Citat:
Ursprungligen postat av
Ali3000
Varför skulle man inte kunna uttrycka åsikter utan att följa en teori? Jag har inte heller påstått att åsikten att gud inte finns är etiskt fel.
Självklart kan man konsekvent ha åsikter utan en etisk teori. Du ställer upp premisserna på ett felaktigt sätt. Det är ett argumentationsfel att påstå att alternativen bara är de du ställer upp.
Du försöker övertyga mig om att jag gör eller tycker något fel eller hur? Det är den enda meningsfulla betydelsen bakom begreppet "argument" eller "debatt". "Fel" är alltså implicit när du deltar i argumentet. Hur utvärderar du om något är fel då? Total omöjlighet, både logiskt, mekaniskt, grammatiskt, om du inte har en etisk teori.
Enkelt uttryckt: definitionen av rätt är "jag bör göra det här". definitionen av fel är "jag bör inte göra det här". Du gör saker hela tiden, t.ex. så argumenterar du med mig. Det är helt ologiskt av dig att göra det om du inte har en etisk teori. Dessutom försöker du få andra att inse att något är fel. Men hur kan de veta vad du anser är fel, och varför, om de inte vet din etiska teori?