Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Förvisso handlar det mest om det. Men ryssarna försöker ju faktiskt också vinna legitimitet i omvärlden för sitt agerande, och det skulle nog kräva en lite mer trovärdig "ambassadör".
Jag tror att Ryssland skiter fullständigt i vad andra länder tycker.
De(Ryssland) sitter på kärnvapen och dikterar(tror man) villkoren.
Kina ex, skulle inte säga något, om man gjort detta snabbt och "smärtfritt" med Ukraina.
Men nu gick det inte så, som bekant.
Hur skulle omvärlden regera på om man sa som det är?
"Vi vill ta Ukraina, för att":
1. Inga demokratier i vår närhet som kan smitta ner oss och ta ifrån oss som sitter på makten, våran makt.
2. Vi vill ha mera pengar/resurser. Olja/Gas/Jordarts mineraler. Då sitter vi på också annan förhandlingsmakt.
Jag tror att få skulle vara imponerad. Inte minst skulle detta ge västs ledare råg i ryggen att sätta stopp, här och nu.
Nu kan vi tycka att de tvekar.
EDIT: Detta sista fetade tror jag är ett viktigt inslag i propagandan. Varför då? Jo, demokratier ses som svaga länder, där makten kan gå från den ena till den andra. Detta kan man nyttja, då folk/politiker vill sitta vid makten. Om man kan få folket i länderna i väst, att tveka kring de faktiska orsakerna till kriget, så kanske deras politiker går på samma trick och viker för påtryckningar eller, misstanken om att folk går på propagandan.
Vi ser ju exempel på detta här i detta forum...