2023-09-19, 23:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Riksbanken uppgift handlar inte om folks konsumtionsvanor, huspriser etz, utan om penningpolitik, inflationsbekämpning. Jag menar inflationen är borta nu, och riksbanken borde agera därefter. Folks vanvettiga ideer om att låna enorma summor för att köpa för dyra hus, är något helt annat. Det bör vara bankers sak att begränsa folks riskaptit, banker löper ju också själva en viss risk genom att låna ut för lättvindigt även om den risken i Sverige är minimal då låntagaren inte bara kan lämna huset till banken och på så sätt bli kvitt lånet som i USA.
Man kan undra vad Riksbanken "egentligen" har för uppgift. Till och med jag som inte är ekonomen förstod för längesedan att det skulle sluta så här. Något annat är omöjligt. Men för riksbankschefen kom i det som en chock över en natt att hoppsan sa.
Citera
2023-09-19, 23:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Man ska vara försiktig med "ekonomernas" uttalanden. Absolut oftast talar de inte för sig själv utan representerar någon part i marknaden som har vissa intressen.

Jag har ställt mig själv samma frågor som du och det egentligen vettiga jag kan komma fram till att dessa "ekonomer" vill säga är något enligt följande: vi har en systemrisk i form av överbelånade / överexponerade aktörer på fastighetsmarknaden - höjer vi räntan ytterligare kan vi få en systemkris och då är vi alla fucked.

Det vill säga det scenariot som utländska investerare och spekulanter känner till (och väntar ivrigt på) ska realiseras och göra kap på billiga tillgångar.

Sen vet jag inte om någon fortfarande propagerar för att fortsatt göra "bostadskarriär". Om man lyssnar på sådana individer kan man bara skratta åt dem i nuläget.
Man ska aldrig lyssna på en svensk ekonom. Svenska ekonomiutbildningar är katastrofala, dessa ekonomer saknar adekvat utbildning. Vad var det dom sa i början, vi höjer några punkter för att dämpa inflationen sedan sänker vi igen. Jag bara skakade på huvudet
Citera
2023-09-19, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Inflationsiffror för augusti är klara, prisförändring sedan månaden före MoM KPIF -0.1%, föregående månad -0.2% , total inflation sedan årsskiftet 0.9% på 8 månader ger en årsfart x1.5 dvs 1.4% så om riksbanken nu höjer räntan är de för sent ute, inflationen har avstannat. Höjer de nu är det bara för att banker ska tjäna mer pengar ! Jag har själv bara investerat mina pengar i aktier i banker, de enda som tjänar på dagen situation. Så jag talar inte i egen sak utan nationalekonomiskt.
Jag ser dock en risk inflationen sätter fart nästa år igen pga oljeprishöjningarna, men riksbanken borde avvakta med höjning nu då de redan gjort nog med skada i Sveriges konjunktur/ekonomi, och inflationen är som förra vinterns snö, överspelad historia.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/

Bankerna tjänar pengar hur man än gör, men inflation är det farligaste som finns i en ekonomi så jag tycker 50 punkter eller kanske 75 hade varit ok nu i september. Men det vågar de inte...

Att lite skit går omkull på vägen är ok, då kommer de som är 18-35 år lära sig att man skall inte låna för mycket, vare sig som företag eller privatperson!!!
Det är en smäll vi får ta helt enkelt, ingen katastrof om 10 år, men det kan en ihållande inflation vara.

Varför tog du inte med siffrorna nedan om du nu ändå var inne på SCB?

Konsumentprisindex (KPI), augusti 2023

Inflationstakten enligt KPI 7,5 procent i augusti 2023
Statistiknyhet från SCB 2023-09-14 8.00

Inflationstakten enligt KPI var 7,5 procent i augusti 2023, en minskning från juli då den var 9,3 procent. Månadsförändringen från juli till augusti var 0,1 procent enligt KPI. Inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta) var 4,7 procent i augusti.
Citera
2023-09-20, 10:23
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Vad tror vi om nästa räntebesked från Riksbanken?
Vågar de höja med 50 punkter?
Eller 75 punkter...

Eller kommer de fortsätta tönta sig och fega med 25 punkter igen?
25 utan tvekan eller 0 ser det som större chans att de lägger 0 än 50 ...
Citera
2023-09-20, 13:03
Medlem
Citat:
Eller 75 punkter...

Som med allt annat blir det troligen svensk mellanmjölk och argument i stil med: "inflationen har minskat något och vi ser att våra tidigare höjningar har haft effekt..."

Tyvärr innebär det att vi aldrig hinner ikapp andra aktörer och vi får vänja oss vid att valutan minskar i värde gentemot dollarn och euron.

Varför skulle någon parkera sina tillgångar i kronor när räntan är bättre för dollarn och - dessutom - valutans värde minskar över tid?

Har en förhoppning om att valutaraset har skrämt upp Riksbanken tillräckligt för att de ska våga 50 punkter, men tror tyvärr inte det ens är 5 procents sannolikhet att så sker ...
Citera
2023-09-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Som med allt annat blir det troligen svensk mellanmjölk och argument i stil med: "inflationen har minskat något och vi ser att våra tidigare höjningar har haft effekt..."

Tyvärr innebär det att vi aldrig hinner ikapp andra aktörer och vi får vänja oss vid att valutan minskar i värde gentemot dollarn och euron.

Varför skulle någon parkera sina tillgångar i kronor när räntan är bättre för dollarn och - dessutom - valutans värde minskar över tid?

Har en förhoppning om att valutaraset har skrämt upp Riksbanken tillräckligt för att de ska våga 50 punkter, men tror tyvärr inte det ens är 5 procents sannolikhet att så sker ...

Håller med. Lika bra av dra av plåstret nu istället för komma med halvmesyrer. Människor behöver förstå redan nu att de kommer inte ha så mycket pengar till julhandeln, istället för att det kommer som ett brev på posten i december.
Citera
2023-09-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Du tänker alltså att det här boprisrallyt ska få fortgå och att bostadskarriärer ska fortsätta att spria?

För min del är det väl detta jag anser man behöver få stopp på och staten kommer inte att gå in och försvåra på något sätt utom möjligen via höjda räntor för att få stopp på prisfesten.

Skulle det inte komma en räntehöjning nu och även en framåt så kommer ju lånen skena och folk köpa bostäder som aldrig förr till vilka priser som helst! en låneränta på 4-5% kan ju inte anses vara högt över tid? Tycker det känns lite märkligt detta resonemang att vi ska vara fortsatt nere på 1-2%. Men är väl kanske för att man är gammal nog att minnas 7-10% utan några konstigheter.

Håller med.

Stagflation är den nya visan, vilket innebär ett annat tankesätt än det som har varit. Precis som hur den stora depressionen medförde förändringar i de ekonomiska mekanismerna. Nya tankesätt som gällde fram till början av 2000-talet.

Den som tror att räntan inte kommer ligga på 20% om 10år hänger inte med i utvecklingen.

Skillnaden från 30-talets USA då börsen först var tillbaka på samma nivåer år 1953 (jämfört med -29) är att detta kommer vara i 50 år. Idag hänger allt samman som i ett pyramidspel. Bostadsmarknaden kommer krascha på ett sätt som ingen människa sett en liknelse till i dess historia.
Citera
2023-09-20, 21:27
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Eller 75 punkter...

Idag är styrräntan 3,75%.
https://www.riksbank.se/

Inflationen var förra månaden 4,75% förra månaden, i en fallande trend.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/

Det normala de senaste 50 åren är att styrräntan är högre än inflationen så det troliga är att Riksbanken höjer styrräntan med 0,25% vid ett eller två tillfällen till.

Sänkning av räntan kommer nog frammåt sommaren 24.
Citera
2023-09-20, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Idag är styrräntan 3,75%.
https://www.riksbank.se/

Inflationen var förra månaden 4,75% förra månaden, i en fallande trend.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/

Det normala de senaste 50 åren är att styrräntan är högre än inflationen så det troliga är att Riksbanken höjer styrräntan med 0,25% vid ett eller två tillfällen till.

Sänkning av räntan kommer nog frammåt sommaren 24.

Jag tolkar detta som relativt hög inflation... Inget som justeras till 2024...

Konsumentprisindex (KPI), augusti 2023

Inflationstakten enligt KPI 7,5 procent i augusti 2023
Statistiknyhet från SCB 2023-09-14 8.00

Inflationstakten enligt KPI var 7,5 procent i augusti 2023, en minskning från juli då den var 9,3 procent. Månadsförändringen från juli till augusti var 0,1 procent enligt KPI. Inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta) var 4,7 procent i augusti.

– Priserna för livsmedel och el sjönk i augusti. Även priserna för paketresor sjönk, men det är normalt för säsongen, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.
Citera
2023-09-20, 22:49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag tolkar detta som relativt hög inflation... Inget som justeras till 2024...

.
Jag skrev inte att allt är bra 2024.

Jag skrev att det är rimligt att anta att höjningarna fortsätter ett par gånger till, tills räntan är högre än inflationen, och att det frammåt sommaren -24 börjar vara läge att börja sänka räntan.
Citera
2023-09-20, 22:54
Avslutad
Feds besked ikväll, en höjning till i år och Max 2 sänkningar nästa år, får mig att tro att den svenska rörliga räntan mycket väl kan ligga över 4.5% i snittränta hela 2024. Det är ännu ingen varaktig inflationsdämpande ljusning.
Citera
2023-09-21, 01:16
Medlem
Sveriges styrränta måste nog upp till 6% iallafall, kanske 7%. Statens kostnad för ränteavdraget kommer då gå från ca. 17 miljarder kr tidigare år till 70-80 miljarder kr årligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in