2021-11-24, 16:45
Medlem
GhostyMcGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
. Dune av Frank Herbert. En roande exposé i fyra delar om hur man blir övermänniska och gud.

. Childe Cycle av Gordon Dickson. Även känd som Dorsai. Den börjar med Necromancer, om hur en framtida tekno-världsstat bekämpas av mindfulness-rebeller. -- Sedan erövrar människan stjärnorna och sprider sig i olika kulturer, t.ex en värld med yrkessoldater som säljer sin arbetskraft till de andra kuturerna. Detta skildras i romanerna Tactics of Mistake och Dorsai; en smart man blir kingen-king, det är temat i båda romanerna. -- Dickson hann inte fullborda sin romansvit men det finns fler romaner i serien än dessa; den bästa, och tjockaste, är kanske The Final Encyclopedia, som nöjaktigt upprepar vad de tidigare böckerna sagt och typ sätter punkt (för mig iaf för denna saga). -- In alles är Childe Cycle en ojämförlig superman-saga i modern sf, bara jämförbar med Dune.

. Foundation trilogy av Asimov. En i stort sett meningslös, men spännande trilogi om galaktisk maktkamp.

Magiskt, tack. Ska kolla in rubbet
Citera
2021-11-24, 19:40
Medlem
Min brors kusins avatar
Såg att jag redan skrivit i tråden.

Kan bara en än gång rekommendera, Walter M Millers A Canticle for Leibowitz om jorden efter ett kärnvapen krig. Boken utspelas under tusen år till nästa kärnvapenkrig och mänskligheten nära utrotande. Handlar mycket om katolicism. Finne en mycket bra dramatisering av boken på Youtube https://www.youtube.com/playlist?lis...znp2zOGHKsRl-4

Sen gillar jag Larry Nivens Ringworld böcker även om jag tycker han inte får fram hur enormt stor världen är.

Philip Jose Farmer är en annan favorit, har nog en hel hylla med bara hans verk. Vet att jag gillade Dare t ex.

Philip K Dick är en annan favorit, har också han bok som inte är SF, Confessions of a crap artist. Hans böcker har så sköna engelska titlar. Har också hört en av hans kortare berättelser om en man som hade en modelljärnväg i källaren som var en kopia av staden där han bodde och det som hände på tågbanan hände också i verkligheten. Tror jag hörde den på Mindwebs, se nedan.

Kan slutligen rekommenderaradioserien Mindwebs, fantastiska uppläsningar av Michael Hansen https://archive.org/details/MindWebs_201410
Citera
2022-08-07, 14:48
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Får man tipsa om podcast här? Om poddarna ger litteraturtips inom sf?

Nåväl, jag försöker. -- Förr hette han Mohamed Omar. Nu heter han Eddie Råbock. Förutom att vara samhällsdebattör så är han intresserad av fantastika. Han har skrivit en del Lovecraftiansk fiction.

Nu gäller det en pod han har, Tankar från framtiden. Förra hösten intervjuade han där författaren och sf-kännaren Lennart Svensson. Denne har skrivit studien Science Fiction Seen From the Right (2016). I intervjun nämner man verk som Star Wars och Dune, sedda från en radikalkonservtiv synvinkel.

Det är cirka 50 minuter. Och det finns en del 2 också, Riddare i rymden, om Robert A. Heinleins författarskap. Denne hyllade ju ridderliga värden som plikt, heder och ära i verk som Space Cadet och Starship Troopers; därav titeln på podavsnittet, Riddare i rymden.

Med andra ord så ges i dessa poddar en hel del lästips inom sf. Om man tål den oförblommerade "syn från höger" som detta är exempel på.

Boken Fantascienza umanistica (Humanistisk science fiction, 2002) av italienaren Antonio Scacco (1936–2019) verkar handla om science fiction läst från höger. Barbadillo har publicerat en essä/recension: La fantascienza come luogo d'elezione per il futuro, ungefär "Science fiction som arena för att välja framtiden".
Tesen hos denne Bari-forskare (som dock föddes i Gela på Sicilien) har alltid förblivit densamma: människan måste vara teknikens herre och inte dess slav, och vetenskap och tro måste åter bli allierade som de har varit förr.

I den här boken, genom en noggrann exeges av science fiction-genrens olika inriktningar, och med hänsyn till både romaner och filmer, bemöter Scacco med sin sedvanliga "intellektuella våghalsighet" de dramatiska förändringar som har skett i exponentiell hastighet under de senaste decennierna, och hur dessa omvälvningar har adresserats inom SF, inklusive den nyaste, som trots att den bjuder på en världsbild som hos vissa kan stigmatiseras som "konservativ/reaktionär" (hans polemik med ett ej ringa antal aktivistiska kritiker är välkänd) låter Scacco framföra en seriös reflektion kring science fiction-genren, ständigt öppen för undersökningar av de senaste kulturella och samhälleliga trenderna.
...
Genom att spåra science fiction-genrens huvudsakliga inriktningar (äventyrlig, politisk, sociologisk, teknologisk, teologisk och utopisk) uppmärksammar texten läsaren om de skador som har orsakats av den galileiska vetenskapens tillkomst, som etablerade det modernt empiriska forskningsbegreppet. Som nämnts undersöks de mest aktuella frågorna, som kan lösas tack vare SF:s utbildningspotential: detta var närmast en besatthet för Scacco, som envist hoppades att professurer skulle upprättas för denna berättargenre, samt att sci-fi skulle användas som läromedel i skolor.
Citera
2023-05-28, 13:12
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Är på jakt efter en bok/böcker.

Ska vara en samling kortnoveller, där handlingen ska utspela sig i rymden (ungefär som Svålhålet) eller gudar (tänk American Gods liknande).

Behöver inte vara samma författare som skriv kortnovellerna.

Tack på förhand
Citera
2023-05-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Är på jakt efter en bok/böcker.

Ska vara en samling kortnoveller, där handlingen ska utspela sig i rymden (ungefär som Svålhålet) eller gudar (tänk American Gods liknande).

Behöver inte vara samma författare som skriv kortnovellerna.

Tack på förhand
Sf-novellsamlingar med övervägande "rymdtema" som jag uppskattat:

Asimov. Främling i paradiset, Äventyr i limbo, Nightfall and Other Stories.

Philip K. Dick. The Preserving Machine.

Ray Bradbury. Den illustrerade mannen.

Heinlein. The Green Hills of Earth, The Man Who Sold the Moon.

Gordon R. Dickson. Ancient, My Enemy (hans bästa).

Arthur C. Clarke. Mörkrets mur, The Nine Billion Names of God, The Wind From the Sun.

A. E. van Vogt. Destination universum.
Citera
2023-05-28, 13:59
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:

Arthur C. Clarke. Mörkrets mur, The Nine Billion Names of God, The Wind From the Sun.

Tack, vilka två av dessa skulle du rekommendera högst?
Tänkte då köpa dom, och är dom i min smak blir det resterande.
Citera
2023-05-28, 15:34
Medlem
Citat:
Tack, vilka två av dessa skulle du rekommendera högst?
Tänkte då köpa dom, och är dom i min smak blir det resterande.
Det får nog bli Nightfall and Other Stories (Asimov) och Ancient, My Enemy (Dickson).
Citera
2023-06-26, 17:29
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Blev lite nyfiken på bokserien "Three body-problem".

Är den bra? Eller blir det mest propaganda för Kinesiska kommunistpartiet och kommunistdiktatur?

//FCR
Citera
2023-06-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Blev lite nyfiken på bokserien "Three body-problem".

Är den bra? Eller blir det mest propaganda för Kinesiska kommunistpartiet och kommunistdiktatur?

//FCR

Överlag handlar det om att de starka dödar de svaga 😉 så kanske lite propaganda....

Är väl inte jätteimponerad men det ger en annan bild än all amerikansk sci fi så ändå läsvärt.
Citera
2023-08-08, 09:55
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:

Har nu läst A. E. van Vogt. Destination universum, Gordon R. Dickson. Ancient, My Enemy, och Asimov Nightfall.

Gordon R. Dickson. Ancient, My Enemy är helt fantastisk, en av de bättre böcker jag läst när det kommer till kortnoveller. Den sämsta historian i boken är bra.

Dom andra var mer blandat, de bra var bra men sen några lågvatten märken.

Är Dicksons andra böcker i klass med Ancient, My Enemy?
Om ja, vilka rekommenderar du?
Citera
2023-08-08, 10:41
Medlem
Citat:
Har nu läst A. E. van Vogt. Destination universum, Gordon R. Dickson. Ancient, My Enemy, och Asimov Nightfall.

Gordon R. Dickson. Ancient, My Enemy är helt fantastisk, en av de bättre böcker jag läst när det kommer till kortnoveller. Den sämsta historian i boken är bra.

Dom andra var mer blandat, de bra var bra men sen några lågvatten märken.

Är Dicksons andra böcker i klass med Ancient, My Enemy?
Om ja, vilka rekommenderar du?
Trevligt att Dickson gillades.

Ancient, My Enemy är hans klart bästa samling. Jag äger själv några samlingar till men ingen når dennas höjder. Någorlunda bra är förstås Survival! Där finns iaf två bra noveller: "The General and the Axe" (om behovet av rustik kunskap när civilisationer går under) samt "No Shield From the Dead", tio sidor urban spänning.

Men ska man nämna en till bra Dickson-novell så får det bli "Call Him Lord" (i Dickson's SF Best). Den har samma tema som "The General and the Axe": rustik, jordnära, saklig kunskap i konflikt med en degenererad attityd.

+++

Vad gäller Dickson-romaner så bör man fokusera på Dorsai-serien.

Den först skrivna boken, Dorsai!, är klart bäst. Detta är en stram krigs-sf-historia, fri från chauvinism ā la Heinlein. En idérik sf-krigsroman. Andra böcker i serien som är rätt bra är Tactics of Mistake och Necromancer. Tämligen rekommendabla båda två, faktiskt.

Antologin The Spirit of Dorsai har novellen Brothers som är rätt OK. Den är liksom jordnära, utspelas i en stad, men fångar på kornet detta med militärer versus poliser, den hårda "män i uniform"-världen och dess olika aspekter.

Inte så bra som Dorsai!, men hyfsade, är romanerna Soldier Ask Not och The Ultimate Encyclopedia. De utspelas ju i Dorsai-världen och får mervärde på så vis.

Dickson hann inte fullborda Dorsai-serien medan han levde. Vilket är lite frustrerande. Ultimate Encyclopedia är en tegelsten ā la Dune Messiah eller Foundation's Edge men saknar "edge". Man kan säga: detta är ett dokument från gammal, rutinerad författare som har lätt att fylla sidor men svårt att komma med något nytt.

Slutligen var den fristående Dickson-romanen The Alien Way OK.

+++

Så in alles är Dickson en rätt pålitlig berättare i Poul Anderson-Niven-Heinlein-traditionen. En del är slentrian men sådant som Dorsai! och "The General and the Axe" är odödliga klassiker.

Den första Dickson jag läste var just Dorsai! Då hade jag redan läst sf i 30 år så det var kul att bli överraskad. Sedan läste jag Ancient, My Enemy. Också den var, om inte överväldigande, så iaf värd priset. Sedan har jag inte hittat någon Dickson som direkt slår dessa två. Så han är lite ojämn, han är kanske rentav medioker. Men han får till det ibland, han har några höjdpunkter; se ovan.
Senast redigerad av kilo98 2023-08-08 kl. 10:46.
Citera
2023-09-14, 09:06
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Trevligt att Dickson gillades.

Ancient, My Enemy är hans klart bästa samling. Jag äger själv några samlingar till men ingen når dennas höjder. Någorlunda bra är förstås Survival! Där finns iaf två bra noveller: "The General and the Axe" (om behovet av rustik kunskap när civilisationer går under) samt "No Shield From the Dead", tio sidor urban spänning.

Men ska man nämna en till bra Dickson-novell så får det bli "Call Him Lord" (i Dickson's SF Best). Den har samma tema som "The General and the Axe": rustik, jordnära, saklig kunskap i konflikt med en degenererad attityd.

+++

Vad gäller Dickson-romaner så bör man fokusera på Dorsai-serien.

Den först skrivna boken, Dorsai!, är klart bäst. Detta är en stram krigs-sf-historia, fri från chauvinism ā la Heinlein. En idérik sf-krigsroman. Andra böcker i serien som är rätt bra är Tactics of Mistake och Necromancer. Tämligen rekommendabla båda två, faktiskt.

Antologin The Spirit of Dorsai har novellen Brothers som är rätt OK. Den är liksom jordnära, utspelas i en stad, men fångar på kornet detta med militärer versus poliser, den hårda "män i uniform"-världen och dess olika aspekter.

Inte så bra som Dorsai!, men hyfsade, är romanerna Soldier Ask Not och The Ultimate Encyclopedia. De utspelas ju i Dorsai-världen och får mervärde på så vis.

Dickson hann inte fullborda Dorsai-serien medan han levde. Vilket är lite frustrerande. Ultimate Encyclopedia är en tegelsten ā la Dune Messiah eller Foundation's Edge men saknar "edge". Man kan säga: detta är ett dokument från gammal, rutinerad författare som har lätt att fylla sidor men svårt att komma med något nytt.

Slutligen var den fristående Dickson-romanen The Alien Way OK.

+++

Så in alles är Dickson en rätt pålitlig berättare i Poul Anderson-Niven-Heinlein-traditionen. En del är slentrian men sådant som Dorsai! och "The General and the Axe" är odödliga klassiker.

Den första Dickson jag läste var just Dorsai! Då hade jag redan läst sf i 30 år så det var kul att bli överraskad. Sedan läste jag Ancient, My Enemy. Också den var, om inte överväldigande, så iaf värd priset. Sedan har jag inte hittat någon Dickson som direkt slår dessa två. Så han är lite ojämn, han är kanske rentav medioker. Men han får till det ibland, han har några höjdpunkter; se ovan.

Tackar, blev att beställa in: Survival!

Skippar nog Dorsai just för att den inte är klar och kommer aldrig bli färdig (räcker med att jag väntar på Winds of Winter samt Door of Stone).

Skickar in en rekommendation åt dig som tack, Svålhålet av Mikael Niemi

Läst den på svenska och engelska (bättre på svenska såklart). Fantastisk bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in