Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Ju mer jag lär mig om området, desto mer fundersam blir jag över sättet att bygga den befintliga vägen.
Om jag förstått rätt så är den underliggande berggrunden inte alls slät; små bergåsar/partier sticker upp i dagen, eller nästan, och däremellan är det djupa (upp till åtminstone 20 meter) fickor med lera, grus, jord. Geologiskt insatta verkar mena, att förr eller senare uppstår större skred där de här fickorna ger sig iväg nedåt och drar med sig allt som är i vägen.
Att då bygga vägar som ligger direkt på marken är ju som att be om problem. Förr eller senare kommer ett skred som sopar undan vägen. När man tittar på kartor över E6 förefaller det som om det aktuella området bara är ett av flera med liknande förhållanden. När och var kommer nästa skred?
Ett mer hållbart sätt att bygga vore att bygga flera korta hängbroar där pylonerna förankras i de bergspartier som ligger ytligt, och att fundamenten utformas så att de tål belastningen av glidande jordmassor.
Kanske blir det dyrare att bygga (men är det helt säkert?), men vad sparar man inte på att undvika situationer som den nu uppkomna? Det kommer att kosta avsevärda summor att återställa vägen, de förstörda byggnaderna kostar åtskilliga miljoner, och den samhällsekonomiska förlusten av längre restider och nedstängda företag blir betydande.
Med korta hängbroar blir pylonernas höjd dessutom begränsad, och därmed byggkostnaderna.
Hade man inte rört den här åsen/kullen/bergmassivet så hade nog risken för skred varit extremt låg. Det har trots allt inte hänt något på en herrans massa år, kanske inte sedan kullen bildades.
Alla träd och annan vegetation har i alla tider fångat upp och lett bort (en hel del av) nederbörden och förhindrat den att nå den underliggande leran.
Att ta bort all vegetation och sedan belasta dessa dalgångar/fickor (alltså de som ligger mellan bergsklackarna) med 10,000 tals, kanske 100,000 tals ton jord och grus som gjorts här är vad som lett till katastrofen, inget annat.
Det är inga problem med att förlägga vägar där det finns lera så länge som man inte skapar konstgjorda laviner som gjorts här och även vid raset i småröd/munkedal 2006.
Jag tror att inga sådana här projekt kommer att bli tillåtna i framtiden om det finns underliggande lerlager och marken lutar det allra minsta.