Citat:
Ursprungligen postat av
horochhapna
Man kan nog göra kap nu om man går in med 30-50% kontant. Och köper objekt som gått ner 20-30% på rätt ställen, gärna friköpta. Vet ett par som köpt villa för 6 milj och ett annat för 9,5 milj. Båda husen kraftigt rabatterade mot 2021 års nivåer.
Dessa gör nog bra affärer på sikt. Urholkningen av penningvärdet kommer göra att båda husen kostar 10m resp 15m om 15 år.
Jag menar, att köpa en bostad är ett mycket personligt beslut. Bostäder representerar det största köpet de flesta kommer att göra under sin livstid. Bostadsmarknaden är som många andra marknader nästan omöjlig att tajma in. Den bästa tiden för potentiella köpare är när de hittar en bostad som de gillar, som möter familjens nuvarande och förutsebara behov och som de har råd med.
Om de är i en ekonomisk position att köpa hem för 6 respektive 9,5 miljoner, planerar de förmodligen att bo där länge, så på lång sikt spelar det ingen roll när de köpte det eftersom de kommer att bo där oavsett vilket håll marknaden går åt. Men hade de funderat på att köpa bostäderna som en kortsiktig investering, skulle det innebära större risk.
Det svårt att uppmana blivande husägare att vänta på bättre villkor, jag menar de har blivit invaggade i den här sagan om att bostäder bara stiger, så målstolpen för att samla in en handpenning flyttar på sig helatiden, och det finns ingen garanti för att det finns samma förhållanden imorgon som kommer att vara bättre (totalt sett) än dagens. Att komma in på bostadsmarknaden är alltid en bra början.
Men jag tittar på den här bostadsmarknaden, och jag tittar på bolåneräntorna som bara fortsätter att stiga...jag kan bara inte se hur det här kommer att sluta i något annat än en katastrof.
Två saker är iallafall satta i sten: Riksbanken blåste upp bubblan på bostadsmarkaden, och Riksbanken har nu poppat bubblan på bostadsmarknaden.