2023-09-25, 22:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kriget slutar senast veckan efter att Trump blir president. Då får Putin hela klabbet.

Vill Ukraina finnas kvar måste de köra ut ryssarna innan.

Det var också en teori…
Citera
2023-09-25, 22:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Utmaningen är ju hur parterna skall hantera ett utnötningskrig. Trots att Ukraina skördar framgångar så spår ju Ukraina själva enligt många dem att kriget kommer pågå minst till 25-26. Och då blir ju resurser i manskap och ammunition väldigt viktigt med.

Utnötningskrig innebär inte i det här fallet att man bara angriper motståndarens militära resurser utan man nöter också ner stridsvilja, politisk beslutsamhet, begränsar den politiska och ekonomiska handlingsfriheten, tvingar myndigheten att ställa landet på krigsfot och i största allmänhet ställer till det för Ryssland.

Hur länge ryska allmänhet och den ryska eliten har tålamod med Putin och den i Kreml gällande världsbilden vet man kanske inte (det är ju inte alldeles rationellt, det här) men att status quo skall råda i flera år till förefaller inte så troligt. Bland annat måste Rysslan nu släppa precis all utrikespolitik, man har inga gåvor att ge till intresserade partners i Asien, Mellanöstern eller Afrika och löften om beskydd blir ju allt mindre trovärdiga.
Citera
2023-09-25, 22:17
Medlem
Citat:
Kriget slutar senast veckan efter att Trump blir president. Då får Putin hela klabbet.

Om det är ryska planen känns den inte 100% genomtänkt.
Citera
2023-09-25, 22:18
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag utgår ifrån information om att Ryssland nu helt och hållet dominerar och har format slagfältet därefter.
Det är den information jag har och försöker förklara utifrån det.
Du menar att kvarlämnade ryska lik och utbrända stridsfordon är den dominerande bilden på slagfältet? För det är det enda de har lyckats dominera med det senaste halvåret.
Citera
2023-09-25, 22:22
Medlem
kibokos avatar
Citat:

Knappast. Även om Trump mot förmodan blir president igen så lär hans militära rådgivare förklara för honom vilken vinstaffär det är att låta Ukraina neutralisera Ryssland med avdankade vapen som ändå köade för skrotning.
Citera
2023-09-25, 22:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Haha, charaderna i Nazi-Ryssland rullar vidare alltså. Idag uppdaterades kräket Kadyrovs Tg med en film där en av hans söner försöker spöa upp en försvarslös fånge. Det ser helt efterblivet ut enligt min åsikt iaf. sen svara Adam Delimkhanov att det var bra gjort av sonen. Både RK och AD ryktas ju vara döda för helsike!!

https://x.com/NatalkaKyiv/status/1706403376395673647
Citera
2023-09-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Utnötningskrig innebär inte i det här fallet att man bara angriper motståndarens militära resurser utan man nöter också ner stridsvilja, politisk beslutsamhet, begränsar den politiska och ekonomiska handlingsfriheten, tvingar myndigheten att ställa landet på krigsfot och i största allmänhet ställer till det för Ryssland.

Hur länge ryska allmänhet och den ryska eliten har tålamod med Putin och den i Kreml gällande världsbilden vet man kanske inte (det är ju inte alldeles rationellt, det här) men att status quo skall råda i flera år till förefaller inte så troligt. Bland annat måste Rysslan nu släppa precis all utrikespolitik, man har inga gåvor att ge till intresserade partners i Asien, Mellanöstern eller Afrika och löften om beskydd blir ju allt mindre trovärdiga.

Tror du gör misstaget att anta att logik är något som gemene ryss har lyckats appropriera. Ryssarna må vara europeer men de saknar ”normal” västerländsk fundamenta.

Tycker det är obegripligt att sanktionerna mot ryska medborgare i Ryssland och annorstädes inte är mycket större. Det är bara maffia. Enda sättet att hitta alla är att utvisa alla ryska medborgare. Hårt. De kan ju ansöka om asyl. Sanningen är ju att Putin inte slutar. Så, väst är för svaga. Dags därför att visa något annat.

Jag tycker inte ryssar skall vandra fritt i EU just nu.
Citera
2023-09-25, 22:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Knappast. Även om Trump mot förmodan blir president igen så lär hans militära rådgivare förklara för honom vilken vinstaffär det är att låta Ukraina neutralisera Ryssland med avdankade vapen som ändå köade för skrotning.

En annan anledning till att den fortfarande rätt så hypotetiske president Trump avvaktar med att kasta åt Putin vad han suktar efter är ju att ingen har en aning om vad som händer då Ryssland krackelerar och att ha ett gott förhållande med Putin, men ett riktigt dåligt förhållande till EU och NATO ligger inte i den mannens intresse vare sig nu eller senare.
Citera
2023-09-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko

Trump tycker inte att Usa ska lägga sig i. Han har ju även sagt att han vill upplösa Nato.
Citera
2023-09-25, 22:34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Lavrov var en gång i tiden en respekterad och ansedd företrädare för Ryssland. En levande legend, snudd på.

Och nu är han mest en parodi på sig själv. Det verkar nästan som om han är minister enbart för att slippa hamna fängelse eller bli avrättad. Han gör ingen nytta idag. Putin borde sluta plåga honom och istället föra fram någon som åtminstone verkar tro på vad hen säger.

Jag tycker uppriktigt synd om Lavrov som förnedras och dras i smutsen på detta sätt. Men det är, antar jag, bara ytterligare ett utslag av att ryssarna struntar i människorna.

Vill starkt påminna mig att jag läst att han bett att få gå i pension redan för flera år sedan men Putin vägrade godkänna det. Nu står han istället där och tvingas försvara Putin och ett krig han nog själv inser inte går så bra. (Vad han själv innerst inne tycker och tänker kommer vi kanske aldrig säkert få veta.)
Citera
2023-09-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ajdå. Ett potentiellt brott mot krigets lagar.

Ja man såg tydligt alla vita flaggorna när de körde mot ukrainarna för att ge sig.. /S
Citera
2023-09-25, 22:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Tror du gör misstaget att anta att logik är något som gemene ryss har lyckats appropriera. Ryssarna må vara europeer men de saknar ”normal” västerländsk fundamenta.

Tycker det är obegripligt att sanktionerna mot ryska medborgare i Ryssland och annorstädes inte är mycket större. Det är bara maffia. Enda sättet att hitta alla är att utvisa alla ryska medborgare. Hårt. De kan ju ansöka om asyl. Sanningen är ju att Putin inte slutar. Så, väst är för svaga. Dags därför att visa något annat.

Jag tycker inte ryssar skall vandra fritt i EU just nu.

Logik har man nog, men den begriper inte vi. Men sådan logik (konsekvenstänk) som man BORDE ha haft skulle ju inneburit att man absolut inte ställde till med allt detta.

Men när det blir uppenbart för allmänheten att man inte skyddar sin position som "stormakt" (man har kärnvapen i tillräcklig mängd för det, men inte längre konventionella styrkor) och kastar bort all goodwill man någonsin haft i tredje världen, så kan det gå fort. Det måste (som jag också faktiskt skrev) naturligtvis inte bli på det sättet, men ett mångårigt "fosterländskt krig" tror jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in