Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Sedan start har ni sagt att Rysslands förmåga är kass och snart slut. Kan det vara så att ni inte vet vad ni snackar om? Ni har inte koll, det är bara att erkänna nu.
Att Ryssland har backat sig till ett läge där Ukraina sitter djupt i skiten är ju facit.
Jag tror inte att jag har uttalat mig om rysk kvantitets varaktighet. Däremot är den ryska militära förmågan vad avser operationer, ledarskap och teknisk förmåga alldeles tydligt bristfällig. Ryssland har däremot följande faktorer på sin sida:
- Fullständig hänsynslöshet, både mot egen trupp, fienden och civilbefolkningen.
- Innehav av kärnvapen, vilket torde vara det viktigaste skälet till att Ukraina inte får tillräcklig hjälp.
- Oerhörda mängder krigsmateriel, vilket även om en stor del är av äldre slag så klart har stor betydelse.
Nu förefaller, av rapporter att döma, det ryska artilleriet nötas ner och deras artilleriammunition sina. Samtidigt har också Väst allt svårare att förse Ukraina med ammunition, delvis beroende på att Ukraina fortfarande till stor del nyttjar rysk/sovjetisk standard, vilket Väst inte har så stora mängder av.
Det kan till slut mycket väl handla om vilken sida som kvantitativt kulminerar först, på slagfältet.