Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-27, 22:39
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tråden heter bokstavligen "Ni som jobbat ett helt liv ....". Tycks väl antyda att man är inne på arbetsmarknaden, va?

Med tanke på att det finns personer som inte kan läsa en trådrubrik så är jag inte förvånad.

Har du hört talas om anstälningsformerna "visstidsanställning, timanställning osv? Men det tvekar jag på då du fick din tillsvidareanställning som ett brev på posten av din fars kompis.
Citera
2023-09-27, 22:46
Medlem
Jag har sett det flera gånger och det gemensamma är tråkiga livshändelser som radas upp efter varandra. Diagnoser kanske och dåligt självförtroende med en smula självömkan och lathet men också otur.

Tror du behöver ha en mera ödmjuk syn på att om du plötsligt blir sjuk, räntan höjs, din fru träffar en annan, sonen har problem i skolan, du får en ny chef som inte gillar dig, sjukdomen förvärras, frun sticker, sonen börjar sälja droger, blir av med jobbet, morsan dör… Det är inte alla som hittar tillbaka till livsglädjen vid 55.
Citera
2023-09-27, 22:52
Jag läste någonstans att sex eller sju av tio svenskar inte kan trolla fram om det var tio eller femton tusen kronor kontant på 24 timmar ifall de drabbas av en oväntad utgift. Det måste suga så stenhård kuk, att ha kastat bort hela sitt liv på att knega och släpa och sedan lurats in i konsumismen eftersom vi värderar varandra utifrån de prylar vi visar upp. Och sedan, efter ett helt liv av tidiga morgnar och slaveri, inte kunna få fram tiotusen kronor eftersom allting är omsatt i skit. Resor för Instagram, prylar för att skryta med, prenumerationer, avbetalningar, redan halvgammal teknik och annat bjäfs.

Människor lever inte det liv de själva önskar utan det liv de tror att andra förväntar sig från dem. Därför blir det såhär.
Citera
2023-09-27, 23:03
Medlem
Missbruk, sjukdomar, köpa skit (standard). Väldigt många människor äter alla sina luncher på restauranger 7 dagar i veckan. Det blir vad? Typ 10 gånger dyrare än att göra egna matlådor? Helt okej att göra - men de som sedan har mage att gnälla över sin kassa ekonomi... Fram med hagelbrakarn liksom.
Citera
2023-09-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Missbruk, sjukdomar, köpa skit (standard). Väldigt många människor äter alla sina luncher på restauranger 7 dagar i veckan. Det blir vad? Typ 10 gånger dyrare än att göra egna matlådor? Helt okej att göra - men de som sedan har mage att gnälla över sin kassa ekonomi... Fram med hagelbrakarn liksom.

Nog för att ute luncher kostar på men tio gånger dyrare? För en rättvis jämförelse måste väl ändå hyfsat likvärdig mat ingå i kalkylen? Vad ligger en lunch på i snitt nu? 119 som snitt i landet? Hur många normala matlådor får du för 11,90?
Citera
2023-09-27, 23:22
Medlem
Egendom som tagit en livstid att bygga upp kan mycket snabbt förloras i skiljsmässor, vilket blivit vanligt.
Citera
2023-09-27, 23:25
Medlem
Ätit gott, druckit, rökt, festat, shoppat, åkt charter, bjudit tjejer på drinkar, ägt roliga bilar, gått på konserter, haft någon dyr hobby. Ingen svårighet att spendera pengar på allt kul som finns.

Jag kan tycka det är mer sorgligt med folk som sparar hälften av allt de tjänar och sedan dör med berg av pengar som de aldrig fått någon glädje av. Men jag antar att deras arvingar blir glada.
Citera
2023-09-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Aldrig blivit uppfostrad till hur man hanterar pengar. Svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden, utnyttjad, blivit tvingad till att ta lån för att kunna försörja sig. Dragit på sig dyra hobbys och/eller beroenden.

Den stora frågan tycker jag egentligen är hur det kan finnas människor som inte förstår basala saker som dessa. Tror du att alla människor föddes med silversked i munnen likt dig?
Så du har inget eget ansvar att lära dig?

Finns massor av människor som vuxit upp i dysfunktionella familjer och sedan bestämt sig, läst upp betyg börjat på universitet eller yrkesutbildning med goda chanser att få jobb sen har de bostad, bil och kapital undansparat när de är 30.

Vet själv hur det var när man var 20 och pengarna va slut på kontot 1 vecka innan lön varav man fick skippa utgång med polarna och äta gröt.
Polletten trillar ner och man börjar spara som en vuxen individ.

Kom du inte ditt som 20 åring?
Citera
2023-09-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
Nog för att ute luncher kostar på men tio gånger dyrare? För en rättvis jämförelse måste väl ändå hyfsat likvärdig mat ingå i kalkylen? Vad ligger en lunch på i snitt nu? 119 som snitt i landet? Hur många normala matlådor får du för 11,90?
Behöver ju inte äta som en gris eller? Du är ju hemma om 5 timmar
Citera
2023-09-27, 23:50
Medlem
KSOEskribents avatar
Hittills har ingen av dessa som TS anekdotiskt berättar om framträtt. Antingen så hänger inte dessa på Flashback eller också så är det synnerligen ovanligt att någon 40+:are är barskrapad. All tillgänglig förmögenhetsstatistik talar dessutom emot detta. Mediansparandet hos olika banker är progressivt stigande med ålder.
Citera
2023-09-27, 23:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Har du hört talas om anstälningsformerna "visstidsanställning, timanställning osv? Men det tvekar jag på då du fick din tillsvidareanställning som ett brev på posten av din fars kompis.

Återigen, sötnos: Tråden heter "Ni som jobbat ett helt liv...". Låter inte riktigt som att det omfattar folk som endast haft tillfälliga anställningar under 40+ års tid, va?

Men alltid kul med folk som inte kan erkänna att de har fel. Sorgligt, men kul.
Citera
2023-09-27, 23:53
Medlem
Vad som hände var att staten valde att ta ca 70% i skatt samt dolda avgifter. Därför har många inte så mycket kvar att lägga i spargrisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in