2023-09-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10dognight
Fast då var man nog inte frälst från början. Har man Helig ande i sig bär det väldigt emot att vända sig bort från Gud. För att inte tala om att synda. Lagen pekar ut och gör tydligt för en frälst vad synd är men den befriar oss inte från den. Vi måste bildligt talad leva med detta döda kött hängande vid oss. Därav kampen och lidandet. Tuffare blir detta att tackla ju mer vi växer i Kristus. Se på Paulus!
Lille satan fick Judas Iskariot på fall.

När Judas hade fått brödet for Satan in i honom. Jesus sade: »Gör genast vad du skall göra!« Joh 13:27

Jesus överlämnade Judas till lille satan . Det betyder att han hade helig ande som beskydd så att lille satan inte kunde besitta honom. Judas hade därmed samma status som vi. Folk kan avfalla från tron efter dopet, då vi får helig ande.

Ty den som Gud har sänt talar Guds ord; Gud ger Anden utan att mäta. Joh 3:34

Det är troligt att Judas sändes ut tillsammans med de andra lärjungarna eftersom han hade varit med Jesus från början. Du resonerar som du gör för att du är rädd för att bli av med din frälsning. Som du ska vara.

Än sen? Falska eller hederliga syften – i vilket fall som helst blir Kristus förkunnad, och det gläder jag mig över. Fil 1:18

Judas förkunnade Guds ord. Det gjorde han inte utan Guds ande.

I honom har också ni, sedan ni hört det sanna ordet, evangeliet om er frälsning – i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, fått den utlova1de heliga anden som ett sigill. Ef 1:13
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-09-16 kl. 11:43.
Citera
2023-09-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
All vana har sin makt och ingen når Guds rike enbart genom apostlarna.

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. — Johannes 14:6

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Jag vet! En gång frälst evigt frälst. Uttryckte mig otydligt tydligen.
Citera
2023-09-16, 11:43
Medlem
Citat:
Det är en lögn. Du kan bli av med din frälsning.
Citera
2023-09-16, 11:44
Medlem
Citat:

Det är en lära som inte stämmer med bibeln.
Citera
2023-09-16, 11:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kanske det.

Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna. Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst. Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:12-14
Citera
2023-09-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Lille satan fick Judas Iskariot på fall.

När Judas hade fått brödet for Satan in i honom. Jesus sade: »Gör genast vad du skall göra!« Joh 13:27

Jesus överlämnade Judas till lille satan . Det betyder att han hade helig ande som beskydd så att lille satan inte kunde besitta honom. Judas hade därmed samma status som vi. Folk kan avfalla från tron efter dopet, då vi får helig ande.

Ty den som Gud har sänt talar Guds ord; Gud ger Anden utan att mäta. Joh 3:34

Det är troligt att Judas sändes ut tillsammans med de andra lärjungarna eftersom han hade varit med Jesus från början. Du resonerar som du gör för att du är rädd för att bli av med din frälsning. Som du ska vara.

Än sen? Falska eller hederliga syften – i vilket fall som helst blir Kristus förkunnad, och det gläder jag mig över. Fil 1:18

Judas förkunnade Guds ord. Det gjorde han inte utan Guds ande.

Som sagt tidigare här så måste jag ha formulerat mig luddigt. Inte rädd att förlora min frälsning. Vet att Jesus betalt lösen och att den gäller. Vad jag menade var att för en mogen rättfärdig kristen så framträder synden i all sin hemskhet tydligare än vad den gör för en nykristen som ännu inte utvecklat samma förståelse för allt vad nåden omfattar. Därför lider man mer av sina synder ju längre man framskrider i sin helgelseprocess.
Citera
2023-09-16, 12:02
Medlem
Citat:
Det är en lögn. Du kan bli av med din frälsning.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är en lära som inte stämmer med bibeln.

Då ser vi det olika. Jag är på väg men har lång väg kvar. Detta känns rätt för mig. Evangelisk kristen. Inte Kalvinist.

Dessa förklarar mina tankar bra för de som orkar lyssna. Speciellt del 2.

https://www.youtube.com/watch?v=n3gpMaeH2_M

https://www.youtube.com/watch?v=IOTHz8keK3U
Citera
2023-09-16, 12:02
Medlem
Citat:
Som sagt tidigare här så måste jag ha formulerat mig luddigt. Inte rädd att förlora min frälsning. Vet att Jesus betalt lösen och att den gäller. Vad jag menade var att för en mogen rättfärdig kristen så framträder synden i all sin hemskhet tydligare än vad den gör för en nykristen som ännu inte utvecklat samma förståelse för allt vad nåden omfattar. Därför lider man mer av sina synder ju längre man framskrider i sin helgelseprocess.
Jag gav ett exempel på att Judas blev av med sin frälsning, sin kallelse som apostel och allt annat därtill.

Helgelseprocess... Du ska alltså göra som Paulus skriver: ARBETA på din frälsning.

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, Fil 2:12

Som en annan påpekade: den som håller ut till slutet skall bli frälst enligt Jesus.
Citera
2023-09-16, 12:08
Medlem
Citat:
Jag gav ett exempel på att Judas blev av med sin frälsning, sin kallelse som apostel och allt annat därtill.

Helgelseprocess... Du ska alltså göra som Paulus skriver: ARBETA på din frälsning.

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, Fil 2:12

Som en annan påpekade: den som håller ut till slutet skall bli frälst enligt Jesus.

Okey jag förstår! Jag arbetar på det var dag. Ingen fara! Jag känner mig mycket trygg med det jag tror på. Lever och dör för Herren med glädje!
Citera
2023-09-16, 12:09
Medlem
Citat:
Då ser vi det olika. Jag är på väg men har lång väg kvar. Detta känns rätt för mig. Evangelisk kristen. Inte Kalvinist.

Dessa förklarar mina tankar bra för de som orkar lyssna. Speciellt del 2.

https://www.youtube.com/watch?v=n3gpMaeH2_M

https://www.youtube.com/watch?v=IOTHz8keK3U

Det är bättre om du förklarar själv.
Citera
2023-09-16, 12:18
Medlem
Citat:
Okey jag förstår! Jag arbetar på det var dag. Ingen fara! Jag känner mig mycket trygg med det jag tror på. Lever och dör för Herren med glädje!
Då sade Jesus: »Du skall ge ditt liv för mig? Sannerligen, jag säger dig: tuppen skall inte gala förrän du tre gånger har förnekat mig.« Joh 13:38

Hur du förnekar Jesus? Som sagt, du säger en gång frälst, alltid frälst medan Jesus säger den som håller ut till slutet skall bli räddad.

Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den. Upp 22:15

Doggo lever i en paradisisk lögn!
Citera
2023-09-16, 12:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad skulle enligt dig hända om någon började tvivla på Jesus på sin dödsbädd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in