Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-09, 16:07
Medlem
Judgments avatar
Det du gör fel är att du inte googlar och följer recept. Varför återuppfinna hjulet?

Ett av många recept… https://www.ica.se/recept/vitloksste...gbrost-725395/
Citera
2023-09-09, 16:29
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Vad gör jag för fel med mina kycklingbröstfiléer. När jag steker dom då delar jag dom så dom inte är så tjocka utan dom blir ca 1,5 cm tjocka. Steker dom på medelhög värme rikligt med smör och olja så dom blir 73 grader innertemperatur. Men dom smakar skit. Steker jag däremot kycklinginnerfilé till 73 grader då smakar dom underbart och precis som det skall. Men vad gör jag för fel med kycklingbröstfiléerna.

Bryn hela fileer snabbt runt om på hög värme, låt vila en liten stund, kör i ugn på 150C tills innertemp mellan 65-70 beroende på kycklingkvalitet. Låt vila tills all köttsaft satt sig, blir kycklingen för kall kan du snabbvärma den på väldigt hög temp under kort tid.

Plan b om du inte har tid och lust över är att testa sous vide men enligt mig blir ovanstående saftigare.
Du kan i regel bedöma saftigheten på att kolla om någon vätska läcker ut ur kycklingen under tillagning och även kolla vikten på färdigtillagad file. Den skall vara relativt tung med bibehållen köttsaft.
Citera
2023-09-09, 16:38
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Bryn hela fileer snabbt runt om på hög värme, låt vila en liten stund, kör i ugn på 150C tills innertemp mellan 65-70 beroende på kycklingkvalitet. Låt vila tills all köttsaft satt sig, blir kycklingen för kall kan du snabbvärma den på väldigt hög temp under kort tid.

Plan b om du inte har tid och lust över är att testa sous vide men enligt mig blir ovanstående saftigare.
Du kan i regel bedöma saftigheten på att kolla om någon vätska läcker ut ur kycklingen under tillagning och även kolla vikten på färdigtillagad file. Den skall vara relativt tung med bibehållen köttsaft.
Just att jag delar filéerna och steker dom beror helt enkelt på att jag inte har tid att göra på något annan sett just i den stunden. Provade även detta receptet som verkade enkelt och snabbt. Men även där tyckte jag smaken blev lite unken. Har kalibrerat mina termometrar så felet ligger inte i dom. Lutar mer åt att som flera andra har skrivit i tråden att det skiljer på olika fabrikat.
https://www.youtube.com/watch?v=NTBR...nel=Epicurious
Citera
2023-09-09, 16:44
Medlem
Jag hade också problem att få mina kycklingbröstfiléer goda i stekpanna/ugn, men nu när jag har en airfryer så blir resultatet nästan alltid perfekt.

Bara ett tips
Citera
2023-09-09, 16:51
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Jag hade också problem att få mina kycklingbröstfiléer goda i stekpanna/ugn, men nu när jag har en airfryer så blir resultatet nästan alltid perfekt.

Bara ett tips
Jag ville mest få reda på orsaken vad som gör att det inte blir bra när man följer alla råd på pricken. Tänker att det måste va något man missar.
Citera
2023-09-09, 16:53
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locals
Köper du frysta bröstfileer? För det går inte få gott hur man än gör

Håller med. Fryst kycklingfile blir torrt som fnöske. Föredrar personligen lårfile framför bröstfile.
Citera
2023-09-09, 17:00
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Den där smaken som jag bäst kan beskriva som att det smakar rått. Var kommer den smaken ifrån. Är det för att det är överstekt eller vet du vad det beror på.

Jag fick en gång en konstig filé i ett fryst paket, från ett märke som brukar ha varit bra. Jag såg på en gång att filén såg annorlunda ut när den tinat. Tydligen så kan man råka ut för konstiga filéer om kycklingen slaktats när den blivit för gammal för att kallas kyckling. Den hade en annan smak, kommer inte ihåg vad det hette när det blivit så. Det var bara en filé som var sån som tur var, för det smakade väldigt annorlunda fast det var tillagat. Kommer inte ihåg exakt hur det smakade, men jag slängde den.
Citera
2023-09-09, 17:23
Medlem
korpulentgodings avatar
Majskyckling färsk är absolut bäst men färsk "vanlig" funkar också. Stek hela bröstet i olja och smör, saltat och pepprat på medeltemp i stekpannan tills att temperaturen är 65deg och sedan får den vila på skärbrädan i minst 5 min.
kolla tempen i flera delar av biten under tiden du steker.
Bästa bitarna är dock de "bruna" delarna: lårfile, och urbenad klubba. De är mindre känsliga för tempen.
Citera
2023-09-09, 17:31
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpulentgoding
Majskyckling färsk är absolut bäst men färsk "vanlig" funkar också. Stek hela bröstet i olja och smör, saltat och pepprat på medeltemp i stekpannan tills att temperaturen är 65deg och sedan får den vila på skärbrädan i minst 5 min.
kolla tempen i flera delar av biten under tiden du steker.
Bästa bitarna är dock de "bruna" delarna: lårfile, och urbenad klubba. De är mindre känsliga för tempen.
När du säger medeltemp i stekpannan. Menar du då kring 120 grader?
Citera
2023-09-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varius
Kycklingbröst blir lätt torrt om man översteker.

Man kan skära ett par snitt och banka ut till tunn schnitzel och panera som en wienersnitzel eller en piccata milanese, brukar bli gott.

Släng en tesked honung i stekpannan och blanda runt filéerna i den när dom redan är färdigstekta.
Lyft av stekpannan och låt filéerna ligga kvar i pannan ett par min. Då är dom inte längre torra och mycket godare.
Citera
2023-09-09, 17:41
Medlem
korpulentgodings avatar
Citat:
När du säger medeltemp i stekpannan. Menar du då kring 120 grader?
nej alltså 50-60% av maxtemp på spisplattan.
Citera
2023-09-09, 17:46
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpulentgoding
nej alltså 50-60% av maxtemp på spisplattan.
Har en infraröd termometer som jag mäter på stekpannan med så jag får rätt temperatur på pannan när jag steker. Är inte så säker på att jag kan se när smöret slutar att fräsa eller andra trick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in