2023-09-15, 07:51
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det förvånar mig inte att vårt lands befolkning ger ett stort stöd till Ukraina eftersom man är hjärntvättande med rysshat, könsbyten, massinvandringen fördelar, klimatkatastrof och allt annat. De flesta har ju köpt dagisversonen att Putin vaknade upp på dåligt humör en dag och invaderade Ukraina helt oprovocerat ... det har ju vår "pålitliga" media berättat.

Jag tror knappast att våra landsmän skulle tycka det vore så kul med mer vapenleveranser och mer krig om dom visste om de enorma förluster som ukrainas militär har, vi som följer konflikten noga har alla sett de stora gravgårdarna och haven av Ukrainska flaggor. Man undra var fredsrörelsen tagit vägen men dom har väl alla konverterat till klimatreligonen.

Inget media i vårt land pratar högt om (vi är ju i skarp lägga och vår militär njuter av kriget vi inte har med att göra) men därimot börjar det tislas och taslas utomlands för sanningen går ju inte dölja så länge till för människor börjar ju tänka och ställa frågor. Men sanningen ska tystas eller hur och sen när Ukraina tvingas till kapitulation så glömmer vi alla bort landet Ukraina med alla offer och går vidare med nästa krig. Ryssland har alltid velat ha förhandlingar och det tog åtta år innan landet reagerade och tog saken i egna händer vad det gäller Kievregimens dödande i Donbas, förtryck, hat och hot. Svensk statsmedia står snart inför ett "syntax error" då USA tröttnar och vill ha något nytt.

Jag har läst fem sidor här nu och vilken låg nivå det är just nu. Det känns som om det är barn eller utvecklingstörda som sitter här och skriver. Själv anser jag inte det finns så mycket nytt att skriva om utan Ryssland nöter stilla på i väntan på att Ukraina ska eränna sig besegrade under tiden Kievregimen desperat skickar granater och missiler omkring sig och deras soldater dör i massor. Ryck upp er nu.

Volodymyr Zelenskyj och hans råskinn har tydligen en plan så det är nog bäst vi fortsätter att skicka pengar och vapen annars kan det gå illa. Liknande skrev jag om för ett år sedan och det ser snart ut att uppfyllas men då var det mer råskinnen reaktion och besvikelse på väst.

Zelensky doubts the sincerity of the West and threatens Europe with a refugee riot
https://eprimefeed.com/latest-news/zelensky-doubts-the-sincerity-of-the-west-and-threatens-europe-with-a-refugee-riot/373968/

edit: (jag glömde ju er talesman för konflikten)
https://twitter.com/SarahAshtonLV/status/1689007100637421568
En droppe i havet. Vakna upp!
Citera
2023-09-15, 08:00
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Andriivka som igår sades vara befriat av Ukraina för att sedan dementeras verkar nu vara slutgiltigt bekräftat.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3761541-general-staff-ukrainian-forces-recapture-andriivka-in-donetsk-region.html
Härligt!

Offensiven rör sig framåt och mängder av ryssar och deras vapen förstörs i mängder.

Vi kan nog se fram mot att våra putinrunkare kommer att öka sitt tjatande om fredsförhandlingar och eldupphör idag…..
Citera
2023-09-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
kanske tror dock det inte går och avfyra dom av misstag.
dock försökte ryska stridspiloter tydligen skjuta ner ett brittisk spanings plan tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=X4aVf2n6zDE
antagligen på eget bevåg. då hade vi haft världs krig så det kan gå mycket fort.

Världskrig nej. Det tror jag inte.
Citera
2023-09-15, 08:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nej, det är Vesele 9.5 km söder om gruvbyn Spirne. Längs fronten norr om Bakhmut. På dagens Deepstate går ryssarna fram ca 4 km² där och UAF backar ungefär lika mycket.

--> 48.74557113494313, 38.15284460443371

Tack, den delen av fronten har ju varit stillastående länge så där tittade jag inte ens.
Citera
2023-09-15, 08:35
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 15.09.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 271440 (+470) persons / persons,
tanks ‒ 4612 (+13) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 8814 (+4) units,
artillery systems – 5972 (+28) units,
RSZV / MLRS – 774 (+5) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 521 (+4) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 316 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 4714 (+17),
cruise missiles ‒ 1455 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 20 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 8492 (+34) units,
special equipment / special equipment ‒ 889 (+0).

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-09-15, 08:44
Medlem
Clay Allisons avatar
CV 90 är tydligen uppskattad av ukrainska soldater.

Den räddar det viktigaste, besättningens liv, säger officer Oleksandr.”

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ukraina-hyllar-svenska-cv90
Citera
2023-09-15, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Efterblivet svar.

Övervakning av Krim ska ske med militär utrustning förstås.

Starlink är ett civilt bolag inte en stridande part, som civilt bolag följde man sanktionerna.

Lam ursäkt då man säljer sina tjänster till pentagon som är allt annat än civilt.
Citera
2023-09-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Lam ursäkt då man säljer sina tjänster till pentagon som är allt annat än civilt.

Militären har inte köpt någon tjänst av Starlink i området.

Varför ska ett civilt bolag utan kompensation förse en militär stridande part med tjänster?
Citera
2023-09-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
CV 90 är tydligen uppskattad av ukrainska soldater.

Den räddar det viktigaste, besättningens liv, säger officer Oleksandr.”

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ukraina-hyllar-svenska-cv90

Måste ha gått åt många då, om man har statistik på hur bra den skyddar?
Citera
2023-09-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Militären har inte köpt någon tjänst av Starlink i området.

Varför ska ett civilt bolag utan kompensation förse en militär stridande part med tjänster?

Åh jo det har dom då de tagit över driften mer eller mindre i Ukraina.

Varför ska ett privat bolag sabotera? Bättre att släcka ner helt istället för att släcka ner under anfall. På det sättet kan Ukraina använda andra tjänster istället.

Jag hoppas Musk blir mördad av någon inom en snar framtid pga sitt förräderi och Rysslands kramande. Putin är nog glad över sin tama dansande apa han har i Musk.
Citera
2023-09-15, 09:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Fack vad jag hatar att vara Flasbacks egen lilla Julian Röpcke, men på interwebz idag så har halva NAFO nu konstaterat att rysk förmåga att skydda Krim från lufthot är utraderad och det låter lite som att "så var det med det" för all kommande framtid.

Ryssland har alltså 57st S400 bataljoner med 8st eldenheter i varje bataljon(batteri). Det är 456st eldenheter.

Vad är rimligt här?

1. Total Gamechager för Ukraina. Nu är Krim en open duck och kommande veckor/månader kommer vi få se nya typer av operationer pga detta?

2. Den S400 eldenhet som sköts ut ersattes av att bataljonen den kom i från rullade ut en ny ganska omgående från deras lager av ytterligare 7 st och vi är redan vid denna posts postande tillbaka i exakt samma LV lägesbild som innan en av dem small?

Bara för att det bara står 4st S400 system på Krim som har en radar som snurrar och är operativa så betyder det inte att det är Rysslands totala kapacitet och att om två av dessa blivit utskjutna så är hälften borta.

Det är bara 4 som snurrar för att det är mängden som krävs för att de ska göra det jobbet de är satta att göra.

Sen det där med att massa CP-barn som kallar sig OSINTARE har sagt att typ 12 miljarder gick upp i rök.
De gör sig själv till åtlöje och jubelidioter som Geroman AT och Putin då det kommer till att räkna fördelaktigt.

Ett batteri är allså samma som en bataljon och det är 8 eldenheter, olika radarenheter, och bataljonens samtliga supportfordon och bataljonens samtliga serviceenheter samt precis allt materiel. Det är varenda fakking kokkärl och skoputspåse.

De satelitbilder som släppts visar en TEL som är förstörd och de andra delarna av batteriet som avvecklar och drar.

Det är alltså EN eldenhet av 8st som bekämpats och den blir kallad för batteri av vissa så man kan räka den som 6 miljarder kr. Jeeeesusfakkingkrist!

FFS. Vi ska inte vara som pissryssen! Gör om och gör rätt.
ps...jag syftar inte på trådens skribenter men på de på twitter och i bloggar skrivit om detta.

och nej:
det är antagligen inte en smällfet ryss med buk som avslöjade positionen. Den ser rätt välutvecklad ut så den har man nog haft koll på via imgint och stöd från väst med satelitbilder.

men ja:
Det är fortfarande ett fint tecken på Ukrainas utökade förmåga att slå vad som helst, var som helst.

Tack för detta inlägg. Jag skulle bara vilja göra några extra kommentarer till evighetsämnet om S 400. Vi kan nog räkna med 57 batterier, men av dessa finns ett antal nere i Syrien och av de som finns kvar är inte heller alla operativa på grund av problem med radarenheterna, stridsledningsfordonet, etc. Jag har hört uppgifter om att "circa 50 batterier" har stått till ryssarnas förfogande under detta krig.

Som du antyder så är det viktigt att ta i beaktande ett S 400-batteris komposition för att förstå om ett angrepp har skadat eller helt slagit ut systemet. Om en TEL ryker så är det faktiskt skit samma, men om en Grave Stone eller Big Bird slås ut, så är batteriet borta för en längre tid.

Ett S 400-batteri är lite förenklat uppbyggt på följande sätt: 1 stridsledningsfordon, ett antal radarfordon varav de viktigaste är övervakningsradarn (Big Bird) och målfattningsradarn (Grave Stone), samt åtta eldenheter (TEL). Ryssarna har hur många TELs som helst, så om en slås ut kan den snabbt ersättas och sju andra är hur som helst operativa efter ett sådant angrepp, som du mycket riktigt påpekar.

Flaskhalsen i systemet är de ytterst sofistikerade radarenheterna. Om en sådan slås ut är batteriet helt off line tills att den kan ersättas. Här har ryssarna inga stora lager - är en Big Bird utslagen så är batteriet borta för överskådlig tid, skulle jag vilja säga.

Om man går på vad den ukrainska generalstaben har att förtälja, så kan man sammanfatta bekämpningen av S 400 på följande sätt:

Fyra S 400-batterier fanns alltså på Krim och två av dessa har nyligen angripits. Uppgifter säger att radarenheterna har slagits ut och då skulle jag vilja säga att systemen är borta.

Två batterier har funnits i de ryskockuperade delarna av Cherson oblast, varav ett fick en Grave Stone utslagen i augusti 2022 (haubits som fick lyckträff) och ett annat fick stridsledningsmodulen förstörd i maj 2023 av GMLRS/HIMARS. Dessa har nog ersatts av åtminstone ett batteri.

Tre batterier har funnits i södra Zaporizjzja oblast. En fick sin TEL skadad i november 2022 (artilleriet hade tur igen), men denna modul är ju lätt utbytbar. Den 22 juli 2023 fick man jackpot med ett GMLRS-angrepp och slog ut Grave Stone och en TEL för ett batteri. Det finns kanske två batterier där nu.

I oblasten Donetsk/Luhansk vet jag inte hur många batterier som finns på plats, men två batterier har fått någon av sina radarmoduler utslagna - båda i juli 2023 och båda genom insats av GMLRS.

Ryssarna har alltså "circa 50" batterier för att försvara hela Ryssland. En hel del har flyttats fram på grund av kriget, men av dessa har - som jag ser det - sex batterier (av "circa 50") slagits ut genom att radarmodulerna förstörts. Det är inte så jäkla illa pinkat av ukrainarna. Det handlar om drygt 10 procent av det totala antalet batterier.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-09-15 kl. 09:12.
Citera
2023-09-15, 09:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tack för detta inlägg. Jag skulle bara vilja göra några extra kommentarer till evighetsämnet om S 400. Vi kan nog räkna med 57 batterier, men av dessa finns ett antal nere i Syrien och av de som finns kvar är inte heller alla operativa på grund av problem med radarenheterna, stridsledningsfordonet, etc. Jag har hört uppgifter om att "circa 50 batterier" har stått till ryssarnas förfogande under detta krig.

Som du antyder så är det viktigt att ta i beaktande ett S 400-batteris komposition för att förstå om ett angrepp har skadat eller helt slagit ut systemet. Om en TEL ryker så är det faktiskt skit samma, men om en Grave Stone eller Big Bird slås ut, så är batteriet borta för en längre tid.

Ett S 400-batteri är lite förenklat uppbyggt på följande sätt: 1 stridsledningsfordon, ett antal radarfordon varav de viktigaste är övervakningsradarn (Big Bird) och målfattningsradarn (Grave Stone), samt åtta eldenheter (TEL). Ryssarna har hur många TELs som helst, så om en slås ut kan den snabbt ersättas och sju andra är hur som helst operativa efter ett sådant angrepp, som du mycket riktigt påpekar.

Flaskhalsen i systemet är de ytterst sofistikerade radarenheterna. Om en sådan slås ut är batteriet helt off line tills att den kan ersättas. Här har ryssarna inga stora lager - är en Big Bird utslagen så är batteriet borta för överskådlig tid, skulle jag vilja säga.

Om man går på vad den ukrainska generalstaben har att förtälja, så kan man sammanfatta bekämpningen av S 400 på följande sätt:

Fyra S 400-batterier fanns alltså på Krim och två av dessa har nyligen angripits. Uppgifter säger att radarenheterna har slagits ut och då skulle jag vilja säga att systemen är borta.

Två batterier har funnits i de ryskockuperade delarna av Cherson oblast, varav ett fick en Grave Stone utslagen i augusti 2022 (haubits som fick lyckträff) och ett annat fick stridsledningsmodulen förstörd i maj 2023 av GMLRS/HIMARS. Dessa har nog ersatts av åtminstone ett batteri.

Tre batterier har funnits i södra Zaporizjzja oblast. En fick sin TEL skadad i november 2022 (artilleriet hade tur igen), men denna modul är ju lätt utbytbar. Den 22 juli 2023 fick man jackpot med ett GMLRS-angrepp och slog ut Grave Stone och en TEL för ett batteri. Det finns kanske två batterier där nu.

I oblasten Donetsk/Luhansk vet jag inte hur många batterier som finns på plats, men två batterier har fått någon av sina radarmoduler utslagna - båda i juli 2023 och båda genom insats av GMLRS.

Ryssarna har alltså "circa 50" batterier för att försvara hela Ryssland. En hel del har flyttats fram på grund av kriget, men av dessa har - som jag ser det - sex batterier (av "circa 50") slagits ut genom att radarmodulerna förstörts. Det är inte så jäkla illa pinkat av ukrainarna. Det handlar om drygt 10 procent av det totala antalet batterier.
Vems uppskattning är det att ryssarna har 50 batterier till sitt förfogande? Är det en seriös uppskattning från västerländsk intelligens eller är det ryssarnas egna siffror? Deras egna siffror har ju varit fabricerade och kraftigt tilltagna med alla andra vapensystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in