Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
100 döda israeler är ändå fler än på väldigt länge. när dödades 100 israeler på en dag senast? 1973?

Bara av det jag sett nu så tvivlar jag starkt på att det bara är 100 döda israeler...

De går inte bara på soldaterna utan allt och alla. Fanns en video där asen gått in och avrättat ett helt rum fullt med barn... jag stängde av videon tämligen snabbt.

Så nej, 100 tror jag bara är en önskesiffra.
Citera
2023-10-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Snart rullar Abrams på Gazas gator. Är ganska övertygad om att det här var början på slutet för Gaza. Israel kommer hävda ”precisionsbombningar”.

Frågan är vad som kommer ske förutom att Gaza Kommer vara en ogästvänlig plats att leva på framöver.
Israel lämnade Gaza och övergick till en blockad längs gränserna snarare än trupper på marken och bosättningar för att det var för dyrt att kontrollera ett så tätbefolkat område med en fientlig befolkning. Detta problem kvarstår om inte Israel skall gå in för ett totalt folkmord. Några tusen döda som i tidigare konflikter leder bara till mer hat och desperation bland överlevarna.
Citera
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Extremt troligt att Mossad visste om det. De har ju folk överallt. Inom Hamas och en sådan här operation kräver ju att väldigt många inom Hamas vet om det innan.

Sedan Mossad kanske tyckte det var bra. Det var längesedan krig. Dags igen. För man vet ju att det är ju inget hot mot landet Israel det här. Mer sluter bara israeliter samman.

Tycker helt klart det är troligt. Men Hezbollah kan också ha varit med i det hela. De kanske besitter intelligens att genomföra något sånt här? De kanske kommer ta upp sina vapen nu? Det är såklart bara spekulationer.
Citera
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Hizbollah menar nog allvar med deras hot.

Det blir bara mer och mer intressant det här. Jag tror att kroknäsorna kommer att få det jobbigare än på mycket, mycket länge.

Twitter-rykten indikerar att Syrien mobiliserar i riktning mot Golanhöjderna. En markinvasion av Gazaremsan skulle möjligen kunna innebära motåtgärder från både Hizbollah och Syrien.
Citera
Medlem
Världens mest muppiga konflikt.

De har bråkat i 2000år. Inget kommer förändras av dagens attacker heller.
Citera
2023-10-07, 16:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Du utgår från ett grundfel: palestinierna får det inte bättre varken i Gaza eller på Västbanken. I Gaza är blockaden fortfarande vägen för någon utveckling, fiskare kan inte använda sin egen kust man kan inte ta sig därifrån på semester eller hälsa på släktingar på Västbanken eller någon annanstans.

På Västbanken och i östra Jerusalem fördrivs palestinierna från sina hem och hela byar tas över av bosättare.

När det är ”lugnt” i konflikten så betyder det att palestinierna får det sämre. Där har du anledningen till att Hamas kan rekrytera.

Så du menar att palestinierna får det bättre nu, med nästan 2000 dödade och sårade bara senaste dygnet, än de hade det för en vecka sedan?

I call BS on that.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Heter de inte så? De amerikanska pansarvagnarna?

Israel har egenutvecklade stridsvagnar. Merkava.
Citera
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är nästan på dagen 50 år sedan inledningen på Yom Kippur-kriget 1973, det som inledningsvis i alla fall får anses vara det mest framgångsrika försöket från Arabstaterna att anfalla Israel. Har inte Israel förberett sig på någon slags "jubileums-attack" så måste man se över sitt underrättelse- och förvarningssystem.

Nu får vi hoppas att Israel, likt 1973, slår tillbaka snabbt och hårt - och att man slår dövörat till när Palestinakramare i Europa börjar yla om hur synd det blir om det palestinska "folket", som till stor del bär ansvar för anfallet. Lika litet som att Europa kan ha ett aggressivt Ryssland på sin tröskel, kan Israel ha ett aggressivt tveksamt statsreglerat Hamasistan vid sin gräns. Här krävs hårda tag och genomgripande effekter.

Och inga flyktingar till Sverige, och inget mer svenskt bistånd dit...
Citera
2023-10-07, 16:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag är helt enkelt ingen konspirationsteoretiker och du har såklart noll koll på vad tex Mossad ev. missat eller tillåtet.

Det räcker för mig.

Du skrev först det räcker med ingen konspirationsteoretiker. Sedan redigerade med attack mot mig. Som du tänkte där är just varför det blir krig. Det räcker liksom aldrig. Du måste få sista ordet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Jag förstår inte hur väst ledare kan tycka detta är dåligt. Hamas gör ju exakt samma som Ukraina. De försvarar sig och försöker ta tillbaka sitt land från inkräktarna. Skillnaden här är att vi inte skickar vapen till Hamas och hjälper till...
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jämfört med en normal ratio med typ en död israel - 70 döda palestinier är det en grym framgång för Hamas så här långt.

Extrem framgång faktiskt. Men hur ser det ut om 48h?
Citera
2023-10-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Det är fruktansvärt vad som kommer hända (och händer i Gaza) och jag önskar att folket där någon gång förkastar sitt korrupta ledarskap, och avsäger sig sin ondskefulla sataniska religion, och sluter fred med Israel.

Fruktansvärt.

Det kommer inte gå så bra för Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in