2023-09-25, 16:12
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Har det kommit ut några psykologiska analyser av Putins nya krav på Sjojgu? Om att han ska lösa situationen inom en månad.

För den som missat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEeqB5/putins-nya-krav-pa-sjojgu

Putin är uppenbarligen fortfarande helt i sin egen bubbla..

Skönt att putin ställer helt orimliga krav på stackars lille shoigu som knappast kommer göra något mirakel vid fronten. Men det är bra se dom misslyckas hela tiden.
Citera
2023-09-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag tror att Ryssland skiter fullständigt i vad andra länder tycker.
De(Ryssland) sitter på kärnvapen och dikterar(tror man) villkoren.
Kina ex, skulle inte säga något, om man gjort detta snabbt och "smärtfritt" med Ukraina.
Men nu gick det inte så, som bekant.

Hur skulle omvärlden regera på om man sa som det är?
"Vi vill ta Ukraina, för att":
1. Inga demokratier i vår närhet som kan smitta ner oss och ta ifrån oss som sitter på makten, våra makt.
2. Vi vill ha mera pengar/resurser. Olja/Gas/Jordarts mineraler. Då sitter vi på också annan förhandlingsmakt.

Jag tror att få skulle vara imponerad. Inte minst skulle detta ge västs ledare råg i ryggen att sätta stopp, här och nu.
Nu kan vi tycka att de tvekar.

Jag håller i allt väsentligt med dig. Men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att Putin, med tanke på att han vill framställa sig som en världsledare (alternativ till västvärlden), ändå inte försöker visa upp något som åtminstone kan ge nån sorts sken även utåt. Men som sagt, kompetenta personer med egna åsikter och eget stöd är inte populära hos diktatorer.
Citera
2023-09-25, 16:18
Medlem
leachs avatar
Bevisen på pissryska krigsbrott växer varje timme.

UN: There's "continuous evidence" Russian forces are "committing war crimes in Ukraine"

There is “continuous evidence" Russian forces are “committing war crimes in Ukraine,” the United Nations Human Rights Council said.

The council alleged that attacks in Ukraine include “unlawful attacks with explosive weapons, attacks harming civilians, torture, sexual and gender-based violence, and attacks on energy infrastructure”
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-09-25-23/h_cbe02cdf2786c8db7280b032cc294ef2
Citera
2023-09-25, 16:21
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag håller i allt väsentligt med dig. Men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att Putin, med tanke på att han vill framställa sig som en världsledare (alternativ till västvärlden), ändå inte försöker visa upp något som åtminstone kan ge nån sorts sken även utåt. Men som sagt, kompetenta personer med egna åsikter och eget stöd är inte populära hos diktatorer.

Men försöker han inte, tycker du?
Via Peskov, Lavrov m fl.
Visa upp sig med Xi m fl.

Han kunde jobba hårdare för det, absolut. Men jag tror hans ego förbjuder honom att gå längre.
Citera
2023-09-25, 16:22
Medlem
President Putin har hårt ställda krav på sin försvarsminister.
På en månad ska Sergej Sjojgu ”styra upp situationen” vid fronten, enligt tankesmedjan ISW:
”Presidenten förväntar sig ett fullständigt upphörande av den ukrainska offensiven”.

Detta framgår av artikel i Aftonbladet. Förutom att stoppa den ukrainska offensiven ska skriver källan att det förts fram krav på att utveckla en plan för att ta över en större stad i Ukraina, till exempel Cherson, Odessa, Kharkiv eller Dnipro. Sjojgu har antagit utmaningen...

Citera
2023-09-25, 16:27
Medlem
Detta är vad ryssarna menar när de säger att de är villiga att ”förhandla”: https://tass.com/world/1679849

”Ukraine to either surrender on Moscow’s terms or cease to exist” - Vyacheslav Volodin, speaker of the Russian State Duma
Citera
2023-09-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Men försöker han inte, tycker du?
Via Peskov, Lavrov m fl.
Visa upp sig med Xi m fl.

Han kunde jobba hårdare för det, absolut. Men jag tror hans ego förbjuder honom att gå längre.

Lavrov var en gång i tiden en respekterad och ansedd företrädare för Ryssland. En levande legend, snudd på.

Och nu är han mest en parodi på sig själv. Det verkar nästan som om han är minister enbart för att slippa hamna fängelse eller bli avrättad. Han gör ingen nytta idag. Putin borde sluta plåga honom och istället föra fram någon som åtminstone verkar tro på vad hen säger.

Jag tycker uppriktigt synd om Lavrov som förnedras och dras i smutsen på detta sätt. Men det är, antar jag, bara ytterligare ett utslag av att ryssarna struntar i människorna.
Citera
2023-09-25, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
President Putin har hårt ställda krav på sin försvarsminister.
På en månad ska Sergej Sjojgu ”styra upp situationen” vid fronten, enligt tankesmedjan ISW:
”Presidenten förväntar sig ett fullständigt upphörande av den ukrainska offensiven”.

Detta framgår av artikel i Aftonbladet. Förutom att stoppa den ukrainska offensiven ska skriver källan att det förts fram krav på att utveckla en plan för att ta över en större stad i Ukraina, till exempel Cherson, Odessa, Kharkiv eller Dnipro. Sjojgu har antagit utmaningen...

Oj det här är ju en jättesatsningen. Tänk om de snabbt får stopp på ukrainska våroffensiven. Och skjuter den 2-3 km tillbaka mot startpunkten

Det blir ett ramaskri

Undrar vilken stad de tar över. Odessa verkar man ju intresserad av pga spannmål. Cherson är ju en fin stad det också.
Citera
2023-09-25, 16:32
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Har det kommit ut några psykologiska analyser av Putins nya krav på Sjojgu? Om att han ska lösa situationen inom en månad.

Det här går rakt emot vad vi fått läsa hittills i tråden, d.v.s. att Ryssland bara gör taktiska reträtter för att kunna panga Ukrainare från bättre positioner (positioner som de av någon anledning inte uppfattade som bättre förra veckan).

Källan verkar komma härifrån: https://t.me/kremlin_secrets/2783 (översatt nedan). Det fetade gör nog att vi kan få se ännu större ryska förluster med motanfall helt utan hänsyn till taktisk situation eller ryska liv. Hur nu Shoigu ska lyckas uppfylla dessa löften står skrivet i stjärnorna. Han sover nog inte speciellt gott om natten och funderar sannolikt noga över hur han ska bli av med konkurrenten till sitt jobb.

Citat:
Putin gave Shoigu a month. The minister was already suspected of wanting to eliminate his competitor

We wrote that the president was considering the issue of Shoigu’s resignation and even talked with his possible successor as defense minister, Colonel General Mikhail Teplinsky. But Sergei Kuzhugetovich seems to have temporarily solved this problem.

According to our sources in the Kremlin and the Ministry of Defense, Vladimir Putin gave Shoigu a month to correct the situation at the front. By correcting the situation, we mean, firstly, a radical improvement in affairs in the area where the SVO is being conducted. The President expects a complete cessation of the Ukrainian offensive and serious defeats for the enemy in at least several directions.

Secondly, Putin would like our troops to go on a counteroffensive and develop realistic plans for taking a “serious city” - for example, Kherson, Odessa, Kharkov or Dnepropetrovsk. Shoigu agreed to both of these conditions and promised to fulfill them.

Around Teplinsky, the promises that the minister made to the president are considered empty and unfulfillable. And they fear that Shoigu, instead of taking up the army, will try to physically eliminate his competitor.

“Mikhail Yuryevich was already set up at the front several times, he could have died and even been wounded. Now we can say almost exactly: it is clear who did it. But we want to upset the Minister of Defense. General Teplinsky carefully monitors his safety. If something happens to him, many military personnel will understand who killed the general. And they will take revenge, you can be sure,” an interlocutor close to Teplinsky told us.

Senast redigerad av skogsmaran 2023-09-25 kl. 16:38.
Citera
2023-09-25, 16:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryska fyllot och parlamentsledamoten Gurulyov går på offensiven i Skabeyevas show. Nu jäklar ska Nazi-Ryssland minsann börja attackera Usas militärbaser. De andra i studion ser som vanligt inte så övertygade ut när det fyllot pratar haha. En Reaper är väl Pentagons förluster hittills i detta kriget.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1706298487271215593
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-25 kl. 16:52.
Citera
2023-09-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Själv tycker jag den ser ganska intakt ut. Vad på tornet skulle vara utblåst? svårt att avgöra dock med bildens kvalite och det irriterande ljuset från solen.

Jo, det är jättesvårt att säga säkert. Förs tyckte jag det såg ut som att det var uppfläkt snett nere till höger om kanonen, men sen tyckte jag det såg mer ut som ljuseffekter

Det jag tycker ser utblåst ut är väl att luckan där vagnschefen borde sitta inte finns kvar, och sen nedanför den är det ett hål som inte riktigt ser ut att vara avsiktligt. Men jag är ingen expert och jag har inte kunnat hitta andra bilder på CV90 ovanifrån så jag har väldigt lite att basera det på
Citera
2023-09-25, 16:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det här går rakt emot vad vi fått läsa hittills i tråden, d.v.s. att Ryssland bara gör taktiska reträtter för att kunna panga Ukrainare från bättre positioner (positioner som de av någon anledning inte uppfattade som bättre förra veckan).
Citat:
According to our sources in the Kremlin and the Ministry of Defense, Vladimir Putin gave Shoigu a month to correct the situation at the front. By correcting the situation, we mean, firstly, a radical improvement in affairs in the area where the SVO is being conducted. The President expects a complete cessation of the Ukrainian offensive and serious defeats for the enemy in at least several directions.

Det var precis min tanke också. Det här motsäger helt rysstrollens beskrivning av verkligheten. Enligt dem så har ryssarna full kontroll över situationen och arbetar efter plan - och enligt vissa troll kan ryssarna dessutom när som helst sätta in en stor attack som förintar ukrainarna, men de föredrar att Ukraina stångar sig blodiga mot de ryska linjerna istället. För att minimera egna förluster.

Men det här visar att ryssarna inte alls tänker i de banorna och inte alls har en sådan plan. Men de skulle behöva en sådan plan. Shoigu fick i uppdrag att tänka ut något:

Citat:
Secondly, Putin would like our troops to go on a counteroffensive and develop realistic plans for taking a “serious city” - for example, Kherson, Odessa, Kharkov or Dnepropetrovsk. Shoigu agreed to both of these conditions and promised to fulfill them.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in