2023-09-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vem ska köpa bostäderna då?

Det här är ju ett dilemma för Blackrock och andra hedgefonder äger i sin tur mindre LLCs som i USA köper upp bostäder som människor flyttar ur. Ser vi det ske i Sverige kommer vi få ett jävligt hemskt samhälle där dom köper upp hus och sedan renoverar, bygger om och gör det svindyrt att bo i mot hyra.

Vi lever i en orwelliansk saga just nu men ingen fattar det. Vi har alltså 3 hedgefunder i USA som äger majoritetsrösterna i 80% av top 500 bolagen på Nasdaq. De har mer ekonomiska muskler än länder ihop. De kan byta ut en styrelse direkt om de vill och vänsterlutande politiker blir köpta hela tiden särskilt i USA.

Jag vill inte gå off topic för mycket men Big Pharma är ett sådant exempel. Det är en industri som vänstern i århundranden varit emot eftersom de är incitamenterade att tjäna pengar. Men i och med vänsterns förfall har de blivit köpta av Big Pharma och det sågs inte minst när Covid rullades ut och vaccin skepticism var genast bannlyst. Det är inte bra för ett samhälle när alla följer en liten skara okritiskt.
Citera
2023-09-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Enligt artikeln tycks det handla om de med en belåningsgrad på över 50% och oron gäller om räntan stiger till 7% vilket känns tveksamt att den gör, det skulle trots allt innebära en höjning på närmare 100% från dagens räntor. Tydligen är oron större bland de med 80% belåningsgrad, sicken skräll!
Bland de som har en belåningsgrad på över 80% är det färre som verkar behöva att sälja, enligt SBAB. Ändå anses situationen värre för dem.
Citat:
Situationen är än svårare för de med en belåningsgrad över 80 procent. En fjärdedel av dem är rädda för att inte kunna betala sina räntor i höst och vid en eventuell försäljning riskerar de att gå med förlust.
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html

Sedan tänker jag mig att de som är oroliga för en sådan höjning, redan har bundit sina räntor för några år.
Citera
2023-09-21, 08:30
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Bland de som har en belåningsgrad på över 80% är det färre som verkar behöva att sälja, enligt SBAB. Ändå anses situationen värre för dem.https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html

Sedan tänker jag mig att de som är oroliga för en sådan höjning, redan har bundit sina räntor för några år.

Räntan når inte 7% i höst.
Citera
2023-09-21, 08:51
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:

Bankerna, Black Rock…
Sedan hyra ut och tjäna pengar.

Vem ska bo i bostaden då?
Flyktingar, då betalar staten.

Galet? Jajamen!

Verklighet? Absolut!
Citera
2023-09-21, 08:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Blackrock&Vanguard
Citera
2023-09-21, 08:58
Medlem
Det är ett skämt att 7% gör att folk behöver flytta hemifrån. Vuxna människor som inte kan enkel matematik och har noll koll på sin egen ekonomi.
tycker inte det minsta synd om dessa personer.
Citera
2023-09-21, 09:00
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Bland de som har en belåningsgrad på över 80% är det färre som verkar behöva att sälja, enligt SBAB. Ändå anses situationen värre för dem.https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html

Du misstolkar de med belåningsgrad över 80%, de är rädda att inte klara räntan i höst redan (utan att den går upp till 7%), till skillnad från övriga som är oroliga för den teoretiska situationen då räntan når 7%.
Citera
2023-09-21, 09:10
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Finns massa personer som kan och vill köpa, men inte till dagens priser. Se på 90-talskrisen då en del var tvungna att sälja, de bostäder köptes av andra, men till lägre pris. Undantaget vissa bostadsrätter som inte ens gick att skänka bort därför att månadsavgiften var högre än motsvarande ledig hyresrätt.
Citera
2023-09-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Underbart.

jag hoppas verkligen den stiger.

Hela mitt liv och mina föräldras liv har präglats av att vara skötsamma, sparsamma och återhållsamma.

Vänner och deras föräldrar har köpt nya kök, renoverat badrum, smällt upp lyxiga uteplatser. Vi har levt efter principen att man lagar det som går att laga och man byter bara om det är ett måste. Man blir inte lyckligare av att ha den dyraste och nyaste spisen så länge den man har är bra och fungerar så fortsätter man använda den.

Det är nästan lite modernt att ha gamla saker i ett hem dessutom. Man ser det hos överklassen att det är klirrigt golv, det är gamla möbler som är sletna och har en historia.

Men många har köpt nya 60x60 plattors badrum för en halv miljon.
Handen på hjärtat. Om det inte gick att låna gratis, vem fan investerar en halv miljon i ett badrum om man inte är ekonomisk oberoende?

Vi har tappat kompassen med den här enkla belåningen och att man kan klicka lite i telefonen och få 20-30 tusen i krediter är ännu värre - borde regleras direkt. Så många ungdomar har fått sina starter i livet förstörda och kom inte och säg att man får skylla sig själv för det är inte så enkelt att bara avstå från saker när ens liv kanske är en bergodalbana och en enkel plåster för den turbulens du upplever när du är 18 år är att ta ut 30 tusen och sprätta på kläder och elektronik.

Jag tycker SVT gör ett uruselt jobb att prata om detta. Vi behöver uppfostra människor igen. Den värden som jag och min familj lever efter är snart förlorade känns det som. Jag vet många som är som mig, många akademiker som inte tycker det är fräckt med BMW men det är för många som inte är sådana lagda och det får dystra samhällsekonomiska effekter.

Helt enig med dig. Vill också tillägga att denna ekonomiska vinter kanske ger de yngre en möjlighet att se att allt inte är ständig tillväxt. Den erfarenheten har man nytta av hela livet, genom att precis som du säger inte ta allt för givet.

Du är en av få sunda röster på forum som detta :-)
Citera
2023-09-21, 09:23
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Underbart.

jag hoppas verkligen den stiger.

Hela mitt liv och mina föräldras liv har präglats av att vara skötsamma, sparsamma och återhållsamma.

Vänner och deras föräldrar har köpt nya kök, renoverat badrum, smällt upp lyxiga uteplatser. Vi har levt efter principen att man lagar det som går att laga och man byter bara om det är ett måste. Man blir inte lyckligare av att ha den dyraste och nyaste spisen så länge den man har är bra och fungerar så fortsätter man använda den.

Det är nästan lite modernt att ha gamla saker i ett hem dessutom. Man ser det hos överklassen att det är klirrigt golv, det är gamla möbler som är sletna och har en historia.

Men många har köpt nya 60x60 plattors badrum för en halv miljon.
Handen på hjärtat. Om det inte gick att låna gratis, vem fan investerar en halv miljon i ett badrum om man inte är ekonomisk oberoende?

Vi har tappat kompassen med den här enkla belåningen och att man kan klicka lite i telefonen och få 20-30 tusen i krediter är ännu värre - borde regleras direkt. Så många ungdomar har fått sina starter i livet förstörda och kom inte och säg att man får skylla sig själv för det är inte så enkelt att bara avstå från saker när ens liv kanske är en bergodalbana och en enkel plåster för den turbulens du upplever när du är 18 år är att ta ut 30 tusen och sprätta på kläder och elektronik.

Jag tycker SVT gör ett uruselt jobb att prata om detta. Vi behöver uppfostra människor igen. Den värden som jag och min familj lever efter är snart förlorade känns det som. Jag vet många som är som mig, många akademiker som inte tycker det är fräckt med BMW men det är för många som inte är sådana lagda och det får dystra samhällsekonomiska effekter.
Jag hoppas verkligen inte att räntan går upp (dåligt för arbetsmarknaden, inte bara boräntor), men jag delar dina värden och tycker att lånetorskar gott och väl kan få lära sig en läxa. God hushållning går i generationer och är en del av en god fostran.
Citera
2023-09-21, 09:24
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Vilka länders befolkning har råd och behov av bostäder i Sverge?

Norrmännen är glada i att köpa i Bohuslän, Dalsland och längst Vänerns västkust.
Holländare och Tyskar är väldigt intresserade av Småland, Värmland och Bergslagen.

Med en stark Euro och imploderande svensk bostadsmarknad blir svenska hus snorbilliga.
Citera
2023-09-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Du misstolkar de med belåningsgrad över 80%, de är rädda att inte klara räntan i höst redan (utan att den går upp till 7%), till skillnad från övriga som är oroliga för den teoretiska situationen då räntan når 7%.
Vet inte om jag tolkar det så, men det låter mer logiskt.

Tycker nog att SBAB borde varit tydligare. Och kanske kompletterat med svaren från undersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in