2023-10-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
F35 är VTOL?
Nei, den er STOVL.
Citera
2023-10-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Fantasier. Finns inget som tyder på att de maktbärande skikten i Ryssland eller ryska folket skulle vara missnöjda med Putin, förutom på marginalen. Den franska "nya högern" pratar ibland om att "framtiden tillhör dem med längst minnen". Vad detta innebär i praktiken är att de folk/nationer som glömmer sitt förflutna är dömda gå under. Putin och Ryssland förstår detta enkla faktum.

Det finns enl mig inte mycket som tyder på att det robusta ryska folket kommer gå under i närtid eller avsätta Putin - till skillnad mot folken i västeuropa som alla är ute på en dödsmarsch mot undergången.
Vari består det robusta? Jag har verkat i Rysslands industri i många år men aldrig uppfattat att någon ryss är robust.

Bor du i Ryssland? Eller har du jobbat där? Låt oss i så fall utbyta erfarenheter.
Jag har jobbat med industrier från öst till väst och har väldigt mycket erfarenhet med att jobba med ryssar.

Den enda robustheten jag har upplevt med ryssar är att de står ut med grusvägarna och brist på vatten i bostäderna. Är du av annan uppfattning?
Citera
2023-10-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de kan få mer volym istället för vad de förlorat, men det blir lika dålig kvalitet.

För varje utslaget system (+30/dygn) så försvinner också en pjäsbesättning på 5-7 man. Det tar några månader att basutbilda en pjäsgrupp om man vill få lite hastighet och faktiskt träffa något också. Slår man ut eldledning/beräkning också så är eventuellt kvarvarande pjäser i stort verkningslösa.
Citera
2023-10-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Ryssarna vet vad som sker i verkligheten och tar inte notis om sagor.

Det är därför de utrymmer Sevastopol just nu.

Ivan på gatan håller käft, det är straffbart att säga sanningen i Ryssland.
Citera
2023-10-06, 20:18
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nei, den er STOVL.
Har ryssen något motsvarande?
Citera
2023-10-06, 20:21
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nä inte i nivå med USA men likväl en stormakt med förmåga att projicera makt såväl ekonomiskt militärt och politiskt . Föreställ dig att Kina bara som en blixt från en klar himmel börjar dumpa värdepapper/fonder/valutor föreställ dig att de sedan gör det mot ett valfritt land ..... Det finns folk i tråden som inbillar sig att Kina står på Rysslands sida i kriget . Inget kunde vara mer fel . Kina står på Kinas sida och de drar vinning från alla sidor samtidigt som de tar till sig kunskaper och bidar sin tid .
Kina är väl mer beroende av väst i alla fall!

Skulle de behöva välja nu är det nog givet.

Kineserna tänker nog mer långsiktig än Putin.

Det här kriget gynnar än så länge kina.

Putin bör akta sin rygg...
Citera
2023-10-06, 20:24
Medlem
Citat:
Har ryssen något motsvarande?
Nei, ikke når det gjelder fly.
Det meste Russland driver med blir halvveis grunnet all korrupsjonen som gjennomsyrer landet.
Citera
2023-10-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ja träffsäkerheten på allt ryskt kan ju ifrågasättas?

Det faktum att de oftast bara lyckas träffa skolor, sjukhus, marknader och torg, kan knappast skyllas på dålig träffsäkerhet?
Nu ska vi inte vara sådana. Faktum är att en stor andel av de ryska artillerisalvorna har träffat rätt kommun, och nästan varje gång har det orsakat ett hål i en åker. De har helt enkelt plöjt med artilleri. Däremot har de vanligen inte träffat något militärt, men siktar man på en stad så finns ändå chansen att träffa något. Den bottenlösa ryska korruptionen gör att träffsäkerheten idag inte är mycket bättre än under WW2 (och något säger mig att ryssarna var sämst även då), samtidigt som vi i väst förväntar oss avvikelser i träffbilden som mäts i decimeter (centimeter vid "smarta" projektiler).

De Mordkoreanska som nu ska levereras påstås hålla en osedvanligt låg kvalitet också enligt rysk standard. Men vad kan man förvänta sig från 50+ år gamla piratkopior av ett ganska undermåligt original. Frågan är hur stor % av den mordkoreanska ammunitionen som kommer att explodera i samband med avfyring.
Citera
2023-10-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja verkligen. Det är bakslag på bakslag. Missbedömning på missbedömning. Gång på gång åker ryssarna på bögstryk när de försöker sig på nåt offensivt. De kanske inte ens skydda Krim. Ryssland är ett patetiskt jävla pajasland, men så blir det när gamla korrupta kommunister försöker styra ett land efter eget huvud. Tom Sovjet funkade bättre än den kriminella organisation som vissa kallar landet Ryssland.

Jag håller inte med, Sovjets styrka var att dom kunde suga ut länderna i Warszavapakten.
Det är ju självklart så att det var en geopolitisk katastrof för ryssland när länderna som dom födde dom började stå på egna ben i stället för att mata ryssen.
Citera
2023-10-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Jag håller inte med, Sovjets styrka var att dom kunde suga ut länderna i Warszavapakten.
Det är ju självklart så att det var en geopolitisk katastrof för ryssland när länderna som dom födde dom började stå på egna ben i stället för att mata ryssen.
Och Rysslands enda kort att behålla det är våld. Alternativet vore ju att göra upp med sitt beteende och ansluta sig till resten av den friare delen av världen. Det går ju inte för sig.
Citera
2023-10-06, 20:53
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Nu ska vi inte vara sådana. Faktum är att en stor andel av de ryska artillerisalvorna har träffat rätt kommun, och nästan varje gång har det orsakat ett hål i en åker. De har helt enkelt plöjt med artilleri. Däremot har de vanligen inte träffat något militärt, men siktar man på en stad så finns ändå chansen att träffa något. Den bottenlösa ryska korruptionen gör att träffsäkerheten idag inte är mycket bättre än under WW2 (och något säger mig att ryssarna var sämst även då), samtidigt som vi i väst förväntar oss avvikelser i träffbilden som mäts i decimeter (centimeter vid "smarta" projektiler).

De Mordkoreanska som nu ska levereras påstås hålla en osedvanligt låg kvalitet också enligt rysk standard. Men vad kan man förvänta sig från 50+ år gamla piratkopior av ett ganska undermåligt original. Frågan är hur stor % av den mordkoreanska ammunitionen som kommer att explodera i samband med avfyring.
Ja vi får vänta med spänning på och om de koreanska granaterna kommer!

Hoppas på att det är samma batcher som Sovjet skänkte NK under kriget mot syd!
Citera
2023-10-06, 20:56
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA är ju absolut starkast. Ryssland var en regional stormakt innan kriget men tappar snabbt den statusen vilket visades i Azerbajdzjan och hur Kazakstan tagit avstånd från dem. De är fortfarande en stor kärnvapenmakt dock. Kina är nog starkare än Ryssland nu, men också en regional stormakt, inte en global. Indien är på väg dit också.

Sedan kan man väl se NATO som en egen mäktig militärmakt där GB och Frankrike är ledande med sina kärnvapen. NATO minus USA är nog näst mest mäktiga efter USA.

Mina tankar i alla fall men jag har ju inga "källor" på det.
Bra sammanfattning i alla fall!

Att Putin skulle våga sig på ett anfall med kärnvapen är ju helt orimligt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in