Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-02, 15:52
Medlem
Har fått ett tillfälligt jobb som ska vara till 31 oktober och bedrivas helt distans.Jag tänkte vara utomlands 2 veckor och undrar nu ifall man får jobba utomlands när man jobba distans?
Citera
2021-02-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Har fått ett tillfälligt jobb som ska vara till 31 oktober och bedrivas helt distans.Jag tänkte vara utomlands 2 veckor och undrar nu ifall man får jobba utomlands när man jobba distans?
Det kan bara din arbetsgivare svara på.
Citera
2021-02-02, 15:55
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Det får du titta i ditt avtal eller tala med din arbetsgivare om.

Brott känns dock lite överdrivet att kalla det för.
Citera
2021-02-02, 15:56
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Hur menar du? Om du jobbar 100% på distans så får du såklart arbeta varifrån i världen du vill, när du vill.
Citera
2021-02-02, 15:58
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Brottsligt är det inte.

Aktuella brott och kriminalfall --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2021-02-02, 16:18
Medlem
Andersdamaans avatar
Har en kompis som arbetar på distans för ett statligt verk medan han samtidigt är fastboende i Thailand (Hans arbete har noll med Thailand att göra skall tilläggas) så för han funkar det. Han måste dock åka "Hem" till Sverige ett par gånger om året för avstämning och div vidareutbildningar, men 99% av tiden så jobbar han på distans från Thailand.

Mitt tips blir som dom andra tipsen här i tråden: Hör efter med din arbetsgivare vad som gäller. Känner dom dig bra som person och vet vad du går för så skulle det inte förvåna mig mycket om dom säger "Ja åk du! Se bara till att du gör ditt jobb och inte spenderar arbetsdagen på stranden!"
Citera
2021-02-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Har en kompis som arbetar på distans för ett statligt verk medan han samtidigt är fastboende i Thailand (Hans arbete har noll med Thailand att göra skall tilläggas) så för han funkar det. Han måste dock åka "Hem" till Sverige ett par gånger om året för avstämning och div vidareutbildningar, men 99% av tiden så jobbar han på distans från Thailand.

Mitt tips blir som dom andra tipsen här i tråden: Hör efter med din arbetsgivare vad som gäller. Känner dom dig bra som person och vet vad du går för så skulle det inte förvåna mig mycket om dom säger "Ja åk du! Se bara till att du gör ditt jobb och inte spenderar arbetsdagen på stranden!"

Om det är OK med arbetsgivaren att man jobbar från annat land, hur det blir med skatt och sådan? Jag också har en likadan fundering men vill veta om man flyttar utomlands (jag är mer intresserad i ett land inom EU) och inte är folkbokförd i Sverige längre, var ska man betala skatt till? Ska arbetsgivaren behöva göra något eller ska man själv fixa det med skatteverket eller andra lands skattemyndighet?
Citera
2021-02-16, 13:26
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonflex
Om det är OK med arbetsgivaren att man jobbar från annat land, hur det blir med skatt och sådan? Jag också har en likadan fundering men vill veta om man flyttar utomlands (jag är mer intresserad i ett land inom EU) och inte är folkbokförd i Sverige längre, var ska man betala skatt till? Ska arbetsgivaren behöva göra något eller ska man själv fixa det med skatteverket eller andra lands skattemyndighet?
Ingen aning tyvärr, men jag kan fråga honom vid tillfälle och återkomma med svaret.
Citera
2021-02-17, 11:22
Medlem
fethorunges avatar
Så det går bra att hänga på stranden i Florida, för er som har distansjobb under corona? Säkerheten, måste ni ha vpn?
Citera
2021-02-17, 11:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonflex

Kan väl sätta upp en enskild firma i det landet och fakturera arbetsgivaren i Sverige så betalar du skatterna som du ska där du bor bara?
Citera
2023-09-13, 11:55
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hur menar du? Om du jobbar 100% på distans så får du såklart arbeta varifrån i världen du vill, när du vill.
Skattmasen gillar nog inte det. Bor du exempelvis i Spanien året runt så skulle spanska Hacienda (skatteverket) börja jävlas.

Är det någon som använder sig av vpn och arbetar i annat land för att kunna "smita undan" skattebekymmer?
Senast redigerad av Negreritv 2023-09-13 kl. 12:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in