Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Jag vet inte riktigt vad du syftar på när du antyder att "media" försöker framställa Halep som oskyldig?
I den första artikeln du länkar till, vilket du själv påpekar, är det spelarfacket (PTPA) som dömer ut WTAs hantering av fallet och att processen har tagit för lång tid.
I den andra artikeln är det en rättslig expert på Högsta domstolen i Frankrike som anser att hon borde frias från alla dopningsanklagelser.
Det är knappast något som media borde strunta i att rapportera om.
Man har rapporterat mycket lite om hur en dubbel GS-vinnare fastnade i en test under US Open. (Så har jag fattat det i alla fall.)
Men nu verkar hon ha fått ett oväntat hårt straff och fallet aktualiseras i media. Hur detta kommer att utvecklas vet vi inte. Men det är möjligt att media kommer att vinkla detta som "den trakasserade kvinnans kamp för upprättelse".
Rent allmänt tycker jag det låter som om hon borde fått 2 års avstängning men hon fick 4. Så om hon vänder 4 år till 2 i domstolen kommer media att kunna presentera henne som en vinnare när hon egentligen är en dopingfuskare.
Biologiska pass är så svårtolkade att hon kanske kommer att slippa den delen.
Det verkar ju t.o.m. som om man angriper hennes positiva prov med bl.a. håranalys som är osäker. (Åtminstone godtog inte Wada dessa analyser tidigare. Alla idrottare har inte heller råd att anlita sådana experter.) Man använder inte längre gränsvärdet utan börjar tala om att "det var så lite att det inte har effekt". Man försöker införa nya gränsvärden som baseras på effekt. Detta är naturligtvis diffust.
Citat:
Given the concentration she has in her hair, it’s not possible for her to be taking roxadustat effectively.”
Jag kan inte ange exakt vilka fall just nu. Men en tid pressade amerikanerna och Travis Tygart på hårt för högre tillåtna mängder. De talade om föroreningar i maskiner. Prover på kosttillskott begärdes in. Jag kan inte bevisa det men jag fick intrycket att idrottare på hög budget kunde påverka små Internetföretag att leverera förorenade kosttillskott som användes för friande domar.
Enligt detta tänkande räcker inte ett positivt prov för fällande dom. Myndigheterna måste också bevisa att dopingen
haft effekt, vilket naturligtvis är mycket svårt. Beroende på vilka advokater och experter idrottarna har råd att kalla in kommer de att behandlas mycket olika.
Idrottarna har ansvaret. Man borde helt enkelt ge de positiva proven två års avstängning annat än i extrema undantagsfall. Detta skulle kunna bli en långkörare i media.