• 1
  • 2
2023-09-12, 17:03
Medlem
Har någon här fått bort en varning arbetsförmedlingen (ej a-kassan) gett ex för att man ej aktivitetsrapporterat?
Finns mycket lite (fann ingen) info i ämnet och efter ett himla hit & dit & rundkopplande under två timmar på af "kundcenter" kom jag fram till en som sa att varningen kan tas bort om man uppnått ett nytt arbetsvillkor men det måste a-kassan intyga och det med en särskild blankett. A-kassan säger att den blanketten ska inte de fylla i men de kan göra ett eget intyg om det.

Min fråga, diskussion är finns det någon flashbackare som har lyckats med det? Att få bort en given varning från arbetsförmedlingen? Hur gjorde du?
Citera
2023-09-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Har någon här fått bort en varning arbetsförmedlingen (ej a-kassan) gett ex för att man ej aktivitetsrapporterat?
Finns mycket lite (fann ingen) info i ämnet och efter ett himla hit & dit & rundkopplande under två timmar på af "kundcenter" kom jag fram till en som sa att varningen kan tas bort om man uppnått ett nytt arbetsvillkor men det måste a-kassan intyga och det med en särskild blankett. A-kassan säger att den blanketten ska inte de fylla i men de kan göra ett eget intyg om det.

Min fråga, diskussion är finns det någon flashbackare som har lyckats med det? Att få bort en given varning från arbetsförmedlingen? Hur gjorde du?

En varning är inget annat en en varning, såvida det inte är upprepade gånger du struntat i att aktivitetsrapportera. Det ultimata är att din ersättning dras in, i trappsteg, med ett visst antal dagar till att börja med, och sedan ingen ersättning allt till slut.

Man kan ju såklart alltid överklaga ett beslut, men vet du att du gjort fel, så är det i praktiken inte lönt.

Arbetsförmedlingen kommunicerar med A-kassan.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-09-12 kl. 17:12.
Citera
2023-09-12, 17:33
Medlem
Jag vet att man kan överklaga och har inget att invända mot varningen då den är korrekt men detta följer ju med en i tid och evighet verkar det som och jag ser ingen anledning att ha kvar den om jag kan få bort den därför undrar jag hur någon har gått till väga för att få bort den.
Citera
2023-09-12, 17:44
Medlem
Nej man kan inte ta bort den.
Citera
2023-09-12, 17:45
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
En varning är inget annat en en varning, såvida det inte är upprepade gånger du struntat i att aktivitetsrapportera. Det ultimata är att din ersättning dras in, i trappsteg, med ett visst antal dagar till att börja med, och sedan ingen ersättning allt till slut.

Man kan ju såklart alltid överklaga ett beslut, men vet du att du gjort fel, så är det i praktiken inte lönt.

Arbetsförmedlingen kommunicerar med A-kassan.

En varning kan man vilja ha bort eftersom det är en varning och efter x antal varningar så dras tex aktivitetsstödet bort i x antal dagar. Därför om man har en varning så kommer man med all sannolikhet komma snabbare fram till tre varningar än om man inte hade haft någon varning. Om man sedan får den tredje varningen och en form av avdrag kanske man naturligtvis vill ha bort just den om man inte gjort något fel.

Så en varning mer eller mindre har naturligtvis stor betydelse, en betydelse som kan innebära ett avdrag. Om då staten ifråga har gjort fel så är det ju förbannat jävla viktigt att en sådan sak prövas. Det skall ej heller schabloniseras i så mån att det i princip i alla sådana fall blir ett och samma resultat utan varje sådant tillfälle där en individ vill ha sådant fall prövat skall få en seriös och rättvis sådan prövning.
Citera
2023-09-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
En varning kan man vilja ha bort eftersom det är en varning och efter x antal varningar så dras tex aktivitetsstödet bort i x antal dagar. Därför om man har en varning så kommer man med all sannolikhet komma snabbare fram till tre varningar än om man inte hade haft någon varning. Om man sedan får den tredje varningen och en form av avdrag kanske man naturligtvis vill ha bort just den om man inte gjort något fel.

Så en varning mer eller mindre har naturligtvis stor betydelse, en betydelse som kan innebära ett avdrag. Om då staten ifråga har gjort fel så är det ju förbannat jävla viktigt att en sådan sak prövas. Det skall ej heller schabloniseras i så mån att det i princip i alla sådana fall blir ett och samma resultat utan varje sådant tillfälle där en individ vill ha sådant fall prövat skall få en seriös och rättvis sådan prövning.

Det är därför man kan överklaga. Men varningar delas inte ut hit och dit, det görs om man misskött sina åtaganden, tex aktivitetsrapportera. Och då sköter man förhoppningvis det bättre framöver. Det tar kanske en 10 minuter att sammanställa rapporten, en gång i månaden. Man får välja sina strider. Villkoren godkänner man vid inskrivning hos AF eller i samband med att begär ersättning.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-09-12 kl. 18:06.
Citera
2023-09-12, 18:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Men varningar delas inte ut hit och dit, det görs om man misskött sina åtaganden, tex aktivitetsrapportera.

Nja. Jag känner till fall där folk både fått varningar och blivit återbetalningsskyldiga för att de fått felaktiga uppgifter. De drabbade har alltså agerat exakt efter de instruktioner de fått, eller läst på Arbetsförmedlingens webbplats, men någon annan har ansett att detta var felaktigt gjort, och att de borde ha agerat utifrån någon information de inte fått.

Jag tror inte det gick att få rätsida på, i något av fallen. Varför skulle tjänstemän bry sig om den enskilde? De får ju inte mer "kunder" för det.
Citera
2023-09-12, 19:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Det borde finnas en instruktion om överklagan i beslutet. Där står det om det är möjligt att överklaga eller inte.
Citera
2023-09-12, 19:55
Medlem
Citat:
Nej man kan inte ta bort den.

Jo om du uppnått nytt kassavillkor tex såhär, du är i ett program, får varning, avslutar programmet för du fått jobb, blir arbetslös igen efter några år, då har du oftast uppnått nytt kassavillkor och fått nya stämplingsdagar och kan iom det få bort tidigare varningar. Teoretiskt sett men jag undrar om någon här på flashback lyckats med det?
Citera
2023-09-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Du har rätt, en varning spelar roll, detta gäller om du är arbetslös:
Första gången: du får en varning.
Andra gången: 1 dag utan ersättning.
Tredje gången: 5 dagar utan ersättning.
Fjärde gången: 10 dagar utan ersättning.
Femte gången: rätten till ersättning upphör tills du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor.

Det var inklistrat från:
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...-fran-a-kassan

En betalningsanmärkning finns kvar i 3 år. Varningar från af kan tas bort förutsatt att nytt arbetsvillkor är uppfyllt men de är ju inte direkt generösa med den informationen eller hur man ska göra.
Citera
2023-09-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det borde finnas en instruktion om överklagan i beslutet. Där står det om det är möjligt att överklaga eller inte.

Det gäller själva varningen om man vill överklaga den men min fråga är inte det utan hur fan man får bort eländet?
Citera
2023-09-12, 20:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag vet att man kan överklaga och har inget att invända mot varningen då den är korrekt men detta följer ju med en i tid och evighet verkar det som och jag ser ingen anledning att ha kvar den om jag kan få bort den därför undrar jag hur någon har gått till väga för att få bort den.
Du har inte funderat på att söka jobb? När du får ett jobb spelar det ju ingen roll om du har en gammal varning på AF, eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in