Citat:
Ursprungligen postat av
Andersdamaan
Har en kompis som arbetar på distans för ett statligt verk medan han samtidigt är fastboende i Thailand (Hans arbete har noll med Thailand att göra skall tilläggas) så för han funkar det. Han måste dock åka "Hem" till Sverige ett par gånger om året för avstämning och div vidareutbildningar, men 99% av tiden så jobbar han på distans från Thailand.
Mitt tips blir som dom andra tipsen här i tråden: Hör efter med din arbetsgivare vad som gäller. Känner dom dig bra som person och vet vad du går för så skulle det inte förvåna mig mycket om dom säger "Ja åk du! Se bara till att du gör ditt jobb och inte spenderar arbetsdagen på stranden!"
Om det är OK med arbetsgivaren att man jobbar från annat land, hur det blir med skatt och sådan? Jag också har en likadan fundering men vill veta om man flyttar utomlands (jag är mer intresserad i ett land inom EU) och inte är folkbokförd i Sverige längre, var ska man betala skatt till? Ska arbetsgivaren behöva göra något eller ska man själv fixa det med skatteverket eller andra lands skattemyndighet?