Citat:
Ursprungligen postat av
BacONbacOFF
Har nu läst A. E. van Vogt. Destination universum, Gordon R. Dickson. Ancient, My Enemy, och Asimov Nightfall.
Gordon R. Dickson. Ancient, My Enemy är helt fantastisk, en av de bättre böcker jag läst när det kommer till kortnoveller. Den sämsta historian i boken är bra.
Dom andra var mer blandat, de bra var bra men sen några lågvatten märken.
Är Dicksons andra böcker i klass med Ancient, My Enemy?
Om ja, vilka rekommenderar du?
Trevligt att Dickson gillades.
Ancient, My Enemy är hans klart bästa samling. Jag äger själv några samlingar till men ingen når dennas höjder. Någorlunda bra är förstås
Survival! Där finns iaf två bra noveller: "The General and the Axe" (om behovet av rustik kunskap när civilisationer går under) samt "No Shield From the Dead", tio sidor urban spänning.
Men ska man nämna
en till bra Dickson-novell så får det bli "Call Him Lord" (i Dickson's SF Best). Den har samma tema som "The General and the Axe": rustik, jordnära, saklig kunskap i konflikt med en degenererad attityd.
+++
Vad gäller Dickson-romaner så bör man fokusera på Dorsai-serien.
Den först skrivna boken,
Dorsai!, är klart bäst. Detta är en stram krigs-sf-historia, fri från chauvinism ā la Heinlein. En idérik sf-krigsroman. Andra böcker i serien som är rätt bra är
Tactics of Mistake och
Necromancer. Tämligen rekommendabla båda två, faktiskt.
Antologin
The Spirit of Dorsai har novellen Brothers som är rätt OK. Den är liksom jordnära, utspelas i en stad, men fångar på kornet detta med militärer versus poliser, den hårda "män i uniform"-världen och dess olika aspekter.
Inte så bra som
Dorsai!, men hyfsade, är romanerna
Soldier Ask Not och
The Ultimate Encyclopedia. De utspelas ju i Dorsai-världen och får mervärde på så vis.
Dickson hann inte fullborda Dorsai-serien medan han levde. Vilket är lite frustrerande.
Ultimate Encyclopedia är en tegelsten ā la Dune Messiah eller Foundation's Edge men saknar "edge". Man kan säga: detta är ett dokument från gammal, rutinerad författare som har lätt att fylla sidor men svårt att komma med något nytt.
Slutligen var den fristående Dickson-romanen
The Alien Way OK.
+++
Så in alles är Dickson en rätt pålitlig berättare i Poul Anderson-Niven-Heinlein-traditionen. En del är slentrian men sådant som
Dorsai! och "The General and the Axe" är odödliga klassiker.
Den första Dickson jag läste var just
Dorsai! Då hade jag redan läst sf i 30 år så det var kul att bli överraskad. Sedan läste jag
Ancient, My Enemy. Också den var, om inte överväldigande, så iaf värd priset. Sedan har jag inte hittat någon Dickson som direkt slår dessa två. Så han är lite ojämn, han är kanske rentav medioker. Men han får till det ibland, han har några höjdpunkter; se ovan.