i kurs.

Diffen mellan mindre attraktiva områden och de attraktiva är det som exploderat mest. På tidigt 90-tal var Täby ett billigt område och Hässelby Villastad ansågs vara ganska fint och trevligt. Idag är rollerna ombytta.

Ja, så är det. Sen kan jag tänka att vansinnigt frikostiga lånelöften också gjort att statusfaktorn har höja priset med tex 2 mille för motsvarande hus om du bor på "rätt" sida om samma gata.

Men tror vi är inne i en ny exploderande fas som kómmer driva på prisdiffen ännu mer .
För nu är det allvar. Det gäller att undvika att bokstavligen bli skjuten eller sprängd i bitar.
Citera
2023-10-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, så är det. Sen kan jag tänka att vansinnigt frikostiga lånelöften också gjort att statusfaktorn har höja priset med tex 2 mille för motsvarande hus om du bor på "rätt" sida om samma gata.

Men tror vi är inne i en ny exploderande fas som kómmer driva på prisdiffen ännu mer .
För nu är det allvar. Det gäller att undvika att bokstavligen bli skjuten eller sprängd i bitar.

Och vad händer med idioterna i Täby som budade upp skitbostäder med 2 miljoner när invandrare börjar söka sig dit?
Citera
2023-10-07, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Man kan nog göra kap nu om man går in med 30-50% kontant. Och köper objekt som gått ner 20-30% på rätt ställen, gärna friköpta. Vet ett par som köpt villa för 6 milj och ett annat för 9,5 milj. Båda husen kraftigt rabatterade mot 2021 års nivåer.

Dessa gör nog bra affärer på sikt. Urholkningen av penningvärdet kommer göra att båda husen kostar 10m resp 15m om 15 år.
Jag menar, att köpa en bostad är ett mycket personligt beslut. Bostäder representerar det största köpet de flesta kommer att göra under sin livstid. Bostadsmarknaden är som många andra marknader nästan omöjlig att tajma in. Den bästa tiden för potentiella köpare är när de hittar en bostad som de gillar, som möter familjens nuvarande och förutsebara behov och som de har råd med.

Om de är i en ekonomisk position att köpa hem för 6 respektive 9,5 miljoner, planerar de förmodligen att bo där länge, så på lång sikt spelar det ingen roll när de köpte det eftersom de kommer att bo där oavsett vilket håll marknaden går åt. Men hade de funderat på att köpa bostäderna som en kortsiktig investering, skulle det innebära större risk.

Det svårt att uppmana blivande husägare att vänta på bättre villkor, jag menar de har blivit invaggade i den här sagan om att bostäder bara stiger, så målstolpen för att samla in en handpenning flyttar på sig helatiden, och det finns ingen garanti för att det finns samma förhållanden imorgon som kommer att vara bättre (totalt sett) än dagens. Att komma in på bostadsmarknaden är alltid en bra början.

Men jag tittar på den här bostadsmarknaden, och jag tittar på bolåneräntorna som bara fortsätter att stiga...jag kan bara inte se hur det här kommer att sluta i något annat än en katastrof.

Två saker är iallafall satta i sten: Riksbanken blåste upp bubblan på bostadsmarkaden, och Riksbanken har nu poppat bubblan på bostadsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in