2023-09-25, 19:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är rätt intressant. Det vi har nu är ju ett War of Attrition.

Ett genombrott på frontlinjen är så klart bra för Ukrainas del men vad vi ser är ju att Ryssland ställt upp enorma resurser för att offensiven inte ska gå längre och Ukraina investerar troligtvis även de enorma resurser i att offensiven ska gå längre. Slaget om den södra fronten kommer att avgöras här. Kan Ryssland fortsätta tillföra resurser eller kan de de inte? Kan Ukraina fortsätta pusha eller inte?

Det handlar nog inte om att fronten går fram eller tillbaka 1km hit eller dit längre, utan snarare att den som kroknar först förlorar hela det södra slaget på ett bräde.
T&P la precis upp en film som spekulerar lite som du gör. Sen får man se om detta är huvudstyrkan från UAF eller om de planerar att sätta in en attack på annan plats också??

https://youtu.be/YEDIiQ-up3s?si=iwpKj33Xa0TnUBZQ
Citera
2023-09-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Och varför har man inte gjort så då?

Uppenbart sitter du bara och tramsar och försöker sabotera tråden med ditt dravel.

Såna trådsabotörer som du borde livstidsbannas!

Jag utgår ifrån information om att Ryssland nu helt och hållet dominerar och har format slagfältet därefter.
Det är den information jag har och försöker förklara utifrån det.
Citera
2023-09-25, 19:54
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är rätt intressant. Det vi har nu är ju ett War of Attrition.

Ett genombrott på frontlinjen är så klart bra för Ukrainas del men vad vi ser är ju att Ryssland ställt upp enorma resurser för att offensiven inte ska gå längre och Ukraina investerar troligtvis även de enorma resurser i att offensiven ska gå längre. Slaget om den södra fronten kommer att avgöras här. Kan Ryssland fortsätta tillföra resurser eller kan de de inte? Kan Ukraina fortsätta pusha eller inte?

Det handlar nog inte om att fronten går fram eller tillbaka 1km hit eller dit längre, utan snarare att den som kroknar först förlorar hela det södra slaget på ett bräde.
Jag instämmer mycket i det du skriver men hoppas och tror att Ukraina fortfarande har gott om reserver för att mala på. Nu vet vi ju inte hur mycket Ukraina har investerat i detta frontavsnitt men de verkar hålla tillbaka sina mekaniserade förband vilket är positivt. Ryssland har som du säger satsat allt på ett kort och slår AFU Ryssland så är möjligheterna till genombrott goda. Jag tror iaf man har möjlighet att nå fram till Tokmak innan säsongen är över och det skulle vara mycket positivt position i ett kommande utnötningskrig.

En annan mycket positiv aspekt som inte nämns så ofta är att Ryssland gör mottattacker som galningar men lyckas inte mota tillbaka AFU.
Citera
2023-09-25, 19:56
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tekniken kommer från väst svårare är det inte

Jamen vad fan det är att hålla koll på tryck och temperaturer alltså vanlig styr&regler/processteknik. Vi utvecklade det redan på 1800-talet.

Det är som negrerna i Afrika. Dom kan odla kakaobönor men sedan skickas dom vidare till Schweiz som gör choklad och marknadsför det. Ryssarna pumpar olja men kan inte göra produkter utav det. Så jävla efterblivet.
Citera
2023-09-25, 19:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag utgår ifrån information om att Ryssland nu helt och hållet dominerar och har format slagfältet därefter.

Ryssland helt dominerar? Vilket bisarrt uttalande, då Ryssland förlorat allt momentum och inte gjort några framsteg på månader.

Är det de luriga bakåtoffensiverna du syftar på? Eller att fartygen som förstördes låg i torrdocka?
Citera
2023-09-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Eller så får han göra en Prigozjin.
Jobbigt läge

Han har ju fått ett omöjligt uppdrag. Det positiva med detta blir ju att någons huvud kommer rulla. Om det blir hans eget eller chefens får vi se fram emot oavsett vilket så kommer det sannolikt någon ännu mer korkad att ta över.
Citera
2023-09-25, 19:57
Medlem
Citat:

Den information jag har säger att du fabulerar fritt i syfte att förstöra tråden.

Verkligheten ser som vanligt helt annorlunda ut. Men det vet du ju.
Citera
2023-09-25, 19:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jo men militärt är frågan vad Ukraina faktist tjänade på det där svarta havsflottan är inte något hot den ligger parkerad i hamnarna. En propaganda förlust för putin dock.

Ukraina tjänar mycket på att utplåna Rysslands Svarta havsflotta. Bl.a detta:

Citat:
The strategic body of water has been a hot theater of Moscow's full-scale invasion of Ukraine since it began on February 24, 2022. Despite overwhelming naval superiority, Moscow's warships have failed to pacify the area. And now, amid intensifying Ukrainian asymmetric maritime warfare, Russia's famed Black Sea Fleet is being forced out.

Ukraine is embarking on a methodical strategy to "demilitarize" the Black Sea Fleet, Ukrainian experts close to the Defense Ministry have told Newsweek, steadily eroding the support infrastructure needed to keep Moscow's ships afloat and picking off valuable naval assets where possible. As Kyiv looks to isolate—and eventually liberate—Crimea, the Black Sea Fleet's safe spaces appear to be dwindling.

"Their goal is basically to suffocate us economically," Andriy Zagorodnyuk, Ukraine's former defense minister and now an adviser to the Defense Ministry, told Newsweek. "The only way to get out of this situation is to destroy the Black Sea Fleet, to destroy their capability to pursue the occupation of the Black Sea and restore freedom of navigation."

https://www.newsweek.com/ukraine-closing-net-russia-black-sea-fleet-crimea-sevastopol-1828833

Ryssarna försöker hindra Ukrainas import/export via Svarta havet. Men genom att bekämpa och förstöra ryssarnas flotta och flyg i Svarta havet, får Ukraina bort detta hinder. Vilket har stor betydelse för dem ekonomiskt.

Nu vågar knappt ryska fartyg visa sig på Svarta havet. Risken för att bli sänkt är väldigt stor.
Citera
2023-09-25, 19:59
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Lätt att säga så utan källor.
Vi utgår ifrån information om att Ukraina nu helt och hållet dominerar och har format slagfältet därefter.
Det är den information vi har och försöker förklara utifrån det.
Citera
2023-09-25, 19:59
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ryssland helt dominerar? Vilket bisarrt uttalande, då Ryssland förlorat allt momentum och inte gjort några framsteg på månader.

Är det de luriga bakåtoffensiverna du syftar på? Eller att fartygen som förstördes låg i torrdocka?
Det är så mycket bisarra påståenden från rysstomtarna nuförtiden att jag utgår från att de vet hur det egentligen ligger till och bara vill tramsa och trolla i brist på annat.

Eller så är de lika knäppa och världsfrånvända som deras mästare Lavrov som pratar tvärtomska jämt nuförtiden. Han vet att hans eget rykte liksom Rysslands ligger djupt nere i toaletten och att det inte finns något återvändo. Han är krigets Bagdad Bob.
Citera
2023-09-25, 20:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar varit mega-jackpot i Sevastopol 34 officerare dödades och hundratals soldater skadades. Svartahavsflottan lär vara rejält skadat nu:

https://kyivindependent.com/military-russian-black-sea-fleet-commander-33-other-officers-killed-in-sevastopol-strike/
Citat:
Jo men militärt är frågan vad Ukraina faktist tjänade på det där svarta havsflottan är inte något hot den ligger parkerad i hamnarna. En propaganda förlust för putin dock.

Sedan får man inte glömma att sprängningen av Svarta havsflottans HQ även påverkar Ukrainas offensiv i Zaporizhzhia positivt. Alexander Romanchuk, Rysslands högste ansvarige för Zaporizhzhia-fronten, blev svårt skadad under attacken. Och troligen har även ytterligare officerare som är inblandad i markkriget i Zaporizhzhia antingen dött eller skadats.

Citat:
Russia's Colonel General Alexander Romanchuk and Lieutenant General Oleg Tsekov were among those "severely wounded" in the strike, Ukrainian intelligence chief Kyrylo Budanov told Ostap Yarysh, a Pentagon correspondent and anchor at Voice of America news.

"Romanchuk is in charge of Russian forces in Zaporizhzhia where the main thrust of Ukraine's counteroffensive is occurring," Rob Lee, a senior fellow at the Foreign Policy Research Institute, wrote in a post on X. "This suggests that it wasn't just a strike on the Black Sea Fleet HQ, but timed to target key senior leaders during a meeting."

https://www.businessinsider.com/russian-military-commanders-wounded-missile-strike-black-sea-fleet-headquarters-2023-9?r=US&IR=T

Så Ukraina fick flera flugor i en smäll här.
Citera
2023-09-25, 20:38
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:

Telepati med Putin?!😀

Nä ni åker på spö så det sjunger om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in