2023-10-01, 18:04
Medlem
När jag ska sova måste allt vara stängt - bardrummadörr, garderob, skaferier. Annars kan jag inte slappna av och komma till ro o sova. Är det nån annan som är likadan? Finns det nån förklaring?
Citera
2023-10-01, 18:06
Bannlyst
Öppna dörrar kanske ger en känsla av att vara lite utelämnad. Man är "oskyddad" när man är som mest sårbar. De allra flesta sover även med fötterna mot dörren, för att vara bättre beredd vid eventuell attack. Sånt där är inprogrammerat i oss och de flesta är sannolikt inte ens medvetna om att de gör så.
Citera
2023-10-01, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Öppna dörrar kanske ger en känsla av att vara lite utelämnad. Man är "oskyddad" när man är som mest sårbar. De allra flesta sover även med fötterna mot dörren, för att vara bättre beredd vid eventuell attack. Sånt där är inprogrammerat i oss och de flesta är sannolikt inte ens medvetna om att de gör så.
Sover med fötterna mot dörren? Man ställer sängen där den bäst får plats och det behöver inte nödvändigtvis vara vänd mot en dörr.
Citera
2023-10-01, 18:18
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
När jag ska sova måste allt vara stängt - bardrummadörr, garderob, skaferier. Annars kan jag inte slappna av och komma till ro o sova. Är det nån annan som är likadan? Finns det nån förklaring?
Var det samma när du var barn? Att dina föräldrar hyshade alla och att det ska vara tyst och stängt? I så fall har du problemet där.
Senast redigerad av Dimpen 2023-10-01 kl. 18:20.
Citera
2023-10-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Så är det nog har inte tänkt på det
Citera
2023-10-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Var det samma när du var barn? Att dina föräldrar hyshade alla och att det ska vara tyst och stängt? I så fall har du problemet där.
Vad menar du med ” hyshade alla att det ska va tyst”? Har alltid sovit i eget rum med dörren stängd och därför alldrig hört nåt från föräldrar som tex satt o kollade tv
Citera
2023-10-01, 18:25
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Vad menar du med ” hyshade alla att det ska va tyst”? Har alltid sovit i eget rum med dörren stängd och därför alldrig hört nåt från föräldrar som tex satt o kollade tv
Kanske uttryckte mig oklart. Mitt åt. Jag menar för att dina föräldrar gav dig otryggheten att inte kunna ha öppna dörrar när det ska sovas.
Citera
2023-10-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Kanske uttryckte mig oklart. Mitt åt. Jag menar för att dina föräldrar gav dig otryggheten att inte kunna ha öppna dörrar när det ska sovas.
Det är väl snarare så att många barn behöver ha dörren öppen för att känna sig tryggare? Behöver man inte det är det väl logiskt att ha dörren stängd så man inte störs av ljud eller ljus?
Citera
2023-10-01, 18:33
Avslutad
Jag är likadan. Har svårt att sova om inte sängkammardörren är stängd. Det känns som om nån enkelt kan smyga sig på mig. Det gäller även garderoben i rummet, är den på glänt känns det som om nån står och kikar på mig genom springan. Så den ska absolut vara stängd. Nu är detta inget större problem och jag kan nu som vuxen givetvis sova med öppna dörrar, men helt bekväm är jag inte så allt är stängt.

Detta hänger med sen barndomen då jag var ganska så mörkrädd! Sen är det säkert en överlevnadsgen som gör sig påmind när tiderna var annorlunda.
Citera
2023-10-01, 18:35
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Då är säkert en vana du hade som barn helt enkelt som du fortsätter med som vuxen, att du vill ha t.ex. dörren till sovrummet stängd.

Vi hade alla dörrarna öppna till alla rum, något som jag också måste ha idag.
Citera
2023-10-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jag är likadan. Har svårt att sova om inte sängkammardörren är stängd. Det känns som om nån enkelt kan smyga sig på mig. Det gäller även garderoben i rummet, är den på glänt känns det som om nån står och kikar på mig genom springan. Så den ska absolut vara stängd. Nu är detta inget större problem och jag kan nu som vuxen givetvis sova med öppna dörrar, men helt bekväm är jag inte så allt är stängt.

Detta hänger med sen barndomen då jag var ganska så mörkrädd! Sen är det säkert en överlevnadsgen som gör sig påmind när tiderna var annorlunda.

Skönt att jag inte är ensam. Försöker du trotsa ”rädslan” ibland?
Citera
2023-10-01, 18:38
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Det är väl snarare så att många barn behöver ha dörren öppen för att känna sig tryggare? Behöver man inte det är det väl logiskt att ha dörren stängd så man inte störs av ljud eller ljus?
Håller ju med. Det är just det jag vill belysa. Men vissa föräldrar tror av någon anledning att det ska vara tyst oxh mörkt och även gärna dörren stängd när barnen ska sova. Det ger definitivt inte trygghet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in